۰
plusresetminus
اما و اگرهای یک پایتختی پرحاشیه!

شیراز قرار است پایتخت جوانان کدام جهان اسلام باشد؟/ آیت الله ایمانی: این رقص و آواز در استانبول هم بود!

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۶
در کنار شاید تنها صدای نقدی که درباره پایتختی جهان اسلام از "حافظ نیوز" در کنار خیل عظیم تمجید و تکریم های دیگر رسانه ها به گوش می رسید، آیت الله ایمانی نیز لب به انتقاد از کلیت این مراسم گشود.
پایتخت جوانان جهان اسلام
پایتخت جوانان جهان اسلام
حافظ نیوز/ سرویس فرهنگی از اسفندماه سال 94 و هنگامی که مشخص شد شیراز قرار است به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام معرفی شود، نقدهای بسیار جدی بر این عنوان ارائه کردیم و گفتیم اگر قدر این فرصت دانسته نشود و عده ای از مسئولان تنها به دنبال ارائه برنامه های نمادین و کاریکاتوری باشند و دست آخر با چند همایش سنگین و حضور برخی سفرای خارجی و مسئولان کشوری سر و ته پایتختی جوانان جهان اسلام را به هم بدوزند و فقط برای خود رزومه ای دست و پا کنند، شیراز و شیرازیها تنها خسارت خواهند دید و چیزی عاید جهان اسلام و جوانانش نخواهد شد.
اما برخی ها نقد دلسوزانه "حافظ نیوز" را برنتافتند و در برخی محافل رسانه ای از آن با عنوان ”سیاه نمایی“ یاد کردند.
هرچه بود گذشت و سرانجام طی مراسمی پایتختی جوانان جهان اسلام به شیراز رسید. عنوانی پرطمطراق که رسانه های محلی و کشوری نیز با رپورتاژهای خبری سنگین به استقبال از آن رفتند و فضایی ترسیم کردند که گویی برای شیراز قرار است در عمل اتفاق جدید و خارق العاده ای بیفتد.
مسئولان استانی و کشوری نیز در مراسم افتتاحیه این مراسم، از فرصت های سرمایه گذاری و فرهنگی این عنوان برای شیراز و جهان اسلام سخن گفتند و افزودند که باید به شیراز رونق فرهنگی و اقتصادی بیشتری داده شود اما برای تحقق آن راه حل چندانی پیشنهاد ندادند.
در واقع طی این روزها هرچه شنیدیم، عبارت این گونه باید بشود از زبان مسئولان است اما گویی کمتر مسئولی وجود دارد که در این ایام بیاید و بگوید که چگونه می توان از این فرصت حداکثر بهره برداری را کرد تا سال آینده مردم این شهر نگویند فرصت باد آورده را باد برد!
اما در کنار شاید تنها صدای نقدی که دراین باره از "حافظ نیوز" به عنوان یک رسانه محلی در کنار خیل عظیم تمجید و تکریم های دیگر رسانه ها به گوش می رسید، آیت الله ایمانی نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه در استان نیز لب به انتقاد از کلیت این مراسم گشود. انتقاداتی که نشان می دهد سخن "حافظ نیوز" دقیقا مصداق عینی داشته و مسئولان امر باید برای جبران مافات پیش از آنکه دیر شود فکری کنند.
آیت الله ایمانی در ابتدای درس خارج فقه این هفته خود با اشاره به حواشی مراسم پایتختی جوانان جهان اسلام در شیراز گفت:
”یک جمعی راه افتادند به عنوان این که شیراز به مدت یکسال پایتخت جوانان کشور های اسلامی شود که سال گذشته (۲۰۱۶) استانبول ترکیه بوده و ۲۰۱۷ ایران انتخاب شده و در ایران هم شیراز را انتخاب کردند. از ابتدا بنا بر این بوده که شیراز بخاطر حرم سوم اهل بیت(ع) انتخاب شود و این که معنویت انقلاب و شهادت و فداکاریها و ایثارگری ها و بعد هم مفاخر علمی که در شیراز بوده هم ضمیمه قضیه است.
برای حضور در این جلسه از من دعوت شد و گفتم جلسه ای که می خواهید برگزار کنید اگر بر محور موسیقی است من نمی آیم! گفتند نیست، بعد گفتند آخر برنامه یک موسیقی سنتی داریم. یعنی بعد از سخنرانی ها، قبل از مغرب، موسیقی است و بعد تمام می شود. ما رفتیم و دیدیم دست کمی از جشن هنر نداشت! من روی قضیه ایستاده ام. آرایش ها و لباس ها و نشان دادن ها؛ آنانی که جشن هنر را دیده بودند می گفتند صحنه های خاصی که در جشن هنر بود اینجا نبود؛ والا مشابه بود.
بعد هم یک مرتبه موسیقی، من بودم و آیت الله دستغیب و وزار نیز بودند. ما هم بلند شدیم طبق وظیفه شرعی خودم. آیت الله دستغیب بلند شد من هم بلند شدم. البته این بار دومی است که ما بلند شدیم.
بار اول مقابل آقای احمدی نژاد که رئیس جمهور بود، در تالار حافظ موسیقی بنا نبود باشد یک مرتبه دیدم موسیقی آمد، ما هم بلند شدیم و آمدیم بیرون. یعنی ما تعارف با احدی نداشتیم که بگوییم او اصولگرا هست و این اصلاح طلب است و ... ما وظیفه شرعی مان را انجام دادیم.
دم در هم به استاندار گفتم قول دادید گفتید این موسیقی آخر برنامه است. متاسفانه وسط برنامه و اول برنامه آوردید و قبل از سخنرانی من و من بلند شدم و آمدم بیرون و بعد هم مدیر کل ورزش آمد که من را برگرداند، گفتم کسی که به وعده اش پایبند نیست اصلا شایستگی ندارد که بخواهم با او حرف بزنم.
این وظیفه ای است که دیروز انجام گرفته. در فضای مجازی هم منتشر شد. خواه ناخواه شما هم ممکن بود بشنوید گفتم در جریان مسئله باشید. در مجامع دیگری هم که هست خواه و ناخواه این مسئله باید مطرح شود.
واقع مسئله هنوز برخی مسئولین شیراز در حال و هوای جشن فرهنگ و هنر هستند و اینجا دارند آن فضا را دنبال می کنند و قطعا بدانید که بعضی از مسئولین شیراز و فارس پیراهنی که برایشان دوخته اند گشادشان است و واقعا عرضه و لیاقت این لباسِ مسئولیت را ندارند.
این میزبانی(جوانان جهان اسلام) به اینجا آمده است تا مقداری پیام انقلاب به جوانان دنیا برسد، اما متاسفانه نه برگزار کننده درک این معنا را دارد، نه آن مجموعه دست اندرکار درک این قضایا را دارد که این مسائل اینجا آمد تا پیام انقلاب به جوانان مسلمان دنیا برسد و الا این مسائل که در استانبول فراوان بوده است. این ساز و نقاره و رقص در استانبول هر شب و روز داشتند، چیز جدیدی که برای آن ها نیست و همیشه داشته اند.“
نویسنده: سجاد زارع
 
 
کد مطلب : ۱۶۴۱۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما