۰
plusresetminus

سایه جنگ بر سر روابط ایران و عربستان؟

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۷
رأي اليوم نوشت: وقوع جنگ تروريسم بين ايران و عربستان سعودي نزديک شده است.
سایه جنگ بر سر روابط ایران و عربستان؟
به گزارش "حافظ نیوز"،جنگ تروريسم بين عربستان سعودي و ايران در پي انفجارهاي اخير تهران نزديک است.‌
روزنامه اينترنتي «رأي اليوم» که از لندن به روز مي شود با اعلام اين مطلب در سرمقاله خود نوشت : (آيت الله) خامنه اي به رياض درباره انتقام ويران کننده هشدار داد و سپاه پاسداران انقلاب ايران مي گويد طرحهايي را براي اجرا آماده کرده است ، علت واقعي اين ناراحتي ايران چيست؟ تهديداتي که مسئولان ايراني روز جمعه در مراسم تشييع پيکرهاي قربانيان دو حمله تروريستي به پارلمان و مرقد امام خميني (ره) با اين شدت و جديت مطرح کردند نشان مي دهد جنگ تروريسم بين عربستان سعودي و آمريکا از يک سو و ايران از سوي ديگر حتمي شده است و شايد اين همان چيزي باشد که (گروه تکفيري صهيونيستي) داعش سالهاست براي آن تلاش مي کند يعني جنگ افروزي مذهبي بزرگ بين شيعه و سني در اين منطقه. (آيت الله) علي خامنه اي رهبر معظم ايران با پيام خود که در مراسم تشييع پيکر قربانيان حملات تروريستي تهران قرائت شد در اين خصوص صريح بود و گفت :« اين حملات تروريستي تنها موجب بيشتر شدن نفرت ملتها از دولتهاي آمريکا و مزدوران منطقه‌اي آنها مانند عربستان سعودي مي شود.»
 آقاي علي لاريجاني رئيس مجلس نمايندگان ايران (پارلمان) نيز گفت :« بدون مبارزه با آمريکا نمي توان با تروريسم مبارزه کرد و پاسخ ايران به حملات تهران ويران کننده خواهد بود.» شايد خطرناکتر از اين تهديدات، به عقيده ما اظهارات سردار حسين سلامي جانشين فرمانده سپاه پاسداران انقلاب ( اسلامي ) ايران باشد و گفت :« سپاه مسئله انتقام حملات تهران را به طور جدي در دستور کار خود قرار داده است و مکان اين انتقام مخفي باقي خواهد ماند.»
 شايد برخي بگويند تهديد به از طرف مسئولان ايراني در گذشته نيز مطرح شده است به ويژه پس از اعدام آقاي نمر النمر مبلغ شيعي سعودي يا پس از کشته شدن حدود 450 نفر از حجاج ايراني در دو سال پيش و بگويند اين تهديدات هيچ گاه عملي نشد. اينها اظهارات درستي است اما اين تهديدات اين بار متفاوت به نظر مي رسد چرا که حملات تهران بي ثبات کردن جبهه داخلي ايران را که براي دهها سال آرام بود هدف قرار داد که باعث در تنگنا قرار گرفتن مقامات ايراني و رخنه بي سابقه در سيطره امنيتي آهنين آنها به شمار مي آيد. ايران با عربستان سعودي در مسائل مختلفي اختلاف دارد اما در يک مسئله يعني مباهات در برابر شهروندان خود در خصوص برقراري امنيت و ثبات و ورود به جنگهاي نيابتي در خاک ديگر کشورها مانند سوريه ، يمن ، عراق و لبنان شبيه هم هستند. اما انفجارهاي تهران و تهديدات محمد بن سلمان جانشين وليعهد عربستان سعودي در خصوص انتقال درگيريها به عمق ايران ، وقوع تغييرات ريشه اي در قواعد بازي را نشان مي دهد. محمد بن سلمان ، بهانه خوبي به ايران داد تا از آنها براي متهم کردن کشورش به دست داشتن در انفجارهاي تروريستي به صورت مستقيم يا غيرمستقيم ، استفاده کند. اين شاهزاده سعودي زماني که گفت کشورش منتظر نخواهد ماند تا ايران بيايد و به حرمين شريفين حمله کند و به انتقال نبرد به عمق ايران اقدام خواهد کرد و به احتمال برانگيختن اقليتهاي مذهبي (سني) و نژادي (اعراب ، کردها ، بلوچها و آذريها) اشاره کرد اين بهانه را به دست ايران داد. آنچه اين اتهامات را تقويت مي کند اين است که اين پنج جواني که حملات انتحاري در پارلمان و مرقد امام خميني (ره) را اجرا کردند ايرانيهاي سني بودند. درست است که داعش مسئوليت اين دو حمله را برعهده گرفت و مشخص شد که برخي از عاملان آن به داعش پيوسته و در پايگاههاي آن آموزش ديده بودند اما ايراني‌ها و به ويژه رسانه هاي ايران ، داعش را سازمان وهابي ساخته و پرداخته آمريکا و عربستان سعودي مي دانند. در صورت آغاز جنگ تروريسم بين ايران و عربستان سعودي به موازات جنگهاي کنوني نيابتي ، منطقه به طور کامل در خون غرق خواهد شد و با توجه به توانمنديهاي زيادي که هر دو طرف در اين خصوص دارند بي ثباتي در منطقه گسترش خواهد يافت.
کد مطلب : ۱۷۰۱۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما