۰
plusresetminus
بررسی وعده های دولت تدبیر و امید - قسمت دوم

مروری بر «152 وعده فرهنگی-اجتماعی دولت تدبیر و امید» که دو سال از زمان طرح آنها می گذرد!/ سوالی که مردم باید به آن پاسخ دهند: وعده های فرهنگی دولت یازدهم چه میزان تحقق یافته است؟

تاریخ انتشارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۴۵
مرور 152 وعده و تفسیر از دورنمای فرهنگی و اجتماعی کشور در صورت روی کار آمدن دولت تدبیر و امید توسط دکتر حسن روحانی می تواند معیار و ملاک مناسبی برای افکار عمومی و رسانه ها باشد تا بدون هیچ پیش داوری، میزان تحقق آنها را پس از گذشت دو سال به قضاوت بنشینند.
وعده های فرهنگی دولت
وعده های فرهنگی دولت
حافظ نیوز/ نسبت «دولت ها» و «وعده ها» نسبتی مستقیم است. در کشور ما، نامزدی که وعده های عینی تر و ملموس تری بدهد و حل مشکلات مردم را بیش از سایر نامزدهای انتخاباتی در وعده ها و برنامه های خود انعکاس دهد، با استقبال بیشتری از سوی مردم مواجه می شود. «بازتاب مشکلات مردم در وعده های انتخاباتی نامزدها» نشان از این دارد که این نامزدها تا چه میزان با مشکلات مردم آشنایی دارند. بر همین اساس، در این روزها که یاداور انتخاب دکتر حسن روحانی در 24 خرداد 92 به عنوان رئیس جمهور می باشد، به سراغ بررسی وعده های انتخاباتی ایشان در حوزه اقتصاد رفتیم.
مرور 159 وعده و تفسیر از دورنمای اقتصادی کشور در صورت روی کار آمدن دولت تدبیر و امید توسط دکتر حسن روحانی در پایان دومین سال دولت تدبیر و امید خالی از لطف نخواهد بود و می تواند معیار و ملاک مناسبی برای افکار عمومی و رسانه ها باشد تا بدون هیچ پیش داوری، میزان تحقق آنها را پس از گذشت دو سال به قضاوت بنشینند.
(خاطر نشان می گردد موارد زیر از مجموع سخنرانی های انتخاباتی قبل و پس از انتخابات ریاست جمهوری استخراج گردیده است)

1. عدالت به این معنا است که برای کل مردم و اتباع ایرانی اعم از زن و مرد فرصت یکسان فراهم شود.
2. موضوع دانشجویان خارجی نیز باید حل شود به طوری که دانشجویان دوره کارشناسی به کشور برگردند و ادامه تحصیل دهند و دانشجویان دوره ارشد و دکترا نیز مشکل مالی نداشته باشند.
3. اگر نمی‌توانیم کاری کنیم باید از روز اول بگوییم نمی‌توانیم؛ مردم ما دل‌تنگ هستند چون سرمایه‌های انسانی این کشور در حال تلف شدن هستند.
4. باید نخبگان، دانشگاهیان را به هم متصل سازیم.
5. پس از تشکیل دولت تدبیر و امید، دفتر ویژه‌ای را تحت عنوان «شکایات ونظرات مردم» تأسیس خواهم کرد.
6. سرمایه انسانی که 4 میلیون دانشجو را که متشکل از استاد، متخصص ومدیر هستند می‌توان با قدری سعه‌صدر و تدبیر، به کار گرفت.
7. با اعتدال، وحدت و انسجام اصول قانون اساسی را اجرایی خواهم کرد؛ رئیس‌جمهور وظیفه‌اش آن است که همه اصول به‌ویژه اصل سوم را کهمرتبط با حقوق ملت است اجرایی کند.
8. ارتباط بین دانشگاه و بخش‌های تولیدی یعنی صنعت و کشاورزی باید فعال باشد. بنابراین معتقدم علوم را باید تا حد زیادی کاربردی کرد که سبب نزدیکی کار به دانش، دانش به فناوری و فناوری به تجارت می‌شود.
9. در هشت سال اخیر افرادی منزوی شدند بدین خاطر که به رقیب رأی دادند. اگر می‌خواهیم ما را به عنوان جمهوری بشناسند و ببینند باید همه مردم در انتخابات یکسان تلقی شوند. مردم نیازها و خواسته‌های مختلف دارند و دولت باید بداند که در برابر ملت پاسخگوست. دولت آمده تا خواست ملت را اجرا کند.
10. نقد خیلی زیباست البته دلسوزانه و سازنده، با نقد منصفانه می‌شود تصمیمات را تصحیح کرد و نقاط ضعف را برطرف. نقاد بهترین خدمت را به کشور و دولت خواهد کرد.
11. من معتقدم در ابتدا باید انقلابی در سینما به وجود آید. من نمی‌بینم چیزی از سینما باقی مانده باشد امروز مردم از رسانه‌های دیگر در حال دیدن فیلم‌های ایرانی هستند بیاییم سینما را به اهالی و آنانی که هنرمند وفیلم‌ساز هستند واگذار کنیم.
12. باید به فرهنگ ایرانی و اسلامی توجه کنیم تا سینمای ما در این چارچوب بدرخشد.
13. دولت تدبیر آزادی را به دانشگاه‌ها بازخواهد گرداند و باید مسئولان امانت‌دار آرای مردم باشند.
14. دولت آینده دولت ادب و اخلاق خواهد بود و این برای دولت تدبیر یک اصل است.
15. در دولت تدبیر و امید و فرصت‌های اجتماعی فرقی بین زنان و مردان وجود نخواهد داشت.
16. در دولت تدبیر و امید جوانان ما در دانشگاه‌ها از فضای آزادتری برخوردار خواهند بود، در این دولت از انتقال دانشجویان استقبال خواهد شد وعدالت، آزادی، رونق اشتغال، اقتصاد و حقوق بایسته برای کارگران به وجود خواهد آمد.
17. در دولت تدبیر و امید حقوق شهروندی رعایت خواهد شد و آنگاه ترکمن، سیستانی، بلوچ، ترک، کرد، عرب و همه و همه که اقوام این سرزمین هستند از لحاظ حقوقی و شهروندی با یکدیگر برابر خواهند بود.
18. ما برای توسعه کشور نیاز داریم که همه 75 میلیون نفر در عرصه سازندگی و توسعه کشور قرار گیرند.
19. زنان ما، دختران ما عفت را در زندگی می‌شناسند، آن قدر به خاطر مسائل جزئی مزاحم دختران ما نشوید.
20. آن وقت که فضای فرهنگی و سیاسی شد و فضای امنیتی به انزوا فرستاده شد، زندان‌های ما خلوت می‌شود.
21. البته که اخلاق را باید ارتقاء دهیم اما با مأموران ویژه نمی‌شود. ما باید آگاهی نسل جوان را بالا ببریم. این قدر در زندگی مردم نباید دخالت کنیم ارتقای اخلاقی با چادر درست نمی‌شود. کار فرهنگی را باید به صاحبان فرهنگ سپرد. هنرمندان و موسیقی‌دانان و صاحبان سینما و علما باید فرهنگرا عوض کنند.
22. کار فرهنگی را نباید به پلیس سپرد. شاید در ایستگاه آخر نیاز به پلیس باشد اما در حال حاضر ما پلیس را در ایستگاه اول وارد کرده‌ایم. ما اخلاق پلیسی نمی‌خواهیم بلکه پلیس اخلاقی را می‌خواهیم.
23. من معتقدم هنرمندان ما می‌توانند هدایتگر باشند و راه را بر جامعه ودولت نشان دهند. کار هنر را نباید به «دستوربگیر» بسپاریم. کار فرهنگ راباید به اصحاب هنر بسپاریم به کسانی که هنر را تجربه کردند و در فضای هنر زندگی کرده‌اند و من معتقدم این مردم هستند که به کار هنرمند ارزش می‌دهند.
24. به جای مهندسی فرهنگی باید از واژه معماری فرهنگی استفاده کرد، عده‌ای از این کلمه مهندسی فرهنگی سوءاستفاده می‌کنند؛ بنابراین مقصود ما همان معماری و طراحی است که اسلام و فرهنگ ایرانی از آن سخن می‌گوید.
25. نیازهای فرهنگی نسل جوان ما بیشتر از نسل میان‌سال است و این به خاطر دو مؤلفه انرژی و دوران «انتخاب‌ها» است و ما باید شرایط لازم برای خلق هنرهای لازم را فراهم کنیم.
26. تنوع‌بخشی به بخش کتاب سبب افزایش علاقه نسل جوان به کتاب‌خوانی خواهد شد.
27. نباید در انتشار کتاب زیاد در ممیزی‌ها سخت‌گیری شود. نظارت رامی‌شود بعد از چاپ نیز صورت داد زیرا چاپ‌های اول عموماً کم‌تیراژ هستند.
28. من عزت و غرور ملی ایرانیان را بازخواهم گرداند.
29. دولت تدبیر و امید دولت خودشیفته‌ای و دولت تمرکزگرا نیست
30. در دولت تدبیر و امید حقوق اجتماعی زنان همانند حقوق اجتماعی مردان خواهد بود و در هر خیابان و کوچه مکان ناامن براتی دختران و زنان نخواهد بود.
31. در دولت تدبیر و امید برای آذربایجان شاهد تأسیس فرهنگستان زبان وادب آذری در شهر تبریز خواهیم بود.
32. فضای بی‌اعتمادی از طرف مسئولین در مردم به وجود آمده است مثلاً بحث ایجاد 2.5 میلیون شغل در سال تبدیل به یک شوخی بزرگ شد وشکاف اجتماعی هر روز بیشتر می‌شود.
33. مسائل و مشکلات سیاسی که مردم با آن روبرو هستند با یک مدیریت صحیح قابل حل است مردم می‌خواهند دولت پناه آن‌ها باشد وشایسته‌سالاری در کشور حاکم بشود ما برای پاسخگویی به مطالبات مردم برنامه تدبیر و امید را تدوین کرده‌ایم.
34. مسئله حقوق شهروندی به فراموشی سپرده است و ما باید به نقطه‌ای برسیم که همه به این احساس برسند که در حقوق شهروندی برابر هستند وحضور و مشارکتشان در جامعه و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی افزایش یابد ودر این صورت احساس تعلق به نظام افزایش خواهد یافت.
35. همه‌پرسی یکی از اصول فراموش‌شده قانون اساسی کشورمان استکه منطبق بر حقوق و منافع ملی است و ما باید بتوانیم با افزایش سرمایه اجتماعی تعلق مردم به نظام را بیشتر کنیم.
36. ملت ضعیف دولت ضعیف را به وجود خواهد آورد ما باید کاری کنیم کههر ایرانی بر ایرانی بودن خود ببالد و مشکلات بین‌المللی را با تدبیر وبرنامه حل کند، دولت تدبیر و امید با استفاده از همه ظرفیت‌های نظام می‌تواند کشور را به نقطه مطلوب برساند.
37. می‌دانم تنها راه نجات کشور توسعه و ایجاد انسجام، وحدت و ایجاد عدل و برادری و برابری است و برای تحقق این مهم در دولت آینده‌ام از هیچ تلاشی فروگذار نخواهم بود.
38. دنیا در حال پیشرفت است و ما متأسفانه در مسائل جزی مانده‌ایم وباید برای رسیدن به پیشرفت تلاش کنیم.
39. معتقدیم کشوری که در رقابت‌های جهانی عقب بماند به ملتش ظلم کرده است.
40. ما در دولت تدبیر و امید به دنبال ایجاد برابری هستیم و اعتقاد داریم همه و همه در ایران اسلامی برادر و برابر هستند.
41. در صورت انتخاب، اصول پیرامون حقوق شهروندی را احیا می‌کنم.
42. با ایمان و اعتقاد می‌گویم ایرانی، ایرانی است و هر کس بخواهد کرد ولر و ترکمن و عرب و بلوچ و فارس و آذری را جدا ببیند او ایرانی نیست.
43. بدون تردید مردم ایران باید احساس کنند حقوق شهروندی واحد خواهند داشت.
44. بازگشت منزلت اقوام و اهل سنت، فرهنگ و هنر ایران، احیای ارزش پول ملی و مهار گرانی و ریشه‌کنی بیکاری از اهم برنامه‌های من خواهد بود و این کار شدنی است.
45. نباید گذاشت خیابان و دانشگاه محیطی نگران‌کننده برای بانوان باشد وهمه فضاهای کشور باید محیطی امن برای آن‌ها باشد.
46. برای این به صحنه آمده‌ام که اخلاق، تلاش، عشق و متانت را برای مردم ایران فراهم کنم.
47. در دولت تدبیر و امید در همه کارها با مردم مشورت می‌شود.
48. در دولت تدبیر و امید، خودرأیی و خودشیفتگی نداریم و در عرصه اجتماعی، زنان و مردان برابر خواهند بود.
49. زنان جامعه ما مانند مردان دارای حقوق اجتماعی هستند، کسی به نام اسلام، حقوق زنان ما را تضییع نکند.
50. من پشت پرده‌ دین و تقدس پنهان نخواهم شد.
51. اگر دولت مشکلی داشته باشد با مردم در میان می‌گذارم و اعلام می‌کنم که به مدیریت مردم نیاز دارم.
52. بی‌تردید آزادی اندیشه و بیان انتقاد، حق همه ما است، من همان راهیرا دنبال می‌کنم که هاشمی و خاتمی رفتند.
53. اگر بار مسئولیت بر دوش من قرار گرفت، آزادی مورد نظر ملت بزرگ ایران در چهارچوب قانون اساسی را به جامعه بازخواهم گرداند.
54. من مسیر وحدت، اتحاد و یکدلی را به جامعه برمی‌گردانم
55. نیازی نداریم فضای کشور را امنیتی کنیم، جوانان غیور ما، حافظ امنیتو جامعه هستند و می‌توانند کشور را در مسیر اهداف ملی قرار دهند.
56. باید کشور را از مسیر فعلی که مسیر درد و رنج برای بسیاری ازمردم است، تغییر دهیم و این کار شدنی است.
57. کشور نیازمند به آرامش و ثبات است و مردم حق دارند زندگی مطلوبو راحتی داشته باشند و باید در جامعه، فضای کار شور و هیجان و فعالیت احیا شود و مسائل و مشکلات اقتصادی حل شود.
58. منزلت زنان به جایگاه واقعی بازگردانده می‌شود و در عرصه اجتماعی حقوق برابر با مردان پیدا می‌کنند.
59. بی‌تردید جوانان و دانشجویان فضای آزاد دانشجویی را در دولت آینده احساس می‌کنند
60. انسجام و وحدت را زیر چتر اسلام و قانون اساسی به کشور بر می‌گردانیم.
61. بنده در مرکز تحقیقات استراتژیک فرصت مطالعه داشتم و بیش از400 جلد کتاب را به چاپ رساندیم.
62. برنامه‌های متعددی برای کشور دارم
63. من از هشت سال قبل وضع نابهنجار کشور را پیش‌بینی می‌کردم وناامیدی نسل جوان و سرنوشت‌ساز امروزمان را می‌دیدم.
64. عزت و غرور ملی ایرانیان را بازخواهم گرداند
65. من مجدداً قدرت ملی را به این کشور به کمک شما جوانان بازخواهم گرداند و به افراطی‌گری و خودسری‌ها پایان خواهم داد چرا که ما خواهان اجرای قانون هستیم.
66. با کمک مردم وحدت و انسجام ملی و اجماع مسئولان در کشور علیرغم همه مشکلاتی که وجود دارد تحریم‌ها را در هم خواهیم شکست.
67. افراط، تفریط و خودسری همواره مشکل آفرین بوده است و ما زیر خیمه وحدت و اتحاد و قانون اساسی وحدت بزرگ ملی را تشکیل خواهیم داد.
68. همه مسئولان کشور باید بدانند که فرمانروای کشور ملت است.
69. من به کمک سایر قوا و در کنار ایجاد اجماع سایر مسئولان بسیاری ازمشکلات را حل و فصل می‌کنم و به کمک پلیس زحمت‌کش کشور در سراسر خیابان‌ها امنیت واقعی حاکم می‌کنم به گونه‌ای که دختران ما احساس امنیت کنند؛ من نخواهم گذاشت مأموری بی‌نام و نشان از کسی سؤال کند.
70. من از آن‌هایی نیستم که بخواهم از آبروی رزمندگان و ایثارگران برای انتخابات استفاده کنم بنده 8 سال در دفاع مقدس بودم و دست ایثارگران رانیز می‌بوسم اما در انتخابات نمی‌خواهم از نام شهدا و جبهه سوءاستفاده کنم چرا که آن روز میدان جنگ و جهاد وظیفه و افتخار بود و امروز هم حضور درحماسه سیاسی برای همه ما فخر و افتخار است.
71. شورای شهر وظیفه دارد فشارها را بر مردم کم کند چرا که شهر اسلامی باید فشارزدا باشد.
72. شهرها باید در امور داخلی خود استقلال داشته باشند.
73. شوراها با توجه به نیاز شهرها و تصمیم‌گیری درست می‌توانند شرایط مناسبی را برای شهر خود فراهم کنند.
74. شوراها زیربنای تحقق دموکراسی در کشور هستند و می‌توانند اعتلای شهرها را با توجه به نیاز و فرهنگ هر شهر فراهم کنند.
75. ما در تمام کشور نیاز داریم تا شهرهایمان را به گونه‌ای مهیا سازیم تا مردم بتوانند از هوای پاک، فناوری، رشد ابعاد فرهنگی و اجتماعی واقتصادی و هنری بهره‌مند شوند.
76. شاد زیستن و شاد بودن از حقوق ملت ایران است
77. شورای شهر وظیفه دارد فشارها بر مردم را کاهش دهد چرا که شهر اسلامی و قرآنی باید فشارزدا باشد.
78. یکی از نگرانی‌های ما در شهرها وضعیت دانشجویان و جوانان است.
79. فراهم آوردن رفاه و شرایط مساعد برای جوانان در جهت دادن به هیجانات آن‌ها و دوری جستن از خلاف و پناه بردن به کشورهای بیگانه، ازوظایف شورای شهر است.
80. توجه به مسئله سالمندان و امور زنان هم ابعادی است که اعضای شوراها باید بیش از گذشته به آن‌ها بپردازند.
81. الگوبرداری از نکات مثبت شهر تهران و همچنین سایر شهرهای زیبا وپیشرفته جهان می‌توان از راهکارهای مناسب برای پیشرفت و آبادانی شهرها باشد تا محیطی آرام و امن برای مردم ایجاد شود.
82. شوراها باید از طریق روش‌های علمی، شهرنشینی را که بالای 70 درصد شده است، به یک فرصت که در آن همه با آرامش به بهترین نحو ممکن به اداره امور زندگی خود بپردازند، تبدیل کنند.
83. سد مشکلات شهری با انتخاب شهرداری کارآمد شکسته خواهد شد وهمه شهرهای کشور خواستنی و زیبا می‌شوند.
84. مهم‌تر از همه آن است که ما در حوزه شوراها بتوانیم حقوق واقعی شهروندان را که دخالت در همه امور خودشان و امور مسئولان است، اعاده کنیم.
85. اساس سیاست داخلی دولت تدبیر امید بر مبنای تأمین امنیت و ایجاد آرامش برای همه مردم ایران در تمام ابعاد زندگی است
86. در همه ابعاد زندگی باید آزادی را احساس کنند.
87. مردم باید بتوانند نظر خود را آزادانه بیان کرده و یا در یک انتخابات باآزادی تمام حضور پیدا کنند
88. همه مردم کشور از هر قبیله و نژاد ترک، لر، عرب، بلوچ و ترکمن باید این را احساس کنند که از حقوق عادلانه برخوردارند تا زمینه برای مشارکت همه مردم فراهم شود و با اعتماد کامل در بخش‌های مختلف سیاسی واجتماعی مشارکت کنند و این مشارکت نباید فقط برای 22 بهمن و انتخابات باشد.
89. ما برای حضور فعال مردم به عقلانیت و اعتدال و دوری از افراط وتفریط داریم
90. بنده فردی هستم که از ابتدای زندگی سیاسی مسیرم روشن بوده است و هیچ وقت پادگانی فکر نکردم و هیچ وقت نیز پادگانی عمل نکردم.
91. من حقوقدان هستم، سرهنگ نیستم
92. سیاست من این است که با همه اقوام و اقلیت که حقوق شهروندی مساوی برخورد کنند
93. می‌خواهم به ملت بزرگ ایران بگویم که بنده شیوه تخریب رانمی‌پسندم و حاضر نیستم رقیبم را تخریب کنم
94. امروز بخش مهمی از قانون اساسی مخصوصاً فصل سوم که حقوق ملت را بیان می‌کند، اجرا نشده است و تا زمانی که کاملاً اجرا نشود این میثاق نیز اجرایی نمی‌شود؛ البته اجرایی نشدن قانون اساسی دلایل مختلفی دارد ولی در کل مطالبات مردم اجرای قانون اساسی است.
95. در یک سال گذشته طلاق هفت درصد افزایش داشته است. از سویی دیگر اعتیاد نیز اهمیت زیادی دارد. به رغم مجازات‌های سنگین مشکل اعتیاددر کشور ما حل نشده است.
96. بخش خاصی در برنامه تدبیر و امید برای معتادان جامعه در نظر گرفته شده است در این بخش از تمام روش‌های علمی برای ترک استفاده خواهد شد. باید از طریق اقتصادی، حقوقی، امنیتی و فرهنگی اقدام برای کاهش اعتیاد کرد. اما شروع این اقدامات از فرهنگ است باید فرهنگ جامعه را ارتقا دهیم دنیای امروز متفاوت شده است باید وزارتخانه‌های آموزش و پرورش وآموزش عالی تغییر کنند.
97. در بحث طلاق و اعتیاد نیز باید نهادهای خیریه فعال شوند و مشکلات ناشی از طلاق را کاهش دهند. مشارکت مردم نباید فقط به راهپیمایی وانتخابات محدود شود.
98. تدوین حقوق شهروندی و تبدیل آن به یک سند و لایحه و تصویب درمجلس شورای اسلامی یکی از برنامه‌های دولت بنده است.
99. ما باید نسلمان را به صورتی آماده کنیم که در زمان بمباران اطلاعاتی واکسن‌های لازم به وی تزریق شده باشد.
100. ما اکنون در شرایطی هستیم که دانشجو و محقق ما به دنبال استفاده از اینترنت است و نمی‌شود شرایط را به صورتی درآورد که فرد ساعت‌ها معطل شود و چنین شرایطی در شأن مردم و ملت ما نیست.
101. ما فکر کردیم اگر در بحث ماهواره چند دیش را جمع کنیم، مسائل حل می‌شود، ما باید خودمان را با مسائل روز منطبق کنیم و برنامه‌های درستیدر این زمینه داشته باشیم.
102. صدا و سیما باید تولیداتش را در دنیای رقابتی تولید کند؛ البته تولید باید باکیفیت باشد.
103. در بخش سلامت مردم مشکلات زیادی دارند به خصوص در ماه‌های اخیر که وضع دارو زندگی مردم را دچار مشکلاتی کرده است.
104. اکنون در بیماری‌های صعب‌العلاج داروها بسیار گران شده و مردم باید تمامی زندگی خود را بگذارند تا بتوانند داروها را تأمین کنند.
105. در حوزه سلامت توجه به بخش بیمه نیز لازم است. بیمه‌های ما اکنون وضع عجیبی دارند و برخی از دفترچه‌های بیمه مورد پذیرش مراکز درمانی قرار نمی‌گیرد. راه حل این مشکل این است که در گام اول باید پوشش بیمه عام شود و در گام بعدی بیمه‌ها بایستی اختیاری شود.
106. زنان در دولت تدبیر و امید از فرصت برابر استفاده خواهند کرد
107. روستانشینان که فکر می‌کنند باید برای راحتی به شهرها بیایند دولت زمینه‌ای را آماده می‌‌کند که مهاجرت معکوس محقق شود.  
108. انقلاب ما اساساً یک انقلاب فرهنگی بود اما امروز متأسفانه بعد از35 سال آنچه مردم ما می‌بایست شاهد آن باشند، نیستند. انقلاب ما، انقلاب نور و اخلاق بود. اما آیا امروز در جامعه ما اخلاقی وجود دارد؟
109. افرادی از مسئولین از رسانه استفاده می‌کنند و به افراد تهمت وافترا می‌زنند بدون اینکه حکم قضایی صادر شده باشد. وقتی افرادی کهمسئولیت سنگینی دارند، اخلاق را زیر پا می‌گذارند، چه چیز باقی می‌ماند.
110. وقتی اخلاق از بین رفت، اعتماد عمومی از بین می‌رود و وقتی اعتماد عمومی از بین رفت، آمار چک‌های بلامحل، اعتیاد، حاشیه‌نشین‌ها و طلاق روزبه‌روز اضافه می‌شود.
111. همه آسیب‌های اجتماعی با بررسی‌هایی که ما انجام دادیم درسال‌های اخیر رو به افزایش بوده، زیرا مبنای فرهنگ صدمه دیده است.
112. در میان انواع راهکارهای مختلف، مهم‌ترین راهکار حل این مشکل راتمرکززدایی می‌دانم. تا زمانی که فرهنگ ما دولتی است، مسائل حل نمی‌شود.
113. تا زمانی که به جای تعمیق به ترویج بپردازیم و به جای کیفیت به دنبال کمیت باشیم و آمارهای غیرواقعی و یا حتی واقعی بدهیم، مسائل حلو فصل نمی‌شود.
114. چرا همه کارها در دست دولت است، دولت باید در زمینه فرهنگ، سیاست‌گذاری، نظارت و حمایت کند و اولین حمایتش می‌تواند ایجاد شفافیتدر مقررات و ایجاد فضای امن در جامعه  باشد.
115. کارها را باید به اصحاب اصلی فرهنگ واگذار کنیم و دولت حامی آن‌ها باشد.
116. انجمن‌های صنفی و نظام‌های آموزشی فرهنگ باید توسط خود پیشکسوتان اداره شود و معتقدم اگر قانون شفاف شود بهتر می‌شود فرهنگرا کنترل کرد.
117. فرهنگ اشرافی‌گری نباید بر کشور حاکم باشد
118. اشکال ما این است که امروز فرهنگ را مانند آبشار بر سر مردم فرومی‌ریزیم، فرهنگ مانند چشمه‌های جوشانی است که در نهان مردم پنهان است.
119. امروز نگاه به فرهنگ نگاهی قیم‌مآبانه است در حالی که باید نگاه به فرهنگ قوام‌گونه باشد.
120. رودخانه‌های امید و نشاط مردم خشک شده که اگر من توسط مردم انتخاب شوم، دوباره مایع حیات انسان‌ها و جامعه در کشور جریان می‌یابد.
121. تمام تلاشم این است که در صورت انتخاب شدن توسط مردم درانتخابات پیش‌رو و در دولت آینده، این رودخانه‌هایی که مایع حیات انسان وجامعه در آن جریان دارد را پر آب ببینیم.
122. باید طوری عمل کنیم که کالاهای فرهنگی با کمترین موانع تولید شود.
123. به نظرم باید ابتدا اجازه دهند آثار تولید شود و پس از آن اشکالات رابگویند. امروز به دلیل اینکه قانون شفاف نیست، در این بخش مشکلاتی وجود دارد.
124. باید در این بخش کنترل‌ها را کم کرده و فضا را برای فعالیت فراهم کنیم. البته در بعضی مواقع دولت نیز باید کمک‌ کند.
125. فرهنگ را باید با فرهنگ توسعه داد؛ نباید اگر کسی فکر کند توسعه فرهنگی با راه‌های دیگر مانند روش‌های پلیسی امکان‌پذیر است.
126. قبل از امر به معروف و نهی از منکر باید معروف و منکر را برای مردم مشخص کرد؛ امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دینی ما است اما باید مرحله به مرحله این اقدام را انجام داد.
127. به ناتوی فرهنگی و بالاتر از آن معتقدم.
128. ناتو یک بخش معاونت فرهنگی دارد که آن‌ها تلاش می‌کنند با فرهنگ اذهان عمومی را فتح کنند که بایستی با برنامه‌ریزی مناسب با آن مقابله کنیم که البته برنامه‌‌های ما بسیار ضعیف است.
129. اینکه ما باید با دنیا تقابل داشته باشیم یا تسلیم، اشتباه است ما دربرابر قدرت‌های بزرگ نه تسلیم می‌شویم نه در مسیر تقابل قرار می‌گیریم.
130. چقدر زود از راه امام خمینی (ره) و از مسیرش فاصله گرفتیم، امام آمده بود تا برای مردم ما و کشور ما عزت و سربلندی را به ارمغان بیاورد، آیا امروز شاهد‌‌ همان عزت و سربلندی و آزادگی هستیم؟ آیا آن عزتی کهانقلاب اسلامی بر‌ای آن به وجود آمد، ما امروز شاهد آن هستیم؟.
131. اگر دولتی در این کشور دارو را با قیمت بسیار گران در اختیار مردم گذاشت و در کنارش آن همه ماشین گران‌قیمت هم زمان وارد شد، آیا این به معنای عزت و سربلندی یک ملت و کشور است؟ شعار عزت دادن باید باعمل سازگار باشد.
132. فضا باز شود به ضرر کسی نخواهد بود فضای دانشگاه، فضای شهر، فضای کشور، فضای رسانه مجازی و فضای اینترنت را آن‌قدر امنیتی نکنیم. نیازی نیست که فضا امنیتی باشد فضا را فضای فرهنگی و سیاسی کنیم، امنیتی‌زدایی کنیم، در فضای کشور ما همه جوانان و دانشجویان، عزیزان این سرزمین هستند. دانشجو به اندازه همه آن‌هایی که احساس نگرانی می‌کند دلش برای مملکتش می‌سوزد.
133. اگر فکر ما این است که اگر گردشگری وارد کشور شود فضای جامعه فاسد می‌شود مثل این است که ما به خودمان شک داریم. بنابراین ما نباید به جوان‌هایمان شک کنیم همه این‌ها فرهنگ‌دوست و مسلمان هستند و تحت تأثیر این‌گونه فساد‌ها قرار نخواهند گرفت.
134. ریزگرد‌های استان خوزستان هم یکی دیگر از مشکلات است. خوزستان که همیشه مهاجرپذیر بوده است، اکنون بسیاری از مردم دارند منطقه را ترک می‌کنند. چرا تا به اکنون فکری نشده است؟
135. مشکلات ریزگرد‌ها احتیاج به همکاری و همیاری با کشور‌های همسایه دارد، ما که با عراق رابطه خوبی داریم، نیاز به همکاری وبرنامه‌ریزی با عربستان، اردن و همه کشور‌هایی که ریزگرد‌ها از آن‌ها وارد می‌شود داریم تا قدم به قدم حلش کنیم. اما یکی از برنامه‌های مدون دولت تولید و امید و سرلوحه آن ریزگرد‌هاست البته در بحث محیط‌زیست ما باید این مشکل را حل کنیم.
136. مردم ما زندگی عادلانه و نه شعارگونه می‌خواهند؛آن‌ها عدل درعمل می‌خواهند.
137. اگر می‌خواهیم از بیت‌المال پولی پرداخت شود باید بر اساس عدل باشد و اگر پولی، مال کشور است از آن همه ملت است نباید در اختیار قومو نژاد خاصی باشد.
138. روزی که برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کردم گفتم که حقوق شهروندی را تدوین می‌کنم و آن‌ را سند و تبدیل به قانون در مجلس خواهم کرد.
139. در آن حقوق شهروندی تمام مردم ایران دارای حقوق برابر و مساوی خواهند بود لذا میثاق من با شما تنها عدل و عدل است.
140. ما نباید کاری کنیم که بهانه به دشمن بدهیم.
141. مردم آرامش و امنیت و رشد می‌‌خواهند تا وقتی به کشورهای همسایه سفر می‌کنند، سرشان را پایین نیندازند.
142. مردم ما در عمل عدل می‌خواهند، نه در شعار؛ چون کشور ایران متعلق به تمام افراد ایرانی است.
143. من حقوق شهروندی را تدوین و تبدیل به سند و قانون در مجلس شورای اسلامی خواهم کرد که در آن حقوق شهروندی، تمام مردم ایران دارای حقوق برابر و مساوی شهروندی خواهند بود.
144. مسئله آزادی بیان و نقد دولت نیز بسیار مهم است زیرا هیچ کشوری بدون آزادی نمی‌تواند به توسعه دست یابد.
145. نقد می‌تواند موجب تصحیح خطا و اشتباه دولت شود، نقد حق ووظیفه مردم است و همه دولت‌ها به خصوص دولت تدبیر و امید از نقد استقبال می‌کنند.
146. من مردم را به نقد دعوت می‌کنم و این آزادی در دولت نیز ادامه دارد.
147. ما باید کاری کنیم تمام ایرانیان به راحتی به ایران بیایند و بازگردند. من به دنبال این هستم که ایرانی‌هایی که مشکل دارند نیز بتوانند برای مدت کوتاه به ایران بیایند و بازگشت آن‌ها تضمین شده باشد.
148. باید از یأس و ناامیدی در شرایط کنونی پرهیز کرد.
149. هیچ‌گاه اهل سوءاستفاده از ارزش‌ها نبوده و باید ما خودمان را فدای شهیدان بکنیم نه آنکه آنان را فدای خود کنیم.
150. من راه نجات کشور را اجرای قانون اساسی می‌دانم و فصل سوم این قانون که حقوق ملت در آن آمده را تدوین و به صورت لایحه به مجلس خواهم فرستاد و به صورت قانون تقدیم ملت می‌کنیم چرا که در حقوق شهروندی زن و مرد یکسان و همه اقوام با هم برابر هستند.
151. طی سال‌های اخیر خیلی‌ها را منزوی کردند خیلی از اساتید را به خاطر اینکه به فلانی رأی داده‌ است را کنار گذاشتند در حالی که باید دست تمام افرادی را که پای صندوق رأی رفتند را بوسید. افراد زیادی بازنشسته واخراج شدند حتی نیروهای ارزشمند و الماسی بودند که آن‌ها را به خاک افکندند و فکر کردند با این کار هنر کرده‌اند. بسیاری از نخبگان از کشور خارج شدند نباید بگذاریم این اتفاقات بیفتد.
152. در دولت من تمامی اقوام اعم از کرمانی، کرد، ترک، ترکمن و تات جای داشته و هرگز به کسی توهین نخواهد شد.


 
کد مطلب : ۷۷۵۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما