۰
plusresetminus
دوشنبه ها با کتاب؛

کتاب سیرتا پیاز خرما؛ کتابی برای آگاهی کامل از صفرتاصد خرما

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۲
دوشنبه هر هفته با معرفی یک کتاب کاربردی و علمی از جنبه های مختلف مهمان مخاطبانمان هستیم و این هفته کتاب کتاب سیرتا پیاز خرما؛ کتابی برای آگاهی کامل از صفرتاصد خرما را برای همه علاقمندان به اقتصاد مقاومتی معرفی خواهیم کرد.
کتاب سیرتا پیاز خرما؛ کتابی برای آگاهی کامل از صفرتاصد خرما
به گزارش حافظ خبر، در کشور ما متاسفانه مردم با کتاب ها قهر بوده و به همین سبب سرانه مطالعه بسیار پایین و به اذعان سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه نگاه و در تاریخ 4 شهریور ماه سال گذشته حدود 12 دقیقه و نیم برای کتابخوانی و حدود 20 دقیقه سرانه مطالعه مجلات، روزنامه‌ها و فضای مجازی هم برای هر ایرانی می باشد که در مقایسه با کشورهای پیشرفته دنیا بسیار کم برآورد می شود . به همین منظور خبرگزاری علم و فناوری در فارس تصمیم بر آن دارد که در هر دوشنبه کتاب هایی را برای مخاطبین خود معرفی نماید تا علاقه مندان با چشمانی باز و با آگاهی کتاب های خود را خریداری و مطالعه نمایند، پس هر دوشنبه با ما باشید در " دوشنبه ها با کتاب  " .
هفته قبل در هشتمین قسمت دوشنبه ها با کتاب ، به معرفی کتاب آشنایی با مدل تعالی اقتصاد مقاومتی ایران پرداختیم  و از جنبه های مختلف آن کتاب پرمحتوا که از نیازهای روز جامعه و اقتصاد ما می باشد را مورد بررسی قرار دادیم .
 
در این هفته  کتابی را معرفی می نماییم که به گسترش ، افزایش و بهره وری تولید می تواند کمک شایانی نماید. از سویی یکی از جایگزین های صنعت نفت در کشور از آن یاد شده که بی شک کمک قابل توجهی برای چرخاندن چرخ صنعت در کشور برای تحقق الگوی اقتصاد مقاومتی است.
 
** * معرفی کتاب :
برومند باد آن همایون درخت
که درسایه او توان برد رخت
گه از میوه آرایش خوان دهد
گه از  سایه آسایش جان دهد

 
کتاب " سیرتا پیاز خرما " نوشته رحمت الله حیدر پور در ۲۹۵ صفحه و چهار فصل به درخواست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمان تهیه شده است که در دومین نمایشگاه بین المللی و تخصصی خرما و صنایع وابسته در شیراز ( ۲۳ تا ۲۶ مهرماه ۱۳۹۸ ) از آن رونمایی گردید .
در این کتاب عناوین کاشت ، داشت و برداشت خرما _ خواص درمانی خرما و رویکرد مصرف آن _ فرآور ، بسته بندی ، ویژگی های روش سالم سازی خرما و پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری ، به چشم می خورد.
یکی از مواردی که در این کتاب نظر بیننده را جلب می نماید جمله " خرما هم غذا و هم داروست " می باشد که تا آخرین صفحه کتاب در بالای صفحه نقش بسته که به مخاطب خود ارزش این میوه را گوشزد می نماید.
 قیمت این کتاب برای استفاده علاقه مندان ۳۰ هزارتومان درج شده است.
 
** * هدف نویسنده :
در آغاز کتاب این جمله " خرما هدیه ای از بهشت است " با تصویری زیبا از خرما نقش بسته است که می تواند نشان از هدف اصلی نویسنده برای نوشتن این کتاب باشد.
خرما میوه ای است که در آیات قرآن به آن اشاره شده و علم دریافته که این میوه بهشتی با طعم خوشش مملو از منیزیم و دیگر املاح همچنین میزان قابل توجهی فیبر است که خوردن چند عدد آن در روز  می تواند املاح و فیبر مورد نیاز بدن انسان را تامین نماید. تاثیر استفاده از آن بر سیستم عصبی تاثیر بسیار مثبتی دارد. فیبر موجود می تواند در جلوگیری از سرطان موثر باشد. تاثیر بر بینایی  نیز از  مواردی است که برای فواید خرما برشمرده شده است.

 
چند دانه خرما می تواند انرژی مورد نیاز بدن را را به سرعت فراهم آورد پس غذایی ارزشمند ،سالم و مفید را  برای انسان فراهم می آورد.
اما برای تهیه یک غذای بهشتی باید اصول کاشت داشت و برداشت و همچنین نگه داری و بسته بندی آن را به خوبی دانست که در این کتاب توسط نویسنده به همه موارد اشاره شده است.
 
** * معرفی نویسنده :

 
 کتاب حاضر به قلم  دکتر رحمت الله حیدرپور متولد ۸ خرداد ۱۳۲۹ خورشیدی در روستای اسفرجان از توابع شهرستان شهرضا ، اصفهان می باشد.
دوره ابتدایی و اول متوسطه را با سختی و کار در مزرعه در همان روستا گذرانده و به علت نبود دوره دوم دبیرستان ، برای ادامه تحصیل به شهرضا عزیمت نمود. به علت مشکلات مالی در آن شهر پس از سپری کردن دو سال از دوره دبیرستان ، برای ادامه تحصیل نزد برادر در آبادان رفت و در۱۳۴۷ موفق به دریافت دیپلم طبیعی شد . پس از خدمت سربازی و طی دو سال بی کاری و سرگردانی به استخدام بانک ملی آبادان در آمد . در سال ۱۳۵۶ به قصد تحصیل پزشکی به کشور هندوستان رفت و پس از انقلاب با مدرک مهندسی کشاورزی گرایش  گیاه پزشکی از دانشگاه بنگلور به علت تعهداتش به آرمان های امام راحل به کشور بازگشت و در استخدام وزارت کشاورزی در آمد . به علت علاقه زیاد به تدریس و تحقیق در مرکز آموزش کشاورزی اصفهان مشغول به تدریس و تربیت شد و همزمان مشاوره به کمیته امداد امام خمینی را نیز به عهده گرفت او با حضور در جبهه ها نیز علیه دشمن به جهاد پرداخت.
وی در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی در بین دانشجویان مقام اول را کسب نمود . پس از اخذ مدرک دکترا به عنوان مشاور کارآفرینی و اشتغال   مدیرکل  کار و رفاه و امور اجتماعی ، دبیر کمیته کشاورزی اتاق بازرگانی صنعت و معدن وکشاورزی اصفهان و  با تاسیس شورای زیتون ملی ایران شعبه اصفهان، ریاست آن را عهده دار بود.
دکتر رحمت الله حیدر پور۱۵ کتاب را در زمینه علوم مختلف کشاورزی  و مدیریت به رشته تحریر درآورده و در سال ۱۳۹۷ در بیست و سومین  جشنواره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ، موفق به اخذ جایزه گردیده است.
 
** * مخاطبان :

 
کشاورزان، تولیدکنندگان، صادرکنندگان، دانشجویان و کلیه علاقه مندان به نخل که ارزش این درخت  ارزشمند را می دانند و می خواهند خیلی بیشتر بدانند به قولی از سیر تا پیاز  خرما را در این کتاب ارزشمند می توانند جست و جو نمایند.
 
برای هزاران سال، میوه خرما غذای اصلی کشورهای خاورمیانه و هندوستان بوده است و کشت خرما توسط انسان براساس منابع تاریخی به 7000 سال قبل از میلاد برمی گردد. مصرف خرما در نهایت به جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا و اسپانیا گسترش یافت سپس آنها به غرب معرفی شدند. با توجه به سوابق فسیلی، تاریخ خرما تا 50 میلیون سال پیش برمی گردد.
 
 منبع: علم و فناوری
کد مطلب : ۲۲۰۰۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما