۰
plusresetminus

جایزه علامه جعفری برای پژوهش استاد دانشگاه شیراز

تاریخ انتشاريکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۷
اثر پژوهشی دکتر ترک زاده و همکاران تحت عنوان ''کاوش مفهوم سرمایه اجتماعی در قرآن کریم '' به عنوان اثر برتر، موفق به دریافت جایزه ویژه علامه جعفری در جشنواره تالیفات علمی برتر علوم انسانی کشور گردیده که این اثر در قالب یک کتاب در زمستان 1396 توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.
جایزه علامه جعفری برای پژوهش استاد دانشگاه شیراز
به گزارش حافظ خبر، اثر پژوهشی دکتر ترک زاده و همکاران تحت عنوان ''کاوش مفهوم سرمایه اجتماعی در قرآن کریم '' به عنوان اثر برتر، موفق به دریافت جایزه ویژه علامه جعفری در جشنواره تالیفات علمی برتر علوم انسانی کشور گردیده که این اثر در قالب یک کتاب در زمستان 1396 توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.
در همین خصوص دکتر جعفر ترک زاده، عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شیراز گفت: بنده به همراه خانم دکتر محترم، پژوهشی درمورد سرمایه اجتماعی بر اساس ملاک ها و نظریه های غربی انجام دادیم.
وی اضافه کرد: سپس برای ما این سوال پیش آمد که آیا در قرآن، به عنوان مهم ترین منبع قوانین اسلامی نیز سرمایه اجتماعی به همین منظور و مفهوم است و در ادامه تحقیق و پژوهشی را بر روی قرآن کریم انجام دادیم با این هدف که بتوانیم سرمایه اجتماعی در قرآن کریم چگونه مفهوم سازی می شود.
استاد دانشگاه شیراز همچنین عنوان کرد: اندیشکده حوزه و دانشکده و وزارت علوم پروژه ای را که به همین منظور تعریف کرده بودیم، حمایت کردند و حدود سه سال بر روی این پروژه کار و تحقیق کردیم و سرانجام پس از انجام این تحقیق بنا شد که کتابچه را منتشر کنیم که به صورت خلاصه مفاهیم و کارهای صورت گرفته را ارائه دهد که در زمستان سال 96 توسط پژوهشکده حوزه و دانشگاه این کتاب منتشر شد.
وی در پایان درمورد جایزه دریافتی در جشنواره تالیفات برتر علوم انسانی متذکر شد: در جشنواره تالیفات برتر علوم انسانی کشور در حوزه الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت به عنوان اثر برتر شناخته شده و مفتخر به دریافت جایزه ویژه، جایزه علامه جعفری شد.
به گزارش شیرازه، سرمایه اجتماعی منبعی مرکب از قابلیت های بالقوه و ظرفیت های بالفعلی است که سیستم اجتماعی را در جهت تحقق اهداف و مطلوبیت های فردی و جمعی توانمند می کند. این پدیده، به شدت جامعه محور و موقعیتی است. بنابراین، در صورتی نقش و کارکرد خود را به خوبی ایفا می کند که متناسب با فرهنگ رایج در هر جامعه باشد. در این مطالعه تلاش شد با استفاده از قرآن کریم، چارچوبی پیرامون سرمایه اجتماعی در جامعه اسلامی کشف و احصا شد. بر این مبنا، سرمایه اجتماعی از نظر ماهیت، محتوا و کارکرد آن می تواند در قالب چرخه ای پربُعد و زاینده مشتمل بر مبانی (ایمان، تقوا، یقین، بصیرت و اعتقاد به امامت)، ابعاد (شبکه اجتماعی، هنجار اجتماعی و اعتماد اجتماعی)، پیامدها (دنیوی و اخروی) و جهت گیری معنوی (قرب الهی و رستگاری) نمایش داده شود. در این چرخه ی پویا، کیفیت و تعامل ابعاد و عوامل، تحت تأثیر هم زمان همدیگر و کلیت سرمایه اجتماعی قرار دارد.

گفتگو: محمد صادقی
شیرازه
کد مطلب : ۲۰۴۵۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما