۰
plusresetminus

پرداخت نقدی اتوبوس در شیراز گران می‌شود

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۹
در راستای استفاده از کارت بلیط، شورای اسلامی شهر شیراز به اتفاق آرا، افزایش اختلاف قیمت پرداخت نقدی نسبت به پرداخت کارتی را برای اتوبوس های درون شهری تصویب کرد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز دوشنبه شب در هشتاد و پنجمین جلسه صحن علنی شورا اظهار کرد: طبق روند هرساله شهرداری پیشنهاد نرخ جدید برای کرایه اتوبوس را به شورا ارائه کرد که در دو بخش پرداخت های نقدی و کارت بلیط تقسیم و بررسی شده است.

احمدرضا نقیب زاده افزود: پیشنهاد مربوط به کارت بلیط به این صورت است که 50 تومان به نرخ تمام خطوط افزوده شود.

این عضو شورا ادامه داد: هزینه های ناوگان اتوبوسرانی یک سوم از سوی دولت، یک سوم از طریق شهرداری و یک سوم نیز از محل فروش بلیط تأمین می شود.

وی اضافه کرد: افزایش نرخ برای پوشش دادن افزایش های تورمی است که بر هزینه ها اتفاق می افتد و عمده هزینه ها شامل تعمیر و نگهداری اتوبوس ها است و اگر این تصمیم اتخاذ نشود باید 11 میلیارد تومان مازاد اعتبار سال 93 توسط شهرداری تأمین شود که این علاوه بر سهم یک سوم شهرداری است.

مظفر مختاری دیگر عضو شورا بود که با قدردانی از اتوبوسرانی در مورد طرح گردشگری در شهر که برای والدین شهدا اجرایی شده خواستار اعمال افزایش قیمت برای خطوطی شد که درآمدزایی کمتری دارند.

ابراهیم شعرا رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر شیراز نیز با اشاره به افزایش معمول ابتدای سال جدید در نرخ ها خواستار آن شد که افزایش نرخ بلیط به گونه ای با افزایش نرخ ابتدای سال هماهنگ شود و رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا توضیح داد که زمان اجرای این مصوبه با افزایش ابتدای سال مطابقت دارد.

شیراز ارزان ترین نرخ حمل و نقل درون شهری را دارد

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شیراز و حومه نیز در مورد علت افزایش نرخ ها گفت: این سازمان در ابتدای سال با کنترل هزینه تمام شده برای هر دستگاه اتوبوس و متناسب با افزایش هزینه هایی از قبیل افزایش حقوق و دستمزد، افزایش نرخ فرآورده های نفتی به استثنای گازوئیل و گاز و موارد دیگر، قیمت تمام شده نرخ کرایه اتوبوس را محاسبه می کند.

حمیدرضا ناصری افزود: نرخ تمام شده بلیط اتوبوس در سال آینده 700 تومان است و برای تأمین مبلغ 11 میلیارد تومان موردنیاز برای بخش خصوصی و هزینه ها، پرداخت با کارت باید به میزان 50 تومان افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: میانگین افزایش هزینه در صنعت حمل و نقل بالای 40 درصد بوده است و این موضوع در حمل و نقل برون شهری با افزایش هرساله نرخ تأمین می شود.

ناصری خاطرنشان کرد: در مشهد کرایه تمام خطوط 300 تومان، در تهران خطوط «بی.آر.تی» 500 تومان، در اصفهان کرایه ها از 225 تومان تا 360 تومان و در تبریز نیز رقم از 240 تومان تا 420 تومان متغیر است.

وی یادآور شد: در شیراز 40 درصد خطوط نرخ کرایه ای معادل 170 تومان دارند، 40 درصد دیگر 230 تومان و 20 درصد خطوط نیز بین 290 تا 350 تومان نرخ گذاری شده اند و از این نظر شیراز ارزان ترین حمل و نقل درون شهری کشور را دارد و اگر این افزایش امسال صورت نگیرد سال آینده باید دو تا سه برابر شود.

عدم استفاده از کارت بلیط عامل ترافیک است

مدیرعامل اتوبوسرانی شیراز بیان کرد: در حال حاضر دولت بخشنامه کرده پرداخت یارانه و تخصیص اتوبوس جدید بر اساس تراکنش مسافران است و از این نظر باید مردم را تشویق کنیم که از کارت استفاده کنند ضمن آن که نبود پول خرد باعث افزایش زمان پرداخت نقدی و مبادله بین مسافر و راننده اتوبوس شده و خود می تواند از عوامل افزایش ترافیک باشد.

ناصری ابراز کرد: در حال حاضر در شیراز تنها 37 درصد مردم از کارت استفاده می کنند و با توجه به آن که در اصفهان اختلاف قیمت کارت و پرداخت نقد دو برابر است 90 درصد مردم کارت می زنند و در مشهد پرداخت نقدی 1.5 برابر پرداخت با کارت است و به همین دلیل 70 درصد مردم از کارت استفاده می کنند.

وی خواستار آن شد که شورا با افزایش اختلاف قیمت پرداخت نقدی و کارتی موافقت کند و تصریح کرد: اتوبوسرانی بنا نیست این پول را از مردم بگیرد و اگر هر فردی به افزایش قیمت بلیط اعتراض دارد به او پیشنهاد شود که کارت تهیه کرده و از نرخ بلیط ارزان استفاده کند.

در این جلسه پس از بررسی چند پیشنهاد مختلف که از سوی کمیسیون و همچنین شهرداری شیراز عنوان شد، افزایش 50 تومانی نرخ پرداخت با کارت برای تمام خطوط اتوبوسرانی شیراز به تصویب رسید و همچنین مقرر شد نرخ اتوبوس های کارتی 220 تومانی به 300 تومان پرداخت نقدی، کارتی 280 تومانی به 400 تومان نقدی، کارتی 340 تومانی به 500 نقدی، 400 تومان کارتی به 600 نقدی و 470 کارتی به 700 نقدی افزایش پیدا کند که این مصوبه با تأیید فرمانداری قابل اجرا خواهد بود.
 
منبع: فارس
کد مطلب : ۴۹۵۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما