۰
plusresetminus
دکتر محمد مهدی زاهدی رئیس کمسیون آموزش مجلس در گفتگو با «حافظ نیوز»:

احمدی نژاد نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد/ در انتخابات 96 ناچاریم خیرالموجودین را انتخاب کنیم/ رشد علمی و پیشرفت تکنولوژی در کشور با وقفه جدی مواجه شده است

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۰
دکتر زاهدی گفت: تاجایی که بنده اطلاع کسب کرده ام آقای احمدی نژاد در سال 96 نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.
محمد مهدی زاهدی
محمد مهدی زاهدی
حافظ نیوز/ مقدمه: آینده سیاسی احمدی نژاد و تعامل و یا برخورد اصولگرایان با وی و همچنین بررسی وضعیت پیشرفت علم در کشور از جهات مختلف  ما را بر آن داشت تا با دکتر محمد مهدی زاهدی وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری و نماینده کرمان در مجلس دهم و رئیس فعلی کمسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به گفتگو بنشینیم.
دکتر محمد مهدی زاهدی علاوه بر تصدی نمایندگی مجلس و وزارت علوم، سابقه سه سال سفارت ایران در مالزی را نیز در کارنامه خود دارد و در دولت نهم نیز به مدت چهار سال وزیر علوم کابینه احمدی نژاد بود. با این حال،  به نظر می رسد رابطه زاهدی و محمود احمدی نژاد همانند سالهای دور نیست و وزیر علوم دولت نهم، همچون گذشته به محمود احمدی نژاد خوش بین نیست.
در ادامه گفتگوی جذاب و متفاوت "حافظ نیوز" و دکتر محمد مهدی زاهدی را می خوانید:


جناب آقای دکتر زاهدی! هم اکنون جمعی از کارشناسان معتقدند پیشرفت علمی کشور در بسیاری از عرصه ها کند و یا متوقف شده است و در سوی دیگر نیز برخی صاحب نظران از روند پیشرفت علمی کشور دفاع می کنند. به عنوان وزیر سابق علوم روند پیشرفت علم در دولت یازدهم را چگونه ارزیابی می کنید؟
به این سوال به دونحوه می توان پاسخ داد. نخست با استناد به تعداد و میزان مقالات چاپ شده و تولید شده در مجلات بین المللی و دیگری با استناد به نرخ رشد تولید این مقالات.
البته انتشار مقاله تنها راه استناد به پیشرفت علم در کشور نیست اما به هر حال یکی از معیارهای مهم و اساسی است.
از نظر تعداد مقالات چاپ شده منطقه ای، مقام اول منطقه را در برخی از پایگاه های استنادی داریم و در تولید مقالات ISI مقام دوم منطقه را داریم.
در واقع میزان تولیدات علمی کشور نسبت به سالهای گذشته تفاوت چندانی نکرده است اما اگر به نرخ رشد علمی کشور نگاه کنیم مشاهده می کنیم متأسفانه در دوسال اخیر نرخ علمی کشور یک حالت ثابت داشته است و آن رشدی که انتظار می رفت حاصل شود تا طی آن بتوانیم در چشم انداز و افق 1404، در دنیا به مقام مطلوبی برسیم و در بحث های کلان علمی نیز به مرجعیت برسیم تحقق نیافته است لذا معتقدیم نرخ علمی کشور دچار ضعف شده ست.

به نظر شما علت این ضعف و وقفه ای که در پیشرفت علمی کشور به وجود آمده چیست؟ آیا دولت یازدهم از عزم و اراده کافی در این باره برخوردار است؟
به این پرسش نیز از دو زاویه می توان پاسخ داد نخست  بعد نظری و دیگری بعد عملی یا همان اقدام عملی که مقام معظم رهبری نیز در ابتدای سال مطرح فرمودند.
در بعد نظری، مشاهده می کنیم که دولت یازدهم کاملا از پیشرفت علمی کشور و کارهای پژوهشی و تحقیقاتی حمایت می کند و در واقع جزء اولویتهای دولت است اما وقتی وارد گود عمل می شویم می بینیم که این طور نیست. به عنوان مثال بنده چند مورد از مشکلات را عنوان می کنم.
نخست آنکه در دولت قبل طرحهای کلان ملی در شورای عالی علوم تصویب شده بود که پیگری و اجرای آنها می توانست تحولی جدی در عرصه پیشرفت علمی کشور به وجود آورد  اما در دوسال گذشته آنچنان که انتظار می رفت به آنها بها داده نشد و برخی از این پروژه ها متوقف شد و به برخی دیگر نیز به لحاظ اینکه بودجه ای، آنچنان که باید حمایت های مالی لازم اختصاص نیافت. همچنین بودجه پژوهشی کشور در سالیان گذشته فقط نیم درصد بودجه کل کشور  بوده درحالی که قرار بود در برنامه پنجم به 3 درصد افزایش پیدا کند. به عبارت دیگر بودجه پژوهشی کشور هم اکنون یک ششم آنچه که باید باشد، هست.
این مسئله آنجا اهمیت خود را بیش از پیش نشان می دهد که می بینیم تجهیزات دانشگاهی و پژوهشی کشور آنچنان که باید به روز نشده و بسیاری از آزمایشگاه ها و پژوهشکده ها م اکنون با مشکلات سخت افزاری مواجهند.

ایراد کار کجاست؟
متأسفانه در وزارت علوم فضای سیاسی بر بحث های آموزشی و پیشرفت علم، غلبه جدی دارد و انتظار می رود عزیزان ما در وزارت علوم به مباحث سیاسی کمتر بپردازند و بر روی مباحث علمی و بخصوص پژوهشی بیشتر تمرکز کنند.

طی ماه های اخیر، تحرکات سیاسی آقای احمدی نژاد بسیار بیشتر شده و چنین به نظر می رسد که ایشان قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را دارند. به عنوان یکی از وزرای کابینه ایشان در این باره چه نظری دارید؟
تاجایی که بنده اطلاع کسب کرده ام آقای احمدی نژاد در سال 96 نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.

با حضور مجدد ایشان در سمت ریاست جمهوری موافقید؟
طبیعتا باید سال 96 شرایط کشور را سنجید و از میان کسانی که به تایید شورای نگهبان رسیده اند، خیرالموجودین را انتخاب کرد. شخصی که شاید نقدهای جدی هم بر او وارد باشد اما در قیاس با دیگر نامزدها، دارای محصنات بیشتری است.
 
 تهیه و تنظیم: سجاد زارع
 
 
 
 
کد مطلب : ۱۵۰۵۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
feedback
Iran, Islamic Republic of
خيرالموجودين كيه اونوقت استاد؟ احمدينژاد؟ دم شما گرم با مزه بود واااي يعني روز منو ساختيد چقدر بامزه