۰
plusresetminus

تبعیض آشکار مالیاتی و حقوقی بین کارمندان دولت و دیگر اقشار در سال 96؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۲
حدود 13 میلیون کارگر در کشور مشغول به کار هستند که به احتساب خانواده هایشان حدود 50 درصد جامعه را شامل می شوند که معافیت مالیاتی این قشر حدود 500 هزار تومان از کارمندان دولت کمتر است و این مصوبه به ضرر کارگران است.
تبعیض آشکار مالیاتی و حقوقی بین کارمندان دولت و دیگر اقشار در سال 96؟
به گزارش "حافظ نیوز"،براساس ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم، میزان معافیت مالیات بر درآمد سالانه مشمولان مالیات حقوق از یک یا چند منبع هر ساله در قانون بودجه سنواتی مشخص می‌شود. براین اساس دولت در لایحه بودجه سالانه پیشنهاد معافیت سقف حقوق از مالیات را ارائه می‌کند که در نهایت با تصویب مجلس شورای اسلامی در قالب قانون بودجه برای سال مربوطه اجرایی می‌شود.
هیات وزیران هر ساله میزان معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد شاغلان را تعیین و تصویب می کند. بر این اساس در طول سال  سقف معینی از حقوق دریافتی نیروی کار از پرداخت مالیات معاف است، که این موضوع را مجلس در حین بررسی لایحه بودجه تصویب می کند.
نمایندگان مجلس دهم شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه 96 این لایحه را با 168 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر تصویب کردند که بر اساس آن سقف معافیت مالیاتی مبلغ 240 میلیون ریال برای کارکنان دولت و برای سایر قشرها 180 میلیون ریال در سال تعیین شد. براساس این گزارش، سقف معافیت مالیاتی کارمندان دولت با دریافتی 2میلیون تومان در ماه و سایر قشر از جمله کارگران یک و نیم میلیون تومان تصویب شده است، اما این مصوبه حائز تبعیضی است که نمایندگان بین کارکنان دولت و سایر قشرهای جامعه قائل شده اند.
براساس سنوات گذشته این موضوع برای نخستین بار اتفاق افتاده و تا کنون سابقه نداشته است. تا کنون معافیت مالیاتی حقوق قشرهای جامعه یکسان بوده، اما اکنون با این مصوبه مجلس، نمایندگان تبعیضی بین کارگران و کارمندان قائل شدند. به نوعی سقف معافیت حقوق کارکنان دولت از مالیات تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت تا در مجموع شش میلیون تومان دیگر از دریافتی یک کارمند دولت در طول یک سال مشمول مالیات نباشد، اما میزان معافیت مالیاتی سایر قشر ها یک و نیم میلیون تومان در ماه تعیین شد.
در لایحه پیشنهادی  بودجه 96 دولت به مجلس حقوق بگیران تا سقف یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از پرداخت مالیات معاف بودند که این موضوع در کمیسیوت تلفیق  بودجه96 به 2 میلیون تومان افزایش و مصوب شد که در مجموع دریافت ۱۸ میلیون تومان در یک سال مشمول مالیات نمی‌شد. نمایندگان مجلس دهم برای نخستین بار  تبعیض آشکاری را بین اقشار جامعه (کارکنان دولت و کارگران) قائل شدند. حدود 13 میلیون کارگر در کشور مشغول به کار هستند که به احتساب خانواده هایشان حدود 50 درصد جامعه را شامل می شوند که معافیت مالیاتی این قشر  حدود 500 هزار تومان از کارمندان دولت کمتر است و این مصوبه به ضرر کارگران است. به اعتقاد نمایندگان کارگران، در حالی که حقوق این قشر در کشور حتی از چین هم کمتر است و تقریباً بیش از 80درصد کارگران زیر خط فقر هستند، آمارها حاکی از  تبعیض فاحش در پرداخت حقوق کارمندان و کارگران است و این موضوع نشان از بی عدالتی‌های موجود در سیستم‌های حقوقی است و کارگران می‌گویند مدیرانی که خود درآمدهای چند ده میلیونی دریافت می‌کنند قادر به درک شرایط سخت کارگران نیستند.                    
منبع: الف
کد مطلب : ۱۶۵۲۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما