۰
plusresetminus

از منهیان امیرکبیر تاپلاسکو؛ همه مزاحمان سفارت روباه پیر!

تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۲
اکنون ساختمان بلندمرتبه پلاسکو دیگر وجود ندارد و در آن اطراف هم احتمالا ساختمانی به این ارتفاع و نزدیکی نیست. گویا این شب ها بیش از همه سفیر_انگلیس و اعضای ایستگاه اطلاعاتی "MI6" در تهران هستند که سر آسوده به بالین می گذارند.
از منهیان امیرکبیر تاپلاسکو؛ همه مزاحمان سفارت روباه پیر!
به گزارش "حافظ نیوز"،هنگامی که امیرکبیر زمام دولت را در دست گرفت قرار گرفت، با هدف مقابله با تخلفات حکام و نیز مهار نفوذ سفارت‌خانه‌های_اروپایی سازمان جاسوسی و ضدجاسوسی تشکیل داد که مأموران آن «منهیان امیر» نامیده می شدند و از میان افراد امین و راستگو انتخاب می گردیدند. وی برای اطلاع و نظارت بر کارهای درباریان، وزراء، نظامیان، صاحبان مناصب دولتی، گردنکشان و افراد با نفوذ داخلی شبکه ای از «خفیه_نویسان» را در اختیار داشت که بین پایتخت و ولایات در رفت و آمد بودند و یا در شهرها اقامت داشتند.
سازمان اطلاعاتی امیرکبیر به قدری کارامد، منظم، سریع بود که بیشتر مردم اعتقاد به «غیب‌گویی» و «کرامات» امیرکبیر داشتند و می گفتند که امیرکبیر با «عالم غیب» در ارتباط است و از آنجا کسب خبر و اطلاعات می کند و حتی قائل به «ارتباط امیرکبیر با اجنه» بودند.
از جمله حوزه هایی که در چتر اطلاعاتی امیرکبیر قرار داست، سفارتخانه‌های خارجی بود. وی در این سفارتخانه‌ها شبکه گسترده ای از عوامل نفوذی و منابع خبری را سامان داد.
یکی از جدی ترین سفارتخانه‌های هدف، سفارت دولت بریتانیا در تهران بود. "کلنل شیل"، سفیر وقت انگلیس در تهران در نامه ای که در ۱۱ آگوست ۱۸۴۹ به نائب السطنه انگلیسی هندوستان که در آن زمان هندوستان مستعمره انگلیس بود، می نویسد: «مبلغی در حدود سیصد لیره برای شناختن جاسوسان امیر چه در تهران و چه در ولایات مورد نیاز هیئت نمایندگی است. تصور می شود صرف چنین مبلغی بجا و ضروری باشد.» علی رغم اختصاص این مبلغ از سوی نائب السلطنه هندوستان و حتی وزارت خارجه انگلیس، کلنل شیل موفق به کشف شبکه منهیان امیر نگردید و این خود گواه خبرگی و توان بالای آنان در امور اطلاعاتی بود.
یکی از مواردی که مأموران ضد جاسوسی امیرکبیر موفق به کشف آن شدند، ارتباط مخفی و سری کلنل شیل، سفیر انگلیس و اللهیارخان آصف الدوله بود. امیر با مأمورانی که در سفارت انگلیس و حتی محل اقامت کلنل شیل داشت، به ارتباط این دو پی برد و آگاهی پیدا کرد که حسینقلی، منشی سفارت، رابط بین این دو است. بنابراین امیرکبیر توانست توطئه ای را که قرار بود آنها عملی کنند به سرعت کشف و خنثی کند.
 در نامه ای که کلنل شیل، سفیر انگلستان، در اول نوامبر ۱۸۵۱ به لرد پالمرستون، وزیر خارجه انگلستان می‌نویسد به شبکه ضدجاسوسی امیرکبیر اذعان دارد: « ... اعتقادم بر این است که شکایت صدراعظم ایران به کلی بی اساس است و او ذهنی پرسوءظن و متلون دارد، بر اثر گزارش جاسوسانی که تعداد آنها مسلماً بیش از یک نفر و در خانه خود من نیز هستند، گمراه شده است. شکی برایم باقی نمانده است که اطلاعات او بیشتر از آنچه در اختیار ما قرار دارد، می باشد. او در فرصتی دیگر هم شکایت بی اساسی علیه عضو انگلیسی این میسیون مطرح کرده است.»

 شبکه کارآمد اطلاعاتی امیرکبیر با برکناری او از میان رفت و احتمالا جاسوسهای مستقر در سفارت بریتانیا آسوده شدند، اما از ان زمان سفارت انگلیس همواره از اینکه مورد رصد سامانه های اطلاعاتی میزبان قرار گیرد هراس دارد.
 قریب به ده سال پیش بود که رسانه ها خبر دادند که در جریان گودبرداري در ساختمان خانه فرش ايران واقع در كوچه‌هاي مقابل سفارت انگلستان در خيابان فردوسي تهران تونلي منتهي به سفارت انگليس كشف شده است. همان زمان گفته شده که يك وبلاگ‌نويس كه قبلاً از كاركنان سفارت انگليس بوده در وبلاگ شخصي خود نوشته سفارت انگلستان از اين تونل براي تردد زنان فاحشه و جاسوسان مرتبط سفارت استفاده مي‌كرد. البته سفارت انگلیس در مقابل این خبر، سکوت اختیار کرد.
اکنون چند روزی است که ساختمان معروف پلاسکو تهران فرو ریخته است. در اینکه انگیزه حبیب_القانیان، صهیونیست معدم و سازنده این برج در انتخاب محل آن صرفا تجاری بوده و یا اغراض دیگری داشته است، چیزی نمی دانیم. اما روشن است که ساختمان پلاسکو در نقطه تقاطع چند سفارتخانه معروف در تهران است که از جمله آنها سفارت انگلستان در تهران است. فاصله ارضی پلاسکو تا دیوار سفارت چیزی قریب به هفتادمتر بیشتر نیست و روشن است که در طی سی و چند سال گذشته از طبقات بالایی ساختمان چه اشرافی به داخل سفارت از این ساختمان وجود داشته است.
 اکنون ساختمان بلندمرتبه پلاسکو دیگر وجود ندارد و در آن اطراف هم احتمالا ساختمانی به این ارتفاع و نزدیکی نیست. گویا این شب ها بیش از همه  سفیر_انگلیس و اعضای ایستگاه اطلاعاتی "MI6" در تهران هستند که سر آسوده به بالین می گذارند.
انتهای خبر/111

 
کد مطلب : ۱۶۳۵۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما