۰
plusresetminus

انگشت حیرت خارجی‌ها از حرم امام خمینی(ره)

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۲
گردشگران خارجی معمولا کنجکاوند بدانند داخل حرم آیت‌الله خمینی (ره) چه خبر است؛ آرامگاهی با گنبد بزرگ طلایی که در مسیر فرودگاه نظرشان را جلب می‌کند.
به گزارش ایسنا، علی صدرنیا ـ رییس جامعه راهنمایان ایران ـ درباره این کنجکاوی و علاقه برخی از گردشگران خارجی برای دیدن این آرامگا گفت: معمولا بازدید از حرم امام خمینی (ره) به انتخاب آژانس خارجی انجام می‌شود. هرچند تقریبا تمام تورها در مسیر فرودگاه امام (ره) و در نزدیکی این حرم درباره زندگی آیت‌الله، انقلاب و معماری آرامگاه توضیحاتی می‌دهند، اما فقط آن‌هایی که بازدید از این حرم در برنامه سفرشان به ایران است، داخل آن را می‌بینند، مگر این که به خواست خودشان و خارج از برنامه این بازدید انجام شود. معمولا گردشگران کنجکاوند بدانند داخل حرم چه خبر است.

وی اضافه کرد: برای ورود گردشگران خارجی به داخل حرم هیچ محدودیتی وجود ندارد. بازدید از حرم در سکوت انجام می‌شود، پیش از ورود به آن درباره شخصیت و زندگی آیت‌الله خمینی(ره)، رژیم گذشته، مبارزه‌ها، انقلاب و مراسم سالگرد ارتحال اطلاعاتی داده می‌شود، گردشگر وقتی به داخل حرم وارد می‌شود ترجیح می‌دهد سکوت کنند، معمولا سوال خاصی نمی‌پرسند، در آرامش ادای احترام می‌کنند و به تماشای معماری آرامگاه می‌نشینند.
صدرنیا گفت: معماری سمبلیک این حرم که برگفته از جزئیات زندگی آیت‌الله خمینی(ره) است برای گردشگران خارجی قابل توجه است.
یکی دیگر از راهنما برای ایسنا تعریف کرد، بیشتر گردشگرانی که این حرم را می‌بینند تحت تاثیر معماری و بزرگی آن قرار می‌گیرند، مخصوصا اگر قبلا محل زندگی ایشان را در جماران دیده باشند.
او معتقد است، حضور گردشگران در این حرم فرصت مناسبی است برای آن‌که به کنجکاوی‌های آن‌ها درباره انقلاب توضیح داده شود. حتی در حاشیه، بحث‌هایی درباره تفاوت شیعه و سنی و نوع معماری آرامگاه‌های آن‌ها مطرح می‌شود.
به گزارش ایسنا، ساخت آرامگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی از سال ۱۳۶۹ آغاز شد که پس از گذشت نزدیک به سه دهه همچنان ادامه دارد. این ماموریت پس از خاکسپاری ایشان به جهادسازندگی وقت و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واگذار شد. تولیت حرم با خانواده ایشان است.
در این آرامگاه علاوه بر آیت‌الله خمینی، همسرش خدیجه ثقفی، پسرش احمد خمینی، دامادش محمد بروجردی و شخصیت‌های دیگری چون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به خاک سپرده شده‌اند.
حرم امام خمینی (ره) که یکی از محکم‌ترین سازه‌ها با مقاومت در برابر ۱۰ ریشتر زلزله است، در مساحتی به وسعت۶۰۰ هزار متر مربع و مسقف ساخته شده که اسکلت‌های فولادی گنبد آن ۳۴۰ تن وزن دارد. آرامگاه پنج گنبد دارد که ارتفاع گنبد طلایی آن ۶۸ متر برابر با سال فوت امام (۱۳۶۸ خورشیدی) است. چهار مناره‌ی اطراف آرامگاه از فوندانسیون، ۹۱ متر ارتفاع دارند که برابر با طول عمر امام خمینی (ع) است.

ارتفاع ستون‌های داخلی آرامگاه به ۴۲ متر می‌رسد که برابر با سال شروع نهضت آیت‌الله خمینی (ره) و انقلاب اسلامی است.
وسعت زیاد حرم آیت‌الله خمینی (ره)، هزینه‌ای که صرف ساخت آن شده و این‌که چرا پس از نزدیک به سه دهه هنوز ساخت‌ساز این آرامگاه تمام نشده، برای گردشگرانی که این مجموعه را می‌بینند جای سوال دارد.
علاوه‌ بر این، برخی رسانه‌های خارجی نیز گزارش‌هایی درباره هزینه‌ای که صرف ساخت این مقبره شده منتشر کردند. در سال ۱۳۶۹ همزمان با آغاز ساخت این حرم روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت که برخی مقامات از برنامه‌ریزی ساخت آرامگاه با هزینه ۲ میلیارد دلار برای مجموعه‌ای که شامل آرامگاه، مراکز فرهنگی و زیارتی در حاشیه مقبره از جمله شهر آفتاب است، خبر دادند. سال ۱۳۹۴ «دویچه‌وله» آلمان در گزارشی آرامگاه آیت‌الله خمینی (ره) را گران‌ترین مقبره جهان توصیف کرده بود. همان سال «مسیح مهاجری» در روزنامه جمهوری‌اسلامی نقدی برای تزئینات بیش از حد حرم که آن را از سادگی خارج کرده است، منتشر کرد.

منبع عکس: سایت معماری
حرم امام خمینی (ره) که مدت زیادی نیست برای برخی گردشگران خارجی به عنوان جاذبه اصلی هنگام گذر از تهران تعریف شده، برای ایرانی‌ها سال‌های زیادی است که یک مقصد زیارتی به شمار می‌آید، بویژه در سالگرد ارتحال ایشان که جمعیت زیادی از شهرهای مختلف در این مراسم حضور می‌یابند و از محوطه آن برای استراحت و حتی شب‌مانی استفاده می‌کنند، برای همین تجهیزاتی هرچند محدود در حاشیه آن ایجاد شده که در نوروز و تابستان نیز آن را به یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های استراحت و توقف مسافران در خروجی تهران تبدیل کرده است.
کد مطلب : ۱۹۴۴۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
feedback
Iran, Islamic Republic of
مجلل و کاخ مانند کردن حرم امام با ساده زیستی امام در تناقض است. همه مردم نسبت به این ریخت و پاش معترض هستند حتی عاشقان امام
متاسفانه سیدسیدحسن امام را نشناخته که چنین کاخی ساخته و امام را زیر سوال برده