۰
plusresetminus
معاون بازرسی سازمان صمت فارس:

قیمت تولیدکننده جایگزین قیمت مصرف کننده بر روی کالا می شود

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۴۰
معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: از این به بعد «قیمت تولیدکننده» به جای «قیمت مصرف کننده» بر روی کالاهای تولید داخل و کالاهای وارداتی درج می شود.
قیمت تولیدکننده جایگزین قیمت مصرف کننده بر روی کالا می شود
به گزارش حافظ خبر، مهدی حسنی اظهار داشت: به منظور شفاف سازی و روان سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و روزآمد سازی شیوه های نظارت بر بازار و با هدف ایجاد رقابت در بازار، تعدیل و واقعی نمودن قیمت ها در راستای حمایت از مصرف کنندگان، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تصمیم کرفت طرح درج «قیمت تولیدکننده» جایگزین «قیمت مصرف کننده» بر روی کالا شود. 
به گفته وی در مرحله اول اجرای این طرح واحدهای تولیدکننده و وارد کننده انواع:  پودر لباسشویی، دستمال‌کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی ، انواع آب میوه، آب معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو موظف به درج قیمت تولیدکننده یا واردکننده بر روی محصولات خود هستند.
معاون بازرسی سازمان صمت فارس متذکر شد: بر اساس مفاد دستورالعمل قیمت تولیدکننده یا وارد کننده درج شده بر روی کالا 
باید عیناً مطابق با قیمت فروش بر اساس فاکتورهای فروش باشد و عبارت با احتساب مالیات بر ارزش افزوده یا معاف از مالیات بر ارزش افزوده در کنار قیمت به منظور جلوگیری از اخذ مضاعف مالیات درج شود.
بر پایه اظهارات حسنی، هرگونه تخفیف بیش از ۳ درصد باید با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا باشد و تخفیف بیش از ۳ درصد (به غیر از استثنا) خارج از نرخ های درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمت گذاری محسوب می شود و با متخلفین برابر قانون برخورد خواهد شد.
به گفته وی در مواردی از جمله مناسبت‌های ویژه، پایان سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضاء محصول و ... و لزوم اعطای تخفیف‌های مقطعی بیش از میزان تعیین شده ۳ درصد، واحدهای تولیدی می توانند نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف‌کنندگان اقدام نمایند.
معاون بازرسی سازمان صمت فارس یادآور شد: حداکثر مبلغی که مجموع حلقه های توزیعی از تامین کننده تا مصرف کننده، با احتساب مجموع ضریب سود پخش سراسری (در صورت مشمول شدن) و سود خرده فروشی می توانند به قیمت مندرج روی کالا اضافه کنند ۱۷ تا ۲۷ درصد بسته به نوع کالا است.
حسنی تاکید کرد: خرده فروشان موظف به نصب برچسب قیمت مصرف کننده به صورت شفاف و خوانا با لحاظ سود و هزینه های مصوب قانونی اعلام شده می باشند و بازرسان در مراجعات خود اسناد خرید معتبر موجود را بررسی و کنترل می نمایند.  
وی از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف موارد را از طریق تلفن 124 ستاد خبری سازمان صمت فارس اطلاع دهند تا بازرسان آن را مورد بررسی و رسیدگی قرار دهند.
کد مطلب : ۲۴۴۲۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما