۰
plusresetminus

«سرانجام تقابل» عربستان با جمهوری اسلامی ایران چه خواهد بود؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۷
به نظر می رسد راهبردی ترین هدف عربستان از تقابل با ایران، انزوای جمهوری اسلامی در جهان اسلام و ملتهای عرب خواهد بود.
ایران و عربستان
ایران و عربستان
حافظ نیوز/ سرویس سیاسی طی سالهای اخیر رژیم آل سعود با پیش گرفتن سیاستهای خصمانه، درصدد برآمده تا فضای حاکم بر جهان اسلام و اعراب را بر ضد ایران و تشیع تا حد بسیاری تحریک کرده و و یک دو قطبی ایرانی - عرب و شیعه - سنی ایجاد نماید.
دخالت مستقیم دربار آل سعود و حمایت آنها از گروه های تروریستی در عراق و سوریه، سرکوب مردم بحرین، چراغ سبز و فشار بر ارتش نیجریه برای سرکوب شیعیان این کشور، حمایت از تجزیه لبنان و دست آخر اعدام عالم مجاهد شیخ نمر گوشه هایی از اقدامات اخیر آل سعود در تقابل منطقه ای با ایران است.
اما پس از حمله مشکوک عده ای به سفارت و کنسولگری این کشور در ایران، آل سعود با اقدامی پیش دستانه روابط خود با ایران را قطع کرد و در ادامه با تحت فشار قرار دادن برخی کشورهای عربی منطقه نیز تلاش کرد تا این کشورها نیز با ایران قطع رابطه کنند. اما این پایان ماجرا نبود و حتی تیم های فوتبال عربستانی نیز اعلام کردند در خاک ایران حاضر به انجام بازی نیستند و دست آخر نیز سفارت ایران در صنعا مورد حمله موشکی هواپیماهای ائتلاف عربی قرار گرفت.در نقطه مقابل نیز دولت جمهوری اسلامی در اقدامی درخور تحسین، واردات کلیه کالاهای عربستانی یا صادر شده از مبدا این کشور را ممنوع اعلام کرد تا بدین ترتیب، کمترین گزینه روی میز را به رخ این رژیم کشیده باشد.

اما به راستی سرانجام تقابل عربستان با ایران چه خواهد بود؟

کارشناسان سیاسی و ناظران بین المللی بر این باورند که عربستان، حتی اگر تمایل داشته باشد به تنهایی و حتی با ائتلاف با دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس مانند قطر، کویت و امارات نیز قادر به انجام اقدام نظامی علیه ایران نخواهد بود و گزینه های راهبردی ایران همانند انصار الله یمن، عوامل راهبردی تری در این تقابل احتمالی خواهند بود. بنابراین، حاکمان عربستان سعودی به خوبی می دانند این افزایش تنش ها پیش از آنکه به تقابل نظامی برسد باید در جایی متوقف شود چرا که هیچ ابرقدرت نظامی در دنیا، در شرایط فعلی حاضر به همراهی آل سعود در حمله به ایران نیست.
بنابراین، به نظر می رسد راهبردی ترین هدف عربستان از تقابل با ایران، انزوای جمهوری اسلامی در جهان اسلام و ملتهای عرب خواهد بود. در این میان، با عنایت به پرچمداری جمهوری اسلامی در عرصه تقابل با صهویونیسم و وضعیت مناسب جایگاه ایران در میان ملت هایی نظیر عراق، سوریه، یمن، لبنان، نیجریه، بحرین و تنی چند از دیگر کشورها، تقابل عربستان سعودی با ایران سرانجام نظامی نخواهد داشت.
بنابراین، به نظر می رسد اقدام قابل پیش بینی از سوی عربستان، این باشد که در یک بازه زمانی با کاهش سطح تنش ها، مجددا خواهان برقراری ارتباط با ایران باشد.
نویسنده: سجاد زارع

 
کد مطلب : ۱۲۷۷۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما