۰
plusresetminus
گزارش «حافظ نیوز» از یکصد و بیست و پنجمین جلسه علنی شورای شهر شیراز؛

از انتقاد نسبت به ترافیک شیراز در دو بُعد «توسعه معابر شهری و مدیریت ترافیکی» تا انتقاد از اجرای کُند توسعه معابر شهری، احداث سد تنگ سرخ و عدم کنترل منابع آبی و هدایت آن به عمق زمین

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۱۰
عضو شورای شهر شیراز گفت: در برنامه پنج‌ساله دوم مصوب شورای شهر قبلی و فعلی تا سال 96، اجرای سالانه شش تقاطع غیرهمسطح و مجموعاً 30 تقاطع تصویب‌شده که متأسفانه در مرحله اجرا به کمتر از نصف تقلیل یافته است.
شورای شهر شیراز
شورای شهر شیراز
به گزارش "حافظ نیوز"، سید محسن معین در یکصد و بیست و پنجمین جلسه علنی شورای شهر شیراز با اشاره به ترافیک شیراز بیان کرد: بر اساس موازین کارشناسی و علمی مشکل ترافیک در شهرهای کم‌تر توسعه‌یافته فقط دو راه‌حل دارد که اول راه‌حل سخت‌افزاری یعنی توسعه معابر شهری و ایجاد تقاطع‌های غیرهمسطح و دوم راه‌حل نرم‌افزاری نظیر مدیریت ترافیک و توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی و ایجاد طرح محدوده ترافیک است و راه‌حل سومی هم وجود ندارد.

به گفته وی، در شهرهای توسعه‌یافته و کلان‌شهرهایی مانند شیراز باید هر دو راه‌حل نرم و سخت‌افزاری را با هم دید که در مطالعات مصوب دانشگاه صنعتی شریف به‌عنوان مشاور ترافیکی قبلی شیراز احداث 100 تقاطع غیر همسطح در شیراز پیشنهاد شده بود و ازاین‌رو در شورای شهر قبلی پروژه‌هائی با عنوان هدف 90 و در قالب احداث 23 تقاطع غیر همسطح طراحی و به مرحله اجرا گذاشته شد که تاکنون 20 تقاطع اجراشده و همین امر موجب رضایت نسبی شهروندان از شورای شهر و شهرداری شده است.

این عضو شورای شهر شیراز بیان کرد:  در برنامه پنج‌ساله دوم مصوب شورای شهر قبلی و فعلی تا سال 96، اجرای سالانه شش تقاطع غیرهمسطح و مجموعاً 30 تقاطع تصویب‌شده که متأسفانه در مرحله اجرا به کمتر از نصف تقلیل یافته است.

معین اضافه کرد: راه‌حل نرم‌افزاری یعنی طرح محدوده ترافیک متوقف و به یک کلاف سردرگم تبدیل‌شده و توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی و قطار شهری متناسب با نیازهای شهر نیست.

وی به خطاب به  مسئولین امر هشدار داد: به‌غیراز دو راه‌حل توسعه معابر شهری و مدیریت ترافیکی شهر هیچ راه‌حل دیگری وجود ندارد.

وی همچنین خطاب به شهردار گفت: چرا توسعه عمرانی معابر هر روز کندتر از روز قبل می‌شود و چرا طرح‌های عمرانی مصوب شورای شهر نظیر تقاطع‌های غیر همسطح میدان قصردشت و میدان مطهری را شروع نمی‌کنید که آنچه تاکنون موجب رضایت مردم و محبوبیت جنابعالی شده اجرای طرح‌های عمرانی مصوب شورای شهر است.

وی در مورد تعلل در اجرای سد تنگ سرخ گفت: اگر بارندگی شدید اخیر چند ساعت دیگر ادامه پیدا می‌کرد به‌طورقطع جان و مال مردم با خطرات سیل عظیمی به خطر می‌افتاد و در آن صورت چه کسی پاسخگوی قوه قضائیه نسبت به سهل‌انگاری در اجرای سد تنگ سرخ باهدف کنترل سیلاب بود.

این عضو شورای شهر تصریح کرد: چه کسی می‌تواند تضمین دهد که در سال‌های آتی سیلی همانند سیل سال 80 با 11 نفر تلفات جانی و میلیاردها تومان تلفات مالی تکرار نشود.

محمد حق‌نگر، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا با اشاره به بارندگی اخیر گفت: شهرداری شیراز در بارندگی اخیر آزمون نسبتاً موفقی را پشت سر گذاشت که شدت بارندگی‌ها می‌توانست منجر به حوادثی شود اما مدیریت شد.
این عضو شیراز با اشاره به حفر چاه‌هایی عمیق در بستر زاینده‌رود و هدایت آب به عمق زمین گفت: چرا در شیراز فکری برای بازگرداندن سیلاب‌ها به اعماق زمین و جایگزین کردن آنها با آب‌های زیرزمینی نمی‌شود.

حق‌نگر گفت: اگر در چهارراه‌ها و مجاورت پارک‌ها که همه‌ساله شاهد آب‌گرفتگی و جاری شدن سیل هستیم مخازن زیرزمینی جمع‌آوری و ذخیره آب احداث می‌کردیم از باران استفاده مطلوب‌تری می‌شد.
وی تصریح کرد: اگر از باران زیرگذر ریشمک استفاده می‌شد پارک قوری برای حداقل یک سال آب کافی داشت.

این عضو شورا گفت: عدم مدیریت صحیح و کنترل منابع آبی باعث شده که شهرهایی مثل شیراز هنوز نتوانسته‌اند نرم فضای سبز خویش را به دست بیاورند و روزبه‌روز شاهد کاهش منابع زیرزمینی و خشک شدن درختان و از بین رفتن باغات هستیم.

رضا محمدیان، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز، با بیان اینکه شهرهای اصفهان، تهران و مشهد با داشتن پرواز آزاد به نجف و بغداد ضمن رفتن مسافران ایرانی تعداد زیادی از مسافران خارجی را جذب می‌کنند، گفت: شهر شراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) و ظرفیتهای ارزنده و مناسب گردشگری نه تنها پرواز آزاد به نجف و بغداد ندارد بلکه پروازهای شیراز به نجف در ایام اربعین نیز لغو شده است و باید پرواز مستقیم شیراز به نجف راه‌اندازی شود.

زین‌العابدین عرب، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز بیان کرد: با فعالیت شهرداری شیراز و سازمان اتوبوسرانی تعداد زیادی از اتوبوس‌های فرسوده ک از ناوگان خارج و 50 اتوبوس که با مبلغ  نزدیک به 400 میلیون تومان خریداری شدند وارد ناوگان شد و در اختیار مردم قرار گرفت.

وی با اشاره به رونق درختکاری در شهر شیراز گفت: پیشنهاد می‌شود در هنگام صدور پروانه ساختمان نسبت به متراژ زیربنا برای هر متراژ مربع که مجوز داده می‌شود شهروندان ملزم به کاشت تعداد معینی درخت در فضای تعیین شده باشند.

این عضو شورا با بیان اینکه خشکسالی‌های استان فارس نیازمند توجه بیشتر به کنترل آب در حوزه کشاورزی است، افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید به فکر ابداع راههای نوین برای حفظ منابع آبی کشور باشد چراکه در حال حاضر 97 درصد آبهای ایران صرف حوزه کشاورزی می‌شود.

غلام‌مهدی حقدل، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز با بیان اینکه مدتی است شورای شهر شیراز شاهد برخی ناملایمات است، گفت: با توجه به اینکه سربازی نظام اسلامی افتخار شورای اسلامی شهر شیراز است و باید این انتقادها را با صبوری تحمل کرد و نباید ناراحت شد.

وی تصریح کرد: باید اطلاع‌رسانی قویتر و بهتری صورت گیرد و خدمات شورا به مردم و شهروندان بهتر از گذشته اطلاع‌رسانی شود.

رئیس شورای شهر شیراز با تسلیت دکتر احمد نجابت، نماینده اسبق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، از حضور گسترده مردم شیراز در آئین تشییع و تدفین این خادم نظام جمهوری اسلامی ایران قدردانی و تشکر کرد.
 
کد مطلب : ۱۱۹۷۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما