۰
plusresetminus
تأملی بر بیانات اخیر رهبر انقلاب در دیدار مجمع جهانی اهل بیت(ع):

آیا مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی می‌توانند «تؤافق هسته‌ای» را به صورت منطقی و در فضایی به دور از احساسات بررسی کنند؟/ نهادهای نظارتی در جلوگیری از نفوذ اقتصادی و فرهنگی غرب چه نقشی دارند؟

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۸
در شرایطی که بنابر فرموده رهبر معظم انقلاب، رد یا قبول تؤافق هسته‌ای هنوز معلوم نیست، به راه‌اندازی کارناوال‌های جشن و پایکوبی و دعوت از مردم برای حضور در خیابان‌ها و تبریک‌های تصنعی برخی مسئولان به یکدیگر، اقدامی نابجا به نظر می‌رسد.
شادی توافق هسته ای
شادی توافق هسته ای
"حافظ نیوز"، سجاد زارع - سرویس سیاسی؛ طی چند روز گذشته، رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجمع جهانی اهل بیت (ع) در خصوص توافق هسته‌ای با کشورهای 5+1 بیانات بسیار مهمی بیان فرمودند، از جمله: می‌خواهند از توافقی که رد یا قبولش در ایران و آمریکا معلوم نیست، وسیله‌ای برای نفوذ در ایران بسازند.

در این رابطه ذکر چند نکته ضروری به نظر می‌رسد:

نخست آنکه به نظر می‌رسد آنگونه که برخی مسئولان و حتی مشاور امور بین الملل رهبر انقلاب در خصوص نظارت و رضایت ایشان از توافق هسته ای بیان می‌کنند، رهبر انقلاب حصول توافق هسته ای را قطعی نمی‌دانند و از فحوای کلام ایشان، حتی تشکیک در پذیرش کلیت آن نیز استنباط می‌شود بنابراین به نظر می‌رسد باید در فضایی به دور از احساسات و هیجانات کاذب، روند قانونی بررسی برنامه جامع اقدام مشترک هسته ای در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی طی شود و فضایی توسط برخی رسانه‌ها و مسئولان ایجاد نشود که در صورت رد این توافق در داخل کشور، انگشت اتهام افکار عمومی داخلی به سمت نهادهای قانونی کشور دراز شود بدون آنکه مضرات احتمالی برجام برای عموم مردم تشریح شود.

دومین نکته آن است که در شرایطی که بنابر فرموده رهبر معظم انقلاب، رد یا قبول توافق هسته ای هنوز معلوم نیست، به راه اندازی کارناوال‌های جشن و پایکوبی و دعوت از مردم برای حضور در خیابان‌ها و تبریک‌های تصنعی برخی مسئولان به یکدیگر، اقدامی نابجا به نظر می‌رسد. بنابراین در فضای احساسی که برخی مسئولان و رسانه‌های همسو رقم می‌زنند، امکان تأمل منطقی بر روی متن برجام در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی بسیار سخت و دشوار می‌شود و از سویی دیگر، توقعی کاذب در میان عموم مردم رواج می‌یابد که با این توافق، بسیاری از مشکلات امروز کشور نظیر تورم، بیکاری، فقر و... در بازه زمانی کوتاه مدتی حل خواهد شد که با عدم حصول چنین اتفاقی، موجی از نارضایتی و حتی بدبینی نسبت به مجموعه نظام ایجاد خواهد شد.

سومین نکته آن است که نهادهای نظارتی باید در خصوص حضور هیئت‌های تجاری و اقتصادی که در این روزها به کشور ما رفت و آمد می‌کنند، برآوردی دقیق و نظارتی فراگیر داشته باشند چرا که با وجود برخی محصنات فعالیت اقتصادی کمپانی‌ها و صنایع کشورهای غربی در کشور، نفوذ و در نهایت ایجاد وابستگی اقتصادی و فرهنگی از این رهیافت خطری بسیار جدی به نظر می‌رسد.

بنابراین، به نظر می‌رسد آنچه که در حال حاضر باید مد نظر دولت محترم باشد، دور کردن فضای افکار عمومی و رسانه‌ها از هیجانات کاذب و غافل نشدن از پشت پرده احتمالی حضور هیئت‌های خارجی است.
 
کد مطلب : ۹۹۹۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما