۰
plusresetminus
آزمایشات اخیر نشان داده است؛

تاثیر مثبت داروی کنترل قند بر درمان بیماران کلیوی

تاریخ انتشارشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۵
پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند که داروی کنترل قند خون قادر است به درمان بیماری‌های کلیوی کمک کند.
تاثیر مثبت داروی کنترل قند بر درمان بیماران کلیوی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ، سمنان؛آزمایشات به تازگی نشان داده، دارویی که بیماران مبتلا به دیابت برای کنترل قند خود مصرف می‌کنند می‌تواند به کند شدن و جلوگیری از بیماری‌های کلیوی کمک کند.
دیابت یکی از مهمترین دلایل نارسایی کلیه است و روش درمانی جدیدی برای محافظت از کلیه‌ها در بیماران مبتلا به دیابت وجود ندارد؛ بنابراین دستاوردهای علمی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.
نقش محافظتی داروهای دیابت
مطالعات اخیر محققان دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد داروهای متداول دیابت در مقابل بیماری‌های قلبی و کلیوی ناشی از دیابت نقش محافظتی دارد.
در این مطالعه آمده است، داروی اینوکانا (Invokana) با نام علمی Canagliflozin که استفاده از آن در بیماران دیابتی شایع است، احتمال نارسایی کلیه را 30 درصد، احتمال مرگ ناشی از نارسایی کلیه و بیماری‌های قلبی را 30 درصد، احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را 20 درصد و احتمال بستری شدن بر اثر نارسایی قلبی را تا 39 درصد در بیماران مبتلا به دیابت کاهش می‌دهد. این دارو یک مهار کننده است و تابحال عوارض جانبی شدیدی از آن گزارش نشده است.
محققان به دنبال روش هایی برای کاهش آثار مخرب ناشی از دیابت هستند.
مختصری درباره دیابت
دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین بوجود می‌‏آید. انسولین ماده ‏ای است که توسط لوزالمعده تولید می‌شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم ترین منبع انرژی بدن است.

قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان های بدن تاثیر می‌گذارد و منجر به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت‌های منتهی به نقص عضو می‌شود.
کلیه یکی از مهمترین ارگان‌هایی است که تحت تاثیر دیابت عملکرد خود را از دست می‌دهد. دفع پروتئین از طریق ادرار می‌تواند یکی از نشانه‌های اختلال عملکرد کلیه باشد. نفروپاتی دیابتی به بیماری کلیه، ناشی از دیابت گفته می‌شود. متاسفانه این بیماری تا مراحل پیشرفته هیچ علامتی ندارد؛ بنابراین به پزشکان توصیه می شود که تمام بیماران دیابتی را از نقطه نظر این بیماری مورد بررسی قرار دهند.
افزایش قند خون به مرور زمان منجر به شکل گیری رسوب چربی در دیواره رگ ها می‌شود و احتمال تصلب شرایین، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.
عروقی خونی بیماران دیابتی به مرور زمان در ناحیه پاها تنگ می‌شود و بیمار مدام احساس سرما می‌کند. از طرفی عفونت و زخم پا و احساس درد در ناحیه پا هنگام راه رفتن، از دیگر علایم کاهش جریان خون است.

براساس گزارش «فایننشال اکسپرس»، محققان در مطالعه خود، داروی «اینوکانا» را آزمایش و نتایج خود را در یک جلسه پزشکی در استرالیا بیان کردند.
قابل ذکر است، بیش از 420 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به دیابت هستند که بیشتر آنها از دیابت نوع دو رنج می‌برند. این نوع دیابت با چاقی مرتبط است و زمانی اتفاق می‌افتد که بدن قادر به استفاده درست و کافی از انسولین نیست تا غذا را به انرژی تبدیل کند. این امر می‌تواند به تدریج به کلیه‌ها آسیب برساند و منجر به بیماری و در نهایت مرگ شود.
از همین رو محققان برای فهمیدن این موضوع که آیا قرص «اینوکانا» می‌تواند از بیماری‌ کلیوی جلوگیری کند یا خیر، آزمایشاتی را بر روی این دارو انجام دادند.

طبق این گزارش، محققان حدود 13 هزار بیمار مبتلا به دیابت نوع دو و بیماری‌های مزمن کلیوی که داروی اینوکانا را مصرف می‌کردند مورد آزمایش قرار دادند. آنها پس از درمان چهار هزار و 400 نفر در طول 2.5 سال، نظارت مستقل بر روی این مطالعه را متوقف کردند و دریافتند که این دارو تاثیر مثبتی بر درمان بیماران داشته است.
همچنین، این داروی اینوکانا حدود 30 درصد نارسایی کلیوی، نیاز به دیالیز، پیوند کلیه،‌ مرگ بر اثر بیماری‌ها و نارسایی‌های کلیوی را نیز کاهش می‌دهد.
ارتباط تاثیر داروی کنترل قندخون با درمان بیماران کلیوی
با توجه به تحقیقاتصورت گرفته در دانشگاه سن دیگو، استفاده از کاناگلیفلوزین (یکی از مهار کننده های SGLT2که با نام تجاری Invokana  عرضه می شود)، موجب کاهش هموگلوبینA1c  و تسریع کاهش وزن در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 می شود.
در این مطالعه ، هیچ ارتباطی بینcanagliflozin و هیپوگلیسمی مشاهده نشد، با این حال، مصرف این دارو با افزایش خطر ابتلا به کتواسیدوز دیابتی(DKA) مرتبط است.
در این مطالعه 351بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 شرکت داشتند،شرکت کنندگان بین 25 تا 65 سال سن داشته  و همگی بمدت حداقل هشت هفته تحت درمان با یک رژیم ثابت انسولین بودند. این افراد به طور متوسط، به مدت 22 سال به دیابت نوع 1 مبتلا بودند، اما افرادی که دارای سابقه ی ابتلا به کتواسیدوزیا هیپوگلیسمی شدید بودند از این تحقیق خارج شدند.به شرکت کنندگان صد یا  سیصد میلیگرم canagliflozinو یا پلاسبو داده شد.
مقدارهموگلوبینA1Cشرکت کنندگانی که از دارویcanagliflozin یا همان اینوکانا استفاده می کردند در مقایسه با دارونما، بطور قابل توجهی کاهش یافت، همچنین این گروه  وزن بیشتری را از دست داده بودند. با این حال، هیچ تفاوتی در میزان بروز حوادثhypogylcemic مشاهده نشد، اگر چه محققان افزایش اندک عفونت دستگاه ادراری و عفونت های قارچی را در این افراد مشاهده کردند.این خطرات بخصوص در زنانی که از سیصد میلی گرم  canagliflozinاستفاده می کردند، بیشتر مشاهده شد.

نگرانی عمده در این مطالعه، افزایش خطر ابتلا بهDKA مرتبط با استفاده ازcanagliflozin  بود،پنج شرکت کننده در گروه صد میلی گرم کاناگلیفلوزین و هفت شرکت کننده از گروه 300میلی گرم کاناگلیفلوزین در طول مطالعه،  کتواسیدوز را تجربه کردند، در حالیکه هیچ یک از افراد گروه دارونما دچار DKAنشدند.در مورد افرادی که دچار DKAشده بودند عوامل تاثیرگذاری مانند نارسایی پمپ انسولین، بیماری یا فراموشی در تزریق دوزهایی از انسولین دخیل بود.
رابرت هنری، پروفسور پزشکی در دانشگاه سن دیگو می گوید: بروز کتواسیدوز دیابتی در این افراد منعکس کننده ی نگرانی سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA)در مورد اعلام هشدار برای خطر ابتلا به DKA  در ارتباط با استفاده از مهار کننده های SGLT2 مانندcanagliflozin است. این هشدار برای افراد مبتلا به نوع 2 بر روی دارو درج شده است، اما این هشدار افراد مبتلا به دیابت نوع 1 را نیز در بر می گیرد.
Canagliflozinبرای درمان نوع 2 تایید شده است، اما برای دیابت نوع 1 مورد تایید قرار نگرفته است.
 Canagliflozinبا کاهش آستانه ی کلیوی قند خون و افزایش دفع ادرار با مکانیسمی مستقل از ترشح انسولین عمل می کند، بنابراین منطقی بنظر می رسد که این دارو برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 نیز مفید باشد، این موضوع پایه و اساس این مطالعه بود.
این یافته ها در پنجاه و یکمین نشست سالانه ی انجمن اروپایی مطالعات دیابت ارائه شد.
درپایان شایسته به ذکر است که سالانه میلیون‌ها نفر بر اثر بیماری‌های کلیوی جان خود را از دست می‌دهند و صدها هزار نفر برای زنده ماندن به دیالیز نیاز دارند.
علم و فناوری
کد مطلب : ۲۰۰۸۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما