۰
plusresetminus
ایستگاه سرنوشت ساز انتخابات امریکا؛

کلینتون و ترامپ پیروز انتخابات نیویورک شدند

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۴
هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، نامزدهای پیشتاز دموکرات و جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این بار در انتخابات درون حزبی ایالت نیویورک رقبای خود را شکست دادند.
ترامپ و کلینتون
ترامپ و کلینتون
ترامپ در حالی به میدان رقابت حساس ایالت نیویورک گام گذاشت که از حمایت ۷۶۵ هیات انتخاباتی از مجموع ۱۲۳۷ هیات لازم برای نامزدی نهایی حزب برخوردار بود حال آنکه این رقم برای کروز ۵۵۹ رای بود.

از سوی دیگر این پیروزی می تواند برتری هیلاری را که به هنگام ورود به میدان رقابت نیویورک به تعداد ۲۲۴ هیات انتخاباتی از ساندرز پیش بود، اثبات کند. با پیروزی در این میدان و با احتساب ۵۰۰ هیات انتخاباتی ویژه ای که در کنوانسیون حزبی از آن هیلاری خواهد شد، به نظر می آید که دیگر ساندرز شانسی برای کم کردن فاصله خود با رقیب برای حصول ۲۳۸۳ هیات انتخاباتی مورد نیاز برای تبدیل شدن به نامزد نهایی دموکرات ها نداشته باشد.

هیلاری کلینتون لحظاتی پس از اعلام آرا و پیروزی در ایالت نیویورک با خطاب قرار دادن حامیان خود گفت: «شما‌ها با قلب خود تلاش کردید و این پیروزی برای شماست. من از شما سپاسگزارم».

«دونالد ترامپ» رقیب جمهوری خواه او نیز که خود اهل این ایالت است و تاکنون پیشتاز نامزدهای جمهوری خواه است با درج متنی در حساب توئیتر خود گفت: «وقت آن رسیده که ما آمریکا را دوباره به قدرت قبلی خود بازگردانیم و دوباره آمریکا را بزرگ کنیم».

«تد کروز» نیز که به نظر تا حدود زیادی از ادامه رقابت‌ها نا‌امید شده است و در نیویورک شکست سختی را متحمل شد، اعلام کرد: «تمرکز خود را روی ایالت پنسیلوانیا خواهد گذاشت».

پیروزی در ایالت سرنوشت ساز نیویورک راه ترامپ و هیلاری را برای اثبات برتری در رقابت های کلیدی که سه شنبه آینده در ۵ ایالت شمال شرق آمریکا برگزار خواهد شد، تا حد زیادی هموار کرد.

ترامپ و کلینتون به چند رای ایالتی دیگر نیاز دارند؟
بر اساس آماری که خبرگزاری مطرح آمریکایی از تعداد آرای ایالتی اختصاص یافته به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرده، دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون هنوز به چند صد رای ایالتی دیگر نیاز دارند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارشی درباره تعداد آرای ایالتی(delegate) کسب شده توسط نامزدهای انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا را به این ترتیب منتشر کرد.

جمهوریخواهان
- دونالد ترامپ ۸۴۴ آرای ایالتی

- تد کروز ۵۴۳

- مارکو روبیو ۱۷۱ (وی پیشتر از مبارزات انصراف داد)

- جان کسیچ ۱۴۷

دموکرات‌ها

- هیلاری کلینتون ۱۴۴۲

- برنی سندرز ۱۱۹۸

بر اساس قوانین موجود در آمریکا، برای اینکه نامزد جمهوریخواه بتواند به عنوان نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تعیین شود،‌ او باید در مجموع ۱۲۳۷ رای ایالتی را کسب کند.

در اردوگاه دموکرات‌ها هم نامزد نهایی این حزب باید مجموع ۲۳۸۳ رای ایالتی را به خود اختصاص دهد.

با احتساب این رقم‌ها باید گفت که ترامپ باید ۳۹۳ رای ایالتی دیگر را از آن خود کند و در میان دموکرات‌ها هم کلینتون به ۹۴۱ رای دیگر نیاز دارد.

این گزارش در حالی منتشر شده که به ویژه در میان حزب جمهوریخواه، بحث‌ها درباره اینکه هیچ نامزدی نخواهد توانست به حد نصاب مورد نیاز دست یابد، داغ شده است.

بر این اساسا اگر نامزدهای جمهوریخواه و دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نتوانند حد نصاب لازم آرای ایالتی را کسب کنند، کار به نشست «کنوانسیون ملی» این احزاب کشیده می‌شود و در یک فرایند پیچیده و نه چندان شفاف، در این نشست نامزد نهایی حزب‌ها تعیین خواهد شد.
منبع:الف
کد مطلب : ۱۳۷۳۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما