۰
plusresetminus
هر هفته یک کتاب

سنگ یحیی

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۴
«سنگ یحیا» اولین مجموعه داستان خسرو عباسی خودلان است که این روزها توسط انتشارات «نیماژ» روانه بازار نشر شده است. 10 داستان کوتاه در این مجموعه با نام‌های: سنگ یحیا، خواب در خانه لاک‌پشت، تیربند، به وقت بابل، گرای صفر درجه، قرنطینه، دندان طلا، کفش ملی، چاه و نفیرخانه هستند که به‌خوبی روایت و منتشر شده‌اند و فضایی یک‌دست را برای خواننده خلق کرده‌اند.
سنگ یحیی
به گزارش "حافظ نیوز"،این کتاب مجموعه داستان‌های غیرواقعی در مورد آدم‌های جنگ است که نخ تسبیح این روایت‌ها دوران دفاع مقدس است. کتاب سنگ یحیا بیشتر در فضایی سورئال سیر می‌کند. آدم‌های این کتاب از جنس آدم‌هایی نیستند که در فضای دفاع مقدس رشد کرده‌اند. فضای کتاب بیش از آنکه به فضای دفاع مقدس بازگردد به فضای جنگ اشاره دارد. جنگی که در آن کشته می‌شوی یا زنده می‌مانی.
نویسنده کتاب با هوشمندی تمام آدم‌های کتاب را از جنس آدم‌های زمینی معرفی می‌کند. شخصیت‌های آثارش بر خلاف دیگر آثار رایج حوزه ادبیات دفاع مقدس به‌صورت مادی توصیف شده‌اند. اما با این حال مادی‌گرا نیستند و دل به زمین نبسته‌اند. در واقع خسرو عباسی با تیزهوشی از 2 دام کلیشه‌نویسی و مادی‌زدگی به صورت هنرمندانه‌ای گذر کرده و شخصیت‌های داستان‌هایش را در فضایی از حیث فرم نزدیک به رمان‌های مطرح جنگ جهانی دوم و از حیث ارزش‌ها و سنت‌ها کاملاً منطبق با دوران دفاع مقدس خلق کرده است.
پس‌زمینه اکثر داستان‌های این مجموعه در فضای بومی ایران است که این خود یکی از نکات برجسته اثر است که متاسفانه کمتر کتابی در دوران معاصر ما با این نگاه نگاشته می‌شود.
سه داستان از این مجموعه به دوران جنگ و هفت داستان به دوران پس از جنگ باز می‌گردد. کتاب با داستان سنگ یحیا شروع بسیار خوبی دارد اما آن چیزی که خلاء آن متاسفانه در این کتاب نمایان است کمرنگ بودن نقش زن در این مجموعه داستان‌هاست.
داستان‌های این کتاب همگی دارای تاریخ تألیف است و به نوعی سیر فعالیت ادبی خسرو عباسی خودلان را در این سال‌های اخیر نشان می‌دهد. به خوبی می‌توان پختگی و نگاه خاص‌تر نویسنده را در این آثار مشاهده کرد. نویسنده‌ای که بخش اعظمی از عمر خود را در دهه 60 در مناطق جنگی سپری کرده است و این حس و حال درون وی ته‌نشین شده است.
در بین داستان‌های این مجموعه بدون شک داستان سنگ یحیی بهترین داستان این کتاب است. داستانی که البته موفق به دریافت جایزه بهترین داستان در یکی، دو جشنواره داستان‌نویسی معتبر شده است.
یحیا، مدافعی است که در جبهه در کنار سهراب به دفاع برخواسته است، شاهد شهادت وی بوده و حال باید گزارش این شهادت را به خانواده سهراب ارائه کند.
تقابل‌های درونی یحیا با خود و پیچ‌و‌خم‌های ذهنی وی برای نحوه انتقال خبر شهادت یکی از بخش‌های شیرین و زیبای این اثر است که توانسته به خوبی محاکات یک فرد را با خود به تصویر کشد. در کنار این نوع درگیری‌های ذهنی یحیا، شخصیت پدر سهراب است که در کار انگشتری‌های عقیق و فیروزه است. او که با سادگی و لهجه شیرین مشهدی پذیرای یحیاست، اگرچه با دیدن انگشتری سهراب در دستان یحیا به یک آگاهی در ضمیر شخصی خود از شهادت تنها فرزند ذکورش سهراب پی می‌برد، اما نمی‌خواهد به راحتی این خبر را باور کند و تن به بیراهه رفتن می‌زند. او یحیا را به خانه دعوت می‌کند تا به آرامش برسد و استراحت کند، اما حضور مادر سهراب در این بخش رقم زننده وقایع دیگری است که باز یحیا را ملتهب و وی را مجبور به انجام تصمیمات جدی‌تر و جدیدی می‌رساند.
شاید پایان این بخش و حضور بانویی جوان در حیاط خانه و دیدن یحیا و پریدن رنگ وی از وقوع خبری غیر محتمل از زیباترین بخش‌های این داستان باشد.
کتاب سنگ یحیی را باید کتابی تکنیکال از لحاظ داستان‌نویسی ارزیابی کرد. کتابی که خالق آن بیشتر به دنبال کشف جهان تازه‌ای در خلق آثار با شخصیت‌هایی از جنس دفاع مقدس بوده است تا روایتگری ساده و صوری از دوران جنگ تحمیلی.
نخل طلا در دستان ابراهیم حاتمی کیا
فیلم سینمایی «بادیگارد» نخل طلای هشتمین جشنواره فیلم بغداد را از آن خود کرد.
جشنواره فیلم بغداد که هفته گذشته و با حضور سفرای کشورهای مختلف، وزرا و نخبگان فرهنگی کشور عراق در شهر بغداد افتتاح شده بود، روزگذشته جایزه بهترین فیلم سینمایی خود را بر اساس انتخاب داوران به فیلم سینمایی «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا اختصاص داد.
فیلم «بادیگارد» یکی از محصولات سازمان هنری رسانه‌ای اوج و جدیدترین ساخته آقای ابراهیم حاتمی کیا به تهیه کنندگی احسان محمدحسنی است که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر و جوایز دیگری از این جشنواره و جشنواره بین المللی فیلم مقاومت را کسب کرد.
نخل طلایی جشنواره بغداد جدیدترین جایزه «بادیگارد» است.
انتهای خبر/111
کد مطلب : ۱۵۹۳۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما