۰
plusresetminus
یک روزنامه انگلیسی نوشت:

جنگ سری از زمان دولت ترامپ در عربستان آغاز شد

تاریخ انتشارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۴
این«جنگ سری» از زمان رسیدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به قدرت و از ماه می گذشته در عربستان آغاز شد و به لحاظ پوشش رسانه ای این حوادث چه داخل عربستان و چه خارج آن بسیار کم به آن پرداخته می شود.
جنگ سری از زمان دولت ترامپ در عربستان آغاز شد
به گزارش "حافظ نیوز"، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی نوشت: رسانه های انگلیسی گزارش های مستندی را از داخل شهر« العوامیه» محاصره شده توسط نیروهای امنیتی عربستان سعودی از سه ماه پیش تا کنون منتشر کردند.
ایندیپندنت پس از گفت و گوهای بی سابقه با فعالان محلی به اطلاعاتی درباره آن چه در العوامیه رخ می دهد دست یافت تا شرایط وحشتناکی که غیرنظامیان در این جنگ سری میان ریاض و معترضان مسلح رخ می دهد را فاش کند.
این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت: این«جنگ سری» از زمان رسیدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به قدرت و از ماه می گذشته در عربستان آغاز شد و به لحاظ پوشش رسانه ای این حوادث چه داخل عربستان و چه خارج آن بسیار کم به آن پرداخته می شود.
 
العوامیه
العوامیه یکی از قدیمی ترین شهرهای عربستان سعودی به شمار می رود که عمر آن نزدیک به 400 سال است و در منطقه «االشرقیه» و به طور مشخص در استان«القطیف» واقع شده است.
این شهر 30 هزار نفر جمعیت دارد که بیشتر آنها شیعه هستند و شیخ«نمر النمر» روحانی معروف شیعی که حکومت عربستان چند سال پیش وی را به دلیل اتهامش به دامن زدن به ناآرامی ها در عربستان در پی انقلاب های بهار عربی سال 2011  اعدام کرد، به این شهر تعلق دارد.
این شهر اکنون در محاصره وحشتناکی به سر می برد محاصره ای که از سه ماه پیش و پس از آن آغاز شد که حکومت عربستان تصمیم به بیرون کردن تعداد زیادی از ساکنان آن با استفاده از خشونت و ویران کردن بخش قدیمی شهر و ساختن دوباره آن در 10 می ماه گذشته ، گرفت.
اوضاع امنیتی شهر به سرعت وخیم شد، به ویژه آن که ساکنان محلی به روزنامه ایندیپندنت گفتند که در اثر تیراندازی تک تیراندازان و گلوله باران شهر حداقل 25 نفر جان خود را از دست دادند.
فعالان عربستانی نیز تصاویری از خیابان های پر از آوار و آب فاضلاب را منتشر کردند؛ صحنه هایی که به نظر می رسد از درگیری ها در سوریه گرفته شده است و نه از یک شهر در کشور ثروتمند و نفت خیز عربستان.
این روزنامه انگلیسی همچنین نوشت که هیچ رسانه خارجی اجازه نزدیک شدن به این منطقه بدون مسئولان حکومتی را ندارد به همین دلیل تحقیق درباره اطلاعات مربوط به العوامیه دشوار است.
این روزنامه همچنین نوشت: این یعنی جهان برای پوشش دادن حوادث العوامیه به چیزی تکیه می کند که رسانه های عربستانی منتشر می کنند به ویژه آن که به شبکه های اجتماعی نمی توان به عنوان منبع اطلاعات تکیه کرد.
 
جزئیات وحشتناک
ایندیپندنت شهادت های مفصلی درباره آن چه داخل شهر العوامیه محاصره شده رخ می دهد را به نقل از یک معترض مسلح داخل شهر و دو نفر از فعالان مسالمت آمیز که خارج از کشور زندگی می کنند، نقل کرد.
این روزنامه به نقل از معترض مسلح مخالف حکومت در گفت و گویی بی سابقه با رسانه های غربی نوشت:« من تظاهر کننده و معترض مسالمت جویی بودم و بیشتر ما که در العوامیه زندگی می کردیم همین گونه بودیم تا آن که حکومت ما را به عنوان تروریست تحت تعقیب معرفی کرد که باید دستگیر شوند. تنها چیزی که ما خواستار آن بودیم ادامه درخواست برای اصلاحات بود».
این معترض افزود: «مردم شهر از نظام حاکم نمی ترسند به همین دلیل همه شهر هدف قرار گرفته شد».
این معترض و فعال مسلح گفت که« نیروهای امنیتی در ابتدای محاصره به خانه اش یورش بردند و همسرش را کتک زدند و به سمت دختر پنج ساله اش سلاح کشیدند و تهدید به سقط کردن دختر هشت ماهه اش کردند. علاوه بر آن، به دختربچه گفتند که پدرت را می کشیم سپس دخترم را زیر پایم انداختند».
وی در ادامه گفت:« هیچ گزینه ای پیش روی ما قرار نداشت جز دفاع از جان و ناموس مان و این یک امر واجب است. خانه ها با بمب و گلوله باران شدید و آر پی جی منهدم شدند. همه هدف بمب های شان بودند.»
این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت: مشخص نیست که فعالان و معترضان مسلح در آن شهر از کجا سلاح بدست می آورند و تعداد آنها چقدر است و معترض مسلحی که با وی گفت و گو کرد نیز حاضر به پاسخ دادن به این پرسش نشد.
به گفته فعالان عربستانی هدف حکومت عربستان ویرانی شهر قدیمی و ساختن دوباره آن نیست بلکه هدف از بین بردن همه این شهر شورشی است.
«آدم کوگل» پژوهشگر در امور خاورمیانه در سازمان« دیده بان حقوق بشر» به این روزنامه انگلیسی گفت:«قبلا نزاع در عربستان را مستند سازی کردم لیکن این قبیل چیزها را ندیدم ، اعتراض هایی را دیدم لیکن تبدیل شدن شان به رویارویی مسلحانه را ندیده بودم».
وی افزود:« اوضاع در واقعیت در این جا واضح و روشن است. درگیری هایی خشونت باری میان حکومت و شهروندانش وجود دارد و این بی سابقه است».
 
محاصر کامل
ایندیپندنت به نقل از فعالان عربستانی نوشت: شهر در محاصره دائمی است و این نگرانی وجود دارد که غیرنظامیان توسط تک تیراندازها مورد اصابت قرار گیرند یا گلوله باران شوند.بسیاری از مردم نیز برای حفظ جان شان خانه های خود را ترک نمی کنند.
این روزنامه همچنین نوشت: همه خطوط آب و برق چندین منطقه در العوامیه قطع شده است و بسیاری نیز بدون آب شیرین یا کولر به رغم گرمای زیاد تابستان در این منطقه به حال خود رها شدند.
یک فعال از شهر العوامیه که در ایالات متحده زندگی می کند گفت که مردم از این می ترسند که اجسادی در خیابان ها برای چندین روز به حال خود رها شده باشد.
ایندیپندنت همچنین نوشت: برخی گزارش ها وجود دارد که حکایت از این می کند که آمبولانس ها و خودروهای تخلیه فاضلاب برای رسیدن به شهر با دشواری های زیادی رو به رو هستند.
« علی ادوباسی» مدیر گروه فعالان عربستانی در زمینه حقوق بشر در اروپا که در سال 2013 از عربستان فرار کرد گفت که رویارویی های کنونی در العوامیه را نمی توان کوچک در نظر گرفت و آن را فقط یک مساله طایفه ای دانست.
وی افزود: من بر این باورم که حکومت به همین شیوه هر منطقه ای که با حکومت مخالف باشد را ویران می کند آنها می خواهند شهر را از مردم خالی کرده و به اعتراض ها پایان دهند.
حکومت عربستان سعودی جمعه گذشته اطلاعیه جدیدی درباره ضرورت تخلیه شهر العوامیه و خروج از آن از دو راهی که توسط نیروهای امنیتی مشخص شده صادر کرد.
ریاض طبق معمول همه گزارش هایی که حکومت را متهم به هدف قرار دادن شهر و تیراندازی بی هدف و کورکورانه به غیرنظامیان، خانه های آنها و خودروهای شان می کند، تکذیب کرد.
این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت: فعال عربستانی که در ایالات متحده آمریکا زندگی می کند همچنین گفت که صدها نفر از شهر فرار کردند که 90 درصد از آنها ساکنان محلی هستند و نزدیک به 3 تا 5 هزار نفر همچنین معلق مانده اند.
در همین حال، سازمان ملل در ماه می گذشته طرح های تغییر در شهر العوامیه را محکوم کرد و حکومت عربستان را متهم کرد که تلاش می کند به زور مردم شهر را بدون آن که گزینه های کافی برای اسکان آنها در اختیارشان قرار دهد از شهر بیرون کند. همچنین این عملیات «میراث تاریخی و فرهنگی شهر»  را تهدید به آسیب هایی جبران ناپذیر می کند.
روزنامه ایندیپندنت در پایان نوشت که تلاش هایی برای تماس با سفارتخانه های انگلیس در بیروت و لندن کرده است تا درباره این حوادث توضیح دهند اما تا کنون هیچ گونه پاسخی دریافت نکرده است.
 
گزارش المنار از جنگ داخلی 
در همین حال، المنار نیز در گزارشی مشابه نوشت:جنگ در العوامیه از 3 ماه قبل میان مخالفان و نیروهای سعودی آغاز شده و تا زمان حاضر 26 نفر که شماری از آنان کودک و اتباع خارجی مقیم هستند، به شهادت رسیده اند.
المنار نوشت: این جنگ سبب تخریب گسترده در این شهر شده است.
منابع داخل العوامیه گفتند که اوضاع منطقه که در آن منع تردد اعلام شده بسیار مصیبت بار می باشد.
شاهدان عینی در شهر العوامیه گفتند که مقام های عربستان سعودی مانع جمع آوری اجساد شهدا از خیابان شده اند.
حرکت در این شهر به دلیل استقرار تک تیرانداز در پشت بام خانه های مردم به ندرت صورت می گیرد.
منابع حقوقی عربستانی گفتند که به بهانه عملیات ارتش در این منطقه، تخلفاتی مانند جلوگیری از رسیدن آتش نشانان و آمبولانس به العوامیه انجام شده است.
یک زن که با دشواری از خانه اش به قطیف رفته است، گفت که 3 روز بدون غذا بود و  منطقه «المسوره» در العوامیه گلوله باران شده است.
فعالان شبکه های اجتماعی فیلم و تصاویری از العوامیه را قبل و بعد از حمله نیروهای سعودی منتشر کردند که نشانه ویرانی در این شهر است
دهم ماه  می گذشته نیروهای ویژه عربستان به بهانه مخالفت مردم با  تخلیه خانه شان به دلیل اجرای "پروژه های عمرانی" به منطقه المسوره حمله کردند.    
این مخالفت مردم سبب شهادت 20 نفر شد که با ویرانی گسترده همراه بود، آل سعود با زور سلاح مردم را به تخلیه خانه هایشان وادار ساخت و رژیم سعودی برای مقابله با مردم، نیروهای گارد ملی را به جنگ ضد العوامیه ارسال کرد.
حتی وزارت امور اجتماعی عربستان با انتشار بخشنامه ای مانع کمک رسانی شماری جمعیت های خیریه در القطیف به آوارگان العوامیه شده است و اجازه ایجاد مراکز آوارگان را نداده است.    
منطقه شیعه‌نشین العوامیه از حدود شش سال پیش صحنه تظاهرات مسالمت‌آمیز معترضانی است که سیاست‌های سرکوبگرانه ریاض علیه شیعیان این کشور را برنمی‌تابند و خواستار اصلاحات سیاسی و پایان دادن به تبعیض گسترده در عربستان هستند. در جریان سرکوب این اعتراضات تاکنون چندین تن شهید و ده‌ها تن دیگر زخمی و یا بازداشت‌شده‌اند.
رژیم حاکم بر عربستان کارنامه خوبی در زمینه رعایت حقوق بشر ندارد و همواره زیر انتقاد سازمان‌های بین‌المللی حامی حقوق بشر قرار دارد.
بنابر این گزارش، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت عربستان را شیعیان تشکیل می‌دهند که عمدتاً در استان الشرقیه ساکن هستند. این استان مهم‌ترین مرکز استخراج نفت در عربستان به شمار می‌ رود.
 
کد مطلب : ۱۷۴۵۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما