۰
plusresetminus
مهندس محمد حق‌نگر، عضو شورای شهر شیراز در گفتگو با «حافظ نیوز» - قسمت دوم

در شیراز برای جذب گردشگر و توسعه «توریسم مذهبی» هیچ برنامه‌ای وجود ندارد/ عملکرد شورای چهارم در بسیاری از عرصه‌ها مطلوب و قابل دفاع است/ شهرسازی در شیراز با معیارهای شهرسازی اسلامی فاصله دارد

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۴
محمد حق‌نگر گفت: متاسفانه شهرداری شیراز طی سال‌ها و بلکه دهه‌های اخیر نتوانسته است در مبحث بسیار مهم منظر و نما، برخلاف دیگر شهرهای مذهبی نظیر قم و مشهد کار شاخصی انجام دهد.
محمد حق نگر
محمد حق نگر
اشاره: مطلب چند روز گذشته پایگاه خبری "حافظ" در باره کوه خواری در شهر شیراز، واکنش های قابل توجه و متفاوتی را در پی داشت. اینجا از جمله این واکنش ها، اظهارات مهندس محمد حق نگر عضو شورا و نائب رئیس کمسیون خدمات شهری شورای شهر شیراز بود که در گفتگو با ما اعلام کرد خانه ها و سازه های غیر مجاز در دامنه دراک تخریب خواهد شد. به بهانه این گفتگو، درباره مسائل مهم دیگری از جمله نقش کمرنگ گردشگری مذهبی و معضلات کلانشهر شیراز و همچنین سفر برخی از اعضای شورای شهر به سئول پایتخت کره جنوبی نیز با این عضو اصولگرای شورای شهر شیراز به گفتگو نشستیم. در ادامه قسمت دوم مصاحبه مهندس محمد حقنگر و "حافظ نیوز" را می خوانید:

به نظر شما چرا ما در شیراز علی رقم انکه از وجود ظرفیت های مذهبی و امام زادگان واجب التعظیم بسیاری بهره می گیرد، نتوانسته است از ظرفیت های گردشگری مذهبی انچنان که باید استفاده کند؟ تا جایی که نزد افکار عمومی، شیراز را یک شهر توریستی صرف می شناسند و نه مذهبی؟
بزرگترین مشکل شهر شیراز در بحث گردشگری سرمایه گذاری این است که برای شیراز، به درستی تعریف مخاطب نشده است. به نحوی که شهر شیراز تنها در ایام نوروز شاهد حضور گردشگران از جای جای کشور است و علیرغم وجود ظرفیت هایی چون حرم مطهر شاهچراغ(ع) و همچنین شهرای نامی و مناظر طبیعی بسیار، در بیشتر ایام سال ظرفیت گردشگری در شیراز بلا استفاده است لذا این معضل علاوه بر گردشگری مذهبی، در خود بخش گردشگری تفریحی نیز وجود دارد.
به عنوان مثال هم اکنون کوه نور در شهر شیراز با اعتباری بالغ بر چند میلیارد تومان فضا سازی و اماده پذیرایی از گردشگران شد اما متاسفانه، هم اکنون یک ظرفیت بلا استفاده است که چندان مورد توجه قرار نمی گیرد. بنابراین مشکل اصلی شهر شیراز در این زمینه، این است که برای جذب مخاطب و گردشگر برنامه ای ندارد و مسئولان ما انتظار دارند یک گردشگر، شیراز و جاذبه های آن را کشف و شناسایی کند و به این شهر سفر کند! این در حالی است که هم اکنون در شهرهایی چون مشهد و قم ، برای جذب مخاطب برنامه های بسیاری وجود دارد و هتل های انبوهی که به ویژه در کلانشهر مشهد ساخته شده ، این ظرفیت را ایجاد کرده که این شهر در ایام مختلف سال پذیرای خیل میلیونی گردشگر داخلی و خارجی باشد.
از طرفی ایجاد چنین امکاناتی در سطح وسیع در این شهر سبب شده یک رقابت سالم بر سر جذب توریست در این شهر اتفاق بیفتد که ما حصل آن، تورهای ارزان قیمتی است که در کلیه ایام سال توسط اژانس های مختلف گردشگری برای این شهر به راه می افتد و گردشگران در برخی موارد با یک هزینه نا چیز، از امکانات بسیار مطلوبی در این شهر استفاده می کنند. نظیر این شرایط، در شهرهایی چون اصفهان و قم نیز در حال راه اندازی است و این شهرها نیز در اینده نزدیک، شاهد حضور جمعیت بیشتری از گردشگران خواهد بود اما در شهر شیراز ، همان گونه که عنوان شد میان بخش خصوصی و دولتی، اراده ی برای جذب مخاطب و گردشگر وجود ندارد.

برای حل این موضوع چه راهکاری وجود دارد؟
 یک راهکار مطلوب و امتحان شده این است که شهرداری، زمین هایی رابه سرمایه گذاران اعطا نمایند تا در آنها، هتل یا مراکز اقامتی تفریحی ساخته شود تا بدین ترتیب، جاذبه مهمی برای سرمایه گذاران پدید آید.
در همین راستا یک پروژه بیست میلیارد تومانی در شهر شیراز در دست احداث است که ان شا الله با راه ان ازی و بهره برداری از ان، تا حدی این مشکل برطرف میشود. همچنین راهکار دیگر این است که طی توافق با هتل ها و مراکز تفریحی، تخفیف هایی برای سازمان و ارگان های مختلف نظیر سازمان بازنشستگی کل کشور در نظر گرفته شود تا بر ان اساس، در برخی ایام سال بتوان گردشگران را با تخفیف های ویژه به شیراز دعوت کرد.

عملکرد شورای شهر چهارم  را در طی مدت بیش از دوسال که از عمر آن می گذرد، چگونه ارزیابی می کنید؟
خوشبختانه عملکرد شورا در بسیاری از موارد مطلوب بوده و اعضای شورا برای پیگیری امور جدیت کافی دارند.
در حوزه های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و عمرانی امروز شورای شهر کارنامه قابل دفاعی دارد و با افتخار می توانیم به مردم ارائه گزارش نمائیم.
به عنوان مثال در حوزه فرهنگ، بیش ازپنجاه پروژه در زمینه های مختلف احداث کتابخانه و یا فرهنگسرا اقدام شده که زیر ساخت مناسبی محسوب می شود.
در حوزه عمرانی نیز همان گونه که مردم مشاهده می‌کنند،شهر شیراز دچار تحولات خوبی شده و امیدواریم فاز نخست پروژه قطار شهری نیز در طول مدت همین شورا به بهره برداری کامل برسد.
در حوزه سلامت نیز در زمینه نرم افزاری شورا نقش داشته است وبا اختصاص بودجه های مناسب در خصوص فرهنگ تغذیه مناسب، فرهنگ پیاده روی و موارد دیگر با همکاری شهرداری شیراز اقدامات خوبی را به ثمر رسانده است.
در مباحث اجتماعی نیز هزینه بسیار زیادی برای تجمیع و برخورد با معضل متکدیان و معتادان صورت گرفته و اردوگاه سلامی با هزینه هنگفتی اماده شده که امیدواریم دیگر نهادهای مسئول در این زمینه نیزپای کار بیایند تا شاهد اتفاقات خوبی برای شهر شیراز باشیم.

آیا شهرسازی که هم اکنون در شهر شیراز دنبال می شود، با معیارهای شهر سازی اسلامی مطابقت دارد؟
به صورت قطعی نمی توان گفت مطابقت دارد اما می توان ادعا کرد تلاشهای خوبی صورت گرفته است.
اما در عین حال نقصی نیز در این عرصه وجود دارد که ما نیز معترض و متذکر هستیم.
متاسفانه شهرداری شیراز طی سالها و بلکه دهه های اخیر نتوانسته است در مبحث بسیار مهم منظر و نما، برخلاف دیگرشهرهای مذهبی نظیر قم و مشهد کار شاخصی انجام دهد و این یک نقص بزرگ برای شیراز محسوب می شود که باعث فاصله گرفتن از معیارهای شهرسازی اسلامی شده است. علاوه بر این موارد دیگری در خصوص حریم و مشرف بودن مناطق مطرح است که در این زمینه نیز خلاء هایی وجود دارد.

در بحث مبارزه با فساد عملکرد شورا و شهرداری را چگونه ارزیابی می کنید؟
در زمینه مبارزه با فساد، مهمترین اقدام شورا این بوده که تلاش کرده است کارها به مردم واگذار شود و از انحصار یک یا دو حوزه خارج شود. به عنوان مثال اگر واحد صادر کننده پروانه های ساختمانی از یک شعبه به ده ها شعبه افزایش یابدمردم دیگر مجبور نیستند تنها به یک شعبه مراجعه کنند و انگاه تخلف احتمال افراد نیز نمایان خواهد شد. در واقع تلاش شورا بر این است که رقابت در این عرصه بیشتر می شود تا سطح رضایتمندی افراد از سازمان ها افزایش یابد.

عملکرد شورا در حوزه ترافیک و شهرداری چگونه ارزیابی می کنید؟
در حوزه حمل و نقل و ترافیک نیز باید گفت متاسفانه علیرغم همه تلاش ها، وضعیت ترافیک در شهر شیراز در برخی مناطق مطلوب نیست و شهروندان رضایت چندانی از وضع موجود ندارند که شاید یک جهت آن، این است که در گسترش وسایل حمل و نقل عمومی و تعریف خطوط اتوبوس رانی سریع السیر چندان موفق عمل نشده است.
از سوی دیگر عدم راه اندازی و بهره برداری از خطوط قطار شهری نیز عامل مهم دیگری در این زمینه به حساب می اید. البته نباید فراموش شود که در این عرصه، اقدامات قابل تقدیر فراوانی صورت گرفته و وضعیت ترافیک در شهر شیراز نسبت به سالهای پیش به مراتب بهتر است.

قسمت نخست این مصاحبه

http://hafeznews.ir/images/docs/000012/n00012153-r-b-000.png
 
کد مطلب : ۱۲۴۱۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما