۰
plusresetminus

تیمچه صرافیان آباده بازارچه دائم صنایع‌ دستی شمال فارس می‌شود

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۹
مسئول اداره میراث فرهنگی آباده گفت: تیمچه صرافیان آباده بنای تاریخی به یادگار مانده از دوران قاجاریه در شرف بازگشائی به عنوان نخستین بازارچه دائم صنایع‌ دستی شمال فارس می‌شود.
به گزارش حافظ به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس، داوود جعفرپور اظهار داشت: تیمچه صرافیان آباده حدود 120 سال پیش به دست توانای استاد رضا یزدی واقع در بافت قدیم شهر (بازار کهنه) ساخته‌ شده است.
به گفته وی با توجه به اقدامات مرمتی کاملی که در طول سال‌های گذشته در بخش‌های مختلف این بنای با ارزش توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان فارس با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر آباده و فرمانداری این شهرستان صورت پذیرفت، طبقه همکف این مجموعه آماده بهره‌برداری شد که با پیگیری نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان آباده و برنامه‌ریزی انجام‌ شده حجره‌های طبقه همکف با موافقت اداره کل میراث فرهنگی فارس و شهرداری آباده به عنوان مالکان، این پلاک طی تفاهمنامه‌ای به شرکت تعاونی هنرمندان مهبد هنر آباده (مجری ثبت ملی و بین‌المللی منبت آباده) تحویل شد.
جعفرپور ادامه داد: مالک اصلی ساختمان حاج محمدصادق لطفعلی‌خان بوده که بعدها در تملک آقایان محمود و احمد صرافیان قرار می‌گیرد.
در این تیمچه حاج احمد و محمود به تجارت و داد و ستد مشغول بودند، کالاهایی از قبیل چای، کشمش، فرش، بادام و کتیرا صادر می‌شده و بیشترین واردات آن‌ها خشکبار بوده است.
کد مطلب : ۸۱۵۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما