۰
plusresetminus
مهندس محمد حق‌نگر، عضو شورای شهر شیراز در گفتگو با «حافظ نیوز» - قسمت نخست

دانشجویان در نقد شورای چهارم از مسیر حق و انصاف خارج نشوند/ تا حریم شهر شیراز به درستی تعریف نشود مشکلات به قوت خود باقیست/ باغ‌شهرها و ویلاهای غیرمجاز در دامنه دراک تخریب می شوند

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۲
عضو شورای شهر شیراز گفت: عزم شورا برای برخورد با ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در سطح شهر به‌ویژه این مناطق بسیار جدی است و اگر در کمیسیون ماده 100 تخلف صاحبان این ویلاها به اثبات برسد، قطعا تلاش می‌کنیم حکم تخریب و بازگرداندن این زمین‌ها به اراضی ملی صورت گیرد.
محمد حق نگر
محمد حق نگر
اشاره: مطلب چند روز گذشته پایگاه خبری "حافظ" در باره کوه خواری در شهر شیراز، واکنش های قابل توجه و متفاوتی را در پی داشت. اینجا از جمله این واکنش ها، اظهارات مهندس محمد حق نگر عضو شورا و نائب رئیس کمسیون خدمات شهری شورای شهر شیراز بود که در گفتگو با ما اعلام کرد خانه ها و سازه های غیر مجاز در دامنه دراک تخریب خواهد شد. به بهانه این گفتگو، درباره مسائل مهم دیگری از جمله نقش کمرنگ گردشگری مذهبی و معضلات کلانشهر شیراز و همچنین سفر برخی از اعضای شورای شهر به سئول پایتخت کره جنوبی نیز با این عضو اصولگرای شورای شهر شیراز به گفتگو نشستیم. در ادامه مصاحبه مهندس محمد حقنگر و "حافظ نیوز" را می خوانید:
 
طی هفته های گذشته اعتراضاتی از سوی برخی تشکل های دانشجویی مبنی بر اینکه شورای شهر از رسیدگی به وضعیت مناطق محروم شهر از جمله محله کوشکک غافل شده مطرح شد و نهایتا سوالات و ابهاماتی پیرامون چرایی سفر اعضای شورای شهر به سئول پیش آمد. در این باره چه نظری دارید؟
من به عنوان کسی که قرار است در این سفر برخی کارشناسان محترم شهرداری و دولتی را همراهی کند لازم می دانم به چند نکته اشاره کنم.

نخست آنکه اعتراضاتی که دانشجویان در رابطه با وضعیت منطقه کوشکک دارند تا حدی صحیح است اما نباید حقیقت را نادیده گرفت و انصاف را زیر پا گذاشت، در مناطقی چون کوشکک و شُرقون ، طی چند سال اخیر اقدامات عمرانی بسیار زیادی با اعتباری بالغ بر ده میلیارد تومان توسط شورا و شهرداری انجام شده به نحوی که می توان ادعا کرد حجم کارهای انجام شده در مناطق حاشیه ای شهر شیراز طی همه دوره ها و سالهای گذشته  بی نظیر بوده است.

اما معضل ریشه ای که کمتر به آن پرداخته می شود، بحث حاشیه نشینی در کلانشهرهاست که بسیاری از شهرهای بزرگ کشور با این مشکل دست به گریبان هستند و کسی به این فکر نمی کند که این مردمی که به حاشیه شهرها مهاجرت می کنند، از کجا آمده اند و چه شرایطی بر زندگی و کسب و کار آنها حاکم بوده که ناگزیر به مهاجرت شده اند.
هنگامی که با مسائل ریشه ای برخورد نشود، ناچار هستیم با تبعات آن در حاشیه شهرها دست به گریبان باشیم و علیرغم همه تلاشها و هزینه ها، باز هم به نقطه مطلوب نمی رسیم.

اما درباره سفر برخی اعضای شورا و شهرداری به شهر سئول، نخست باید اشاره کرد که اصل این سفر از جانب ما و شورای شهر مطرح نشده و برنامه ای میان شهرداری و دولت محترم بوده که با توجه به اینکه شهر سئول، مشابهت هایی با کلانشهر شیراز از بابت وجود یک رودخانه خشک در مرکز آن دارد بازدیدی از این شهر صورت گیرد و بررسی شود در شهر سئول، چگونه تهدیدی همچون یک رودخانه خشک در مرکز شهر را به یک فرصت گردشگری تبدیل کرده اند.
در همین راستا، از شورای شهر نیز دعوت به عمل آمد تا دو تن از اعضای شورا، این تیم را در این سفر همراهی کنند که با توجه به اینکه بنده یکی از  معدود اعضای شورا بودم که تا کنون به سفر خارجی از طرف شورای اعزام نشده ام، بنابر عرف داخلی شورا که برای سفرهای خارجی به صورت نوبتی و با اولویت کسانی که تا کنون اعزام نشده اند افراد برای اعزام به ماموریت انتخاب می شوند، بنده برای حضور در این سفر انتخاب شدم. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که این سفر، حقیقتا یک سفر کاری است و به هیچ عنوان یک سفر تفریحی محسوب نمی شود.

در انتها نیز به دانشجویان توصیه می کنم که به این مسئله توجه جدی داشته باشند که مناطق حاشیه ای در کلانشهرها، در محدوده تقسیمات کشوری وزارت کشور بعضا تعریف نمی شود بنابراین اختصاص آبونمان و مواردی چون حق انشعاب آب، برق، گاز و غیره نیز طبق قانون به این مناطق تعلق نخواهد گرفت که این، خود بزرگترین مانع بر سر خدمت رسانی به این مناطق است.

در عین حال مجددا تاکید می کنم شورای چهارم علیرغم وجود خلا قانونی در این زمینه، برای کمک به اقشار مستضعف و آسیب پذیر اقداماتی نظیر تعریف راه و زه کشی و موارد دیگر که در حیطه خدمات شهری قرار می گیرد را انجام داده است اما تا هنگامی که این محدوده، جزء شهر تعریف نشود دیگر ارگان ها و ادارات که زیرمجموعه دولت هستند در این مناطق به لحاظ قانونی اقدام به خدمات رسانی و یا راه اندازی دفاتر خدماتی نخواهند کرد.

برای اینکه این مناطق، جز حیطه شهری محسوب شود آیا شورای شهر تا کنون اقدامی انجام داده است؟

این مساله از حیطه اختیارات شورا خارج است و در واقع وزارت کشور نیز برای حل این موضوع، محدودیت هایی دارد. در واقع بزرگترین مشکل  حال حاضر بسیاری از شهرهای ایران و در واقع اغلب آنها، این است که محصور نیستند و حریم آنها به درستی مشخص نیست. لذا امکان اینکه شهرها بی ضابطه گسترش یابند بسیار وجود دارد. لذا در برخی مواقع، شهرها در کشور ما به دلایلی به سمتی گسترش میابند که به لحاظ کارشناسی و اصول شهرسازی، یک خطر بزرگ برای آینده و حیات آن شهر محسوب می شود و این اتفاق، کم و بیش در کلانشهر شیراز نیز افتاده است.
بنابراین تا حریم شهرها تعریف نشود این قبیل مشکلات به قوت خود باقیست.

لذا توصیه ای که از سالهای پیش در این باره مطرح کرده ایم، آن است که شورای شهر، با همکاری وزارت کشور و شهرداری شیراز یک بار برای همیشه اقدام به تعریف حریم و حدود دقیق کلانشهر شیراز کند و این حریم را به وسیله یک کمربند سبز تعریف و محدود نماید.

طی هفته های اخیر، گزارشی منتشر کردیم درخصوص کوه خواری در دل شهر شیراز و در دامنه کوه دراک. پس از مطالعه این گزارش و با توجه به مسئولیت شما به عنوان عضو ناظر شورا در فضای سبز، در این باره چه نظری دارید؟

بحث مالکیت و اداره کوههای شهر شیراز در شورای چهارم مطرح شد و برا این اساس، شهرداری ملزم شد نسبت به جنگل کاری و ایجاد فضای سبز در کوه های اطراف شیراز اقدام نماید و آنها را به یک تفرجگاه عمومی که در واقع علاوه بر مبحث گردشگری، حکم ریه شهر را نیز خواهد داشت تبدیل کند.

در دامنه کوه دراک نیز در همین راستا، اقداماتی برای ایجاد و گسترش فضای سبز و درخت کاری صورت گرفته که حجم فضای سبز ایجاد شده در دامنه این کوه، بالغ بر 70 هکتار می باشد و اخیرا نیز یک جاده جهت ایجاد دسترسی در حال احداث است.

ویلاهایی که در دامنه این کوه به صورت غیر قانونی ایجاد شده چه سرنوشتی خواهد داشت؟

عزم شورا برای برخورد با ساخت و ساز غیر مجاز در سطح شهر به ویژه این مناطق بسیار جدی است و اگر در کمسیون ماده 100 تخلف صاحبان این ویلاها به اثبات برسد، قطعا تلاش می کنیم حکم تخریب و بازگرداندن این زمین ها به اراضی ملی صورت گیرد.

آیا می توانیم تخریب باغشهرها و ویلاهای غیر مجاز در دامنه دراک را از جانب شما به مردم وعده دهیم؟

بله، بنده به عنوان ناظر فضای سبز در این مناطق من پیگیر خواهم بود که باغشهرها و ویلاها در این مناطق پایش شوند و برای آنهایی که به صورت غیرقانونی و با تصرف عدوانی اراضی ساخته شده اند، در کمسیون ماده 100 حکم تخریب صادر شده و این حکم به اجرا درآید.

چندی قبل، شیراز شاهد بارندگی و نزول رحمت الهی بود. اما متاسفانه شاهد بودیم نزول رحمت الهی در شیراز، مجددا حادثه ساز شد و حتی زیرگذر موسوم به ریشمک نیز به زیر آب فرو رفت! تا کی باید شاهد تکرار این حوادث باشیم؟

این مساله مورد انتقاد هم بنده نیز هست و همانطور که قبلا نیز اشاره کرده ام، دوستان ما در شورا و شهرداری برای مهار و کنترل و حتی استفاده از روان ابها خوب کار نکرده اند که شاید یکی از دلایل آن، خلا قانونی در این عرصه بود.
به همین جهت، طی 6 ماه اخیر اقدام به تاسیس واحد مدیریت منابع آب در شهرداری شیراز کرده ایم و به آن اختیار داده شده که برای تمامی روان آبهای حاصل از باران و یا جاری شدن رودخانه و نهرها، برنامه ریزی داشته باشد و مانع از هدر رفت این سرمایه گرانقدر شود.

از جمله دیگر اقداماتی که در این راستا صورت گرفته، این است که در مجاورت برخی مکان ها، با استفاده از روشهای نوین ذخیره سازی آب، اقدام به دخیره روان آبها برای استفاده در فصل خشک و گرما کنیم که در مین راستا نیز 20 نقطه از شهر شیراز مکان یابی شده و طرح هایی نیز تهیه و در دست اقدام است که روان آب ها در منابع تعریف شده ای ذخیره شوند.
 
ادامه دارد...

http://hafeznews.ir/images/docs/000012/n00012153-r-b-000.png
 
کد مطلب : ۱۲۲۹۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما