۰
plusresetminus
آیت‌الله ایمانی در جلسه جامعه روحانیت شیراز:

ضرورت ادامه بازرسی‌های عفاف و حجاب/ ابعاد منکرات فراتر از حجاب و عفاف است/ بالاترین معروف، ایجاد اشتغال است

تاریخ انتشارجمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۲
نماینده ولی فقیه در فارس گفت: امروز بالاترین معروف ما این است که شغل ایجاد کنیم و جوان‌ها را از بیکاری نجات دهیم به این دلیل که خود بیکاری عامل هزار گرفتاری جوانان است.
ایت الله ایمانی
ایت الله ایمانی
به گزارش "حافظ نیوز"، آیت‌الله اسدالله ایمانی در جلسه جامعه روحانیت شیراز اظهار داشت: اکنون که در آستانه اربعین قرار گرفتیم ان شاءالله مراسم اربعین در مرکز استان با شکوه و عظمت خاصی برگزار شود. با تمهید و مقدماتی که شده است شاهد برپایی یک مراسم درشان سومین حرم اهل بیت باشیم. طبعاً سروران عزیز هم فضای لازم برای این حرکت را آماده ساختند و می‌سازند و تمهیدات لازم را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی ابراز امیدواری کرذ: تا شاهد حضور پرشور مردم در حرم مطهر باشیم و کاروان‌هایی از شهرستان‌ها که توفیق کربلا رفتن نداشتند بعنوان عرض تسلیت خدمت احمد بن موسی علیه السلام، سواره یا پیاده به شیراز می‌آیند.

ضرورت ادامه بازرسی‌های عفاف و حجاب

وی در ادامه با اشاره به ضرورت ادامه بازرسی‌های عفاف و حجاب گفت: مسئله‌ی عفاف و حجاب، یک قانون مدون دارد. در استان فارس تا آنجا که من میدانم، 3-4 بار از طرف مجموعه ای از افراد، بازرسی‌های مختلف از مجموعه‌هایی که تحت امر این قانون هستند، انجام گرفته است. بار اول مشکلات فراوان بود. بار دوم مشکلات کمتر شد و بار سوم از بار دوم کمتر بود. وقتی این بازدیدها و بازرسی‌ها کم شد، دوباره مشکلات و معضلات به حال اول خود بازگشت. اما آنچه که مهم است، شرکت‌هایی است که تحت عنوان شرکت‌های خصوصی و نیمه خصوصی و بانک‌ها قرار دارند که وضعیتشان نسبت به بقیه ادارات بدتر است. بحث ما در مورد ادارات است و مجموعه‌های خاصی که تحت عنوان یکی از مجموعه‌هایی که خدمات می‌رسانند و تحت اشراف دولت هستند و قانون شامل حال آن‌ها شده است.

نماینده ولی فقیه در فارس افزود: اگر سالی دوبار در ادارات ذیربط بازرسی انجام گیرد، تأثیر بیشتری دارد. در شورای فرهنگ عمومی این بحث مطرح شد و پیگیری‌هایی که انجام شد آثار بازرسی دیده شد. البته ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر هم وظیفه بازرسی بر عهده دارد اما تمکین در مقابل این قضیه در ادارات نیست، یعنی فضای اجرا اماده نشده است.

ابعاد منکرات فراتر از حجاب و عفاف است

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه منکرات ما منحصر به حجاب و عفاف نیست و منکرات پدیده ای است که یکی از مسائل آن مسئله عفاف و حجاب است، گفت: الان مشکلاتی که در ادارات داریم، حاکمیت رشوه است که متاسفانه در عمده ادارات کم و بیش شاهد آن هستیم و گزارش‌های مختلف و متعددی که رسیده است، خود یک معضلی است که اعتماد مردم را به تشکیلات نظام جمهوری اسلامی سلب کرده است. کارشکنی‌هایی که در امر سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در استان فارس و مکانهای دیگر مشاهده می‌شود که متاسفانه منحصر به استان فارس نیست در نواحی دیگر هم وجود دارد.

بالاترین معروف، ایجاد اشتغال است

امام جمعه شیراز تصریح کرد: امروز بالاترین معروف ما این است که شغل ایجاد کنیم و جوان‌ها را از بیکاری نجات دهیم به این دلیل که خود بیکاری عامل هزار گرفتاری جوانان است و مشاهده می‌شود کسی که برای سرمایه گذاری آمده است هزار مشکل پیش می‌آید و نمی‌گذارند به کار مثبتی برسد و مشکلی از مشکلات جامعه حل کند. ما باید همه‌ی این‌ها را ببینیم و گاهی که به عفاف و حجاب می‌پردازیم به کارشکنی ادارات هم نسبت به ارباب رجوع بپردازیم و به مسائل کلان جامعه هم که متاسفانه الان با آن روبرو هستیم، پرداخته شود. این گونه است که اشراف ما به منکرات، برای مخاطب مشخص و روشن می‌شود.

اجرایی نشدن قانون امر به معروف و نهی از منکر

وی اضافه کرد: در ارتباط با قانون امر به معروف و نهی از منکر که اشاره فرمودند، آن قانون توسط رییس مجلس ابلاغ شده است نه توسط رییس دولت. یعنی رییس جمهور ابلاغ نفرمودند و رییس مجلس ابلاغ کردند. یعنی یک مدتی پس از تصویب قانون توسط شورای نگهبان، اگر ابلاغ نشد، رییس مجلس می‌تواند آن را ابلاغ کند و قانون امر به معروف و نهی از منکر را مجلس ابلاغ کردند. رییس جمهور محترم نامه ای خدمت رهبر انقلاب فرستادند و مشکلاتی که به ذهنشان می‌رسید درباره این قانون مطرح کردند و رهبر انقلاب بر اساس مصوبه ای که بوده است، آن را به شورایی که حکمیت در موارد اختلاف بین مجلس و دولت و قوه قضاییه است، ارجاع دادند که تحت اشراف آیت الله هاشمی شاهرودی است. آن‌ها هم قانون امر به معروف و نهی از منکر را دقیقاً بررسی و ارزیابی کردند و اعلام کردند که این قانون هیچ مشکلی ندارد و باید اجرا شود و نامه هم خدمت رهبر انقلاب و هم دستگاه‌های ذیربط دادند. اما بعد از آن هم باز نسبت به اجرای قانون اقدامی انجام نشد.

برخورد ضعیف با قانون امر به معروف و نهی از منکر

رئیس جامعه روحانیت شیراز بیان کرد: طبیعتاً این دیدگاه به تمامی مسئولین رده پایین  و مسئولین اجرایی انتقال پیدا می‌کند. این چیزی نیست که مخفی بماند. این نوع برخورد به بدنه جامعه انعکاس پیدا می‌کند و همانگونه که قبلاً هم احتمال داده می‌شد با قانون امر به معروف و نهی از منکر نیز ضعیف برخورد شد و واقعاً با ضعف خاصی هم با آن برخورد شده است با اینکه باید با قدرت کامل این قانون را اجرا کنند تا آن قوت و قدرت باعث شود، اگر صد در صد ایده آل تحقق پیدا نکند، هفتاد درصد آن تحقق یابد. اما وقتی ضعیف با قانون برخورد شود خواه و ناخواه این ضعف گسترش می‌یابد، دامنه آن توسعه بیشتری پیدا می‌کند و نتیجه آن می‌شود که وقتی یک روحانی محترمی تذکری می‌دهد، آن فردی که تذکر گرفته است، عکس العمل نشان می‌دهد و با خشونت برخورد می‌کند. این‌ها نشانی از همان فضایی است که در جامعه حاکم است و چراغ سبزهایی است که به افراد، جوامع و گروه‌های مختلف ارائه شده است. امیدوار هستیم که خدای متعال کمک کند که مسئله امر به معروف و نهی از منکر به طور جدی حل و فصل شود.

وی تصریح کرد: در جلسه ای که برای این کار گرفته شده بود به جد با همه مسئولین برخورد شد و اشکال امر با صراحت و شفافیت به همه مسئولین ابلاغ شد. ما احساس می‌کنیم که امر به معروف و نهی از منکر بعد از تصویب قانون نیز غریب است، یعنی این قانونی که در مجلس تصویب شده است نتوانسته رنگ غربت را از امر به معروف و نهی از منکر پاک کند و همان حالت گذشته برقرار است. انتظار آینده را می‌کشیم که فضا تغییر پیدا کند و بهتر از این انجام گیرد.
 
کد مطلب : ۱۲۰۴۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
مینا
feedback
Iran, Islamic Republic of
نماینده ولی فقیه در فارس گفت: امروز بالاترین معروف ما این است که شغل ایجاد کنیم و جوان‌ها را از بیکاری نجات دهیم به این دلیل که خود بیکاری عامل هزار گرفتاری جوانان است.
لان مشکلاتی که در ادارات داریم، حاکمیت رشوه است که متاسفانه در عمده ادارات کم و بیش شاهد آن هستیم و گزارش‌های مختلف و متعددی که رسیده است، خود یک معضلی است که اعتماد مردم را به تشکیلات نظام جمهوری اسلامی سلب کرده است
دو کلمه حرف درست همین ها بود نه بازرسی بیشتر برا حجاب و عفاف که تیتر نوشته کردید.