۰
plusresetminus
به بهانه انتشار شایعه استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

آیا بُن بست فرهنگی موجود در کشور با رفتن علی جنتی باز می شود؟

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۱
با رفتن علی جنتی این مهم نیست که احمد مسجد جامعی بر کرسی وی جلوس خواهد کرد یا حسین صفار هرندی!!
علی جنتی
علی جنتی
حافظ نیوز/ سرویس فرهنگی سرانجام شایعات برکناری و یا استعفای علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رنگ و بوی واقعیت به خود گرفت و به نظر می رسد استعفای وزیر فرهنگ دولت تدبیر و امید، این روزها روی میز رئیس جمهور است و حسن روحانی طی روزهای آتی در این باره تصمیم خواهد گرفت.
در این نوشتار قصد نداریم رویکردهای فرهنگی علی جنتی را در سه سال گذشته بررسی کنیم و درباره احتمال پذیرش یا رد این استعفا و تبعات آن و حتی جایگزینان احتمالی وی به گمانه زنی بپردازیم، بلکه قصد داریم به این سئوال پاسخ دهیم که تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چه دردی از ولنگاری فرهنگی دوا می کند؟ و چه جبهه ای مقال شبیخون فرهنگی دشمن می تواند ایجاد کند؟
واقعیت آن است که به نظر می رسد تغییر علی جنتی به احتمال بسیار هیچ تغییری در شرایط و رویکردهای فرهنگی دولت و این وزارتخانه ایجاد نخواهد کرد چرا که مشی سیاستهای فرهنگی دولت یازدهم، همین است که این روزها توسط علی جنتی جاری و ساری می شود.
بنابراین، با رفتن علی جنتی این مهم نیست که احمد مسجد جامعی بر کرسی وی جلوس خواهد کرد یا حسین صفار هرندی!!
بلکه مهم این است که سیستم فرهنگی حاکم بر دولت و مسئولان ارشد کابینه انتظارات فرهنگی خاصی از وزیر فرهنگ را مطالبه می کند که تبلور آن، می شود آنچه که علی جنتی در طی این سه سال به انجام رسانده است.
نه آنکه گمان کنیم وزیر فرهنگ نقش چندانی در اداره این وزارتخانه و یا سیاستگذاریهای آن ندارد بلکه واقعیت آن است که جنس رویکردهای فرهنگی و مطالباتی که مسئولان دولت اعتدالگرا از وزیر فرهنگ دارند، چیزی نیست که یک وزیر بتواند در برابر آن ایستادگی کند.
علاوه بر این، جنس وزرای این کابینه نیز قطعا از آن جنسی نیست که در برابر تصمیمات فرهنگی دولت مقاومت و یا مخالفت کنند و قطعا یک همسویی و هم آوایی در بحث فرهنگ میان وزیر و نگاه کلی دولت وجود خواهد داشت. بنابراین، تغییر علی جنتی منجر به اتفاق شگرفی در ساحت فرهنگ نخواهد شد و حتی این احتمال نیز وجود دارد که شخصی که پس از وی بر این کرسی جلوس می کند، به زودی این احساس را در دلسوزان فرهنگی ایجاد کند که دریغ از علی جنتی! و ای کاش پسر عمار انقلاب استعفا نمی داد!

 
کد مطلب : ۱۵۴۸۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما