۰
plusresetminus
مديركل آموزش و پرورش فارس عنوان كرد:

مشكلات مالي آموزش و پرورش قابل انكار نيست

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۹
مديركل آموزش و پرورش استان فارس، مواجهه آموزش و پرورش با مشكلات مالي را يك واقعيت غيرقابل انكار دانست و بر لزوم همراهي و مشاركت مردم براي فائق آمدن بر اين مشكلات تاكيد كرد.
حمیدرضا آذری
حمیدرضا آذری
به گزارش "حافظ نیوز" ، حميدرضا آذري، يكشنبه 12 ارديبهشت در يك كنفرانس خبري ضمن تبريك روز معلم، گفت: آموزش و پرورش اساسي‌ترين ركن از اركان جامعه محسوب مي‌شود و با بذل توجه به آن مي‌توان مشكلات و ناهنجاري‌هاي جامعه را به شكل ريشه‌اي حل كرد.
آذري با تصريح اينكه امروز حتي پرداخت سرانه مدارس، با مشكلات عديده‌اي مواجه است، گفت: علي‌رغم اينكه شخصا اعتقاد راسخي بر رايگان بودن آموزش و پرورش و بهداشت و درمان دارم، اما امروز شرايط اقتصادي دشواري پيش‌روي ما قرار دارد و ما نمي‌توانيم واقعيت‌ها را ناديده گرفته و بدون در نظر گرفتن آن پيش‌ برويم.
وي با بيان اينكه مشكلات آموزش و پرورش تنها با كمك مردم، در قالب مشاركت‌هاي مردمي قابل تحمل است، گفت: به هيچ عنوان اعتقادي به دريافت شهريه اجباري در مدارس دولتي نداشته و نداريم، آنچه هنگام ثبت‌نام دريافت مي‌شود، مشاركت‌هاي مردمي بوده و اجباري نبوده و نيست.
مديركل آموزش و پرورش تصريح كرد: من هم مي‌توانم حرف‌هاي فلسفي و قشنگ در توصيف وظايف معلم و اين سازمان بيان كنم، اما واقعيت اين است كه ما امروز با مشكلات عديده مالي مواجه هستيم و مي‌طلبد خانواده‌ها براي فائق آمدن به مشكلات ما را همراهي و مساعدت كنند.
وی با تصریح بر اینکه "ما می توانیم با حرفهای قشنگ و فلسفی آموزش و پرورش را توصیف کنیم"، گفت: اما واقعیت این است که امروز ما با مشکل مالی رو به رو هستیم که می طلبد با همکاری خانواده ها از کمک های جمع آوری شده، به  سایر شهرستانها نیز کمک کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس خاطرنشان کرد: معوقه کارمندان اداره کل آموزش و پرورش در 5 ماه گذشته پرداخت نشده و امروز در مقایسه با مدت مشابه 10 سال گذشته حسرت می خوریم.
آذری با بیان اینکه شهریه ثبت نام در مدارس دولتی طبق قانون رایگان و تنها خانواده ها می توانند در قالب مشارکت های مردمی به مدارس کمک کنند، گفت: شهریه مدارس غیرانتفاعی در سال 95 نیز تنها 15 درصد افزایش داشته است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: امسال برای همه مدارس بازرس نامحسوس تعيين شده است تا در صورت بروز تخلف مراتب را گزارش کنند.
آذري تصريح كرد: همانگونه كه در عمل اثبات كرده‌ام، اگر تخلفي در زمينه دريافت شهريه اجباري از مسئولان و مديران مدارس گزارش و اثبات شود، بي‌درنگ ابلاغ فرد متخلف را لغو خواهم كرد.
وي که معتقد است هر زمان بتوانیم در نظام آموزشی انسان‌هایی را تربیت کنیم که به سرمایه کشور تبدیل شوند به همان اندازه توانایی میزان استفاده از ثرکت فیزیکی کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: 20 سال قبل ایران به لحاظ منابع انسانی با کشور ترکیه رقابت می کرد اما امروز این کشور از ما پیشی گرفته است.
آذري با تصریح بر اینکه فارس با دارا بودن معلمین توانمند همیشه جزو استان‌های برتر در نظام آموزشی معرفی شده، گفت: در شرایط فعلی که دولت با مشکلات اقتصادی روبه رو است طبیعی که با مشکل در پرداخت حتی سرانه دانش آموزان مواجه نباشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به ترغیب خانواده‌ها جهت کمک دواطلبانه در مشارکت‌های مردمی به مدارس، عنوان کرد: ما حتی سال گذشته در پرداخت پول برق و آب مدارس هم با مشکل مواجه شدیم.
آذری ادامه داد: اگر مردم اعتماد کنند که کمک های آنان خرج هزینه‌های آموزش و رفاه بهتر برای دانش‌آموزان خواهد شد، قطعا این مهم را دغدغه خود قرار خواهند داد.
مديركل آموزش و پرورش استان فارس همچنين گفت: برخلاف سال‌های گذشته، شیوه انتخاب معلمان نمونه در سال 95 به ادارات کل آموزش و پرورش استانها واگذار شده است.
وی افزود: در این راستا پرونده 220 معلم نمونه به دبیرخانه اداره کل ارسال و پس از بررسی و تطبیق آنها براساس شاخص هایی چون؛ مهارت های شغلی و کسب مقام های علمی، 50 معلم انتخاب شدند که 13 اردیبهشت در آیینی با حضور مقامات استان از آنها تجلیل خواهد شد.
آذري در بخشي از اين نشست خبري با تاکید بر اینکه امسال هم آموزش و پرورش استخدامی نخواهد داشت، گفت: تنها استخدام آموزش و پرورش، اشتغال به کار اولین گروه فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان استان در رشته‌های مختلف خواهد بود.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بيان اينكه امسال احتمالا حدود 2 هزار و 500 نفر از فرهنگيان بازنشسته مي‌شوند، اضافه کرد: در حال حاضر حدود 65 هزار معلم و 60 هزار بازنشسته در استان فارس وجود دارد و همچنین بیش از یکهزار و 700 معلم حق التدریس مشغول به تدریس هستند.
آذری در خصوص اجرايي شدن شعار سال نيز گفت: آموزش و پرورش بر خلاف سایر دستگاه‌ها این موضوع را در بخش آگاهی و فرهنگ سازی دنبال می‌کند؛ زيرا امكان اجراي اقدامات پايه‌اي در اين دستگاه وجود دارد.
مديركل آموزش و پرورش استان فارس با تصريح اينكه امسال هيچ مدرسه‌اي در اين استان به‌واسطه كمبود يا نبود دانش‌آموز تعطيل نمي‌شود، گفت: در سطح فارس مدرسه كپري نداريم اما تعداد قابل توجهي از مدارس به لحاظ ساختماني فاقد استانداردهاي لازم است.
آذری با بيان اينكه آمار دقيقي از كودكان بازمانده از تحصيل در استان فارس ندارد،‌ گفت: يكي از دغدغه‌هاي مهم ما، جلوگيري از بازماندن دانش‌آموزان از تحصيل است. هر دانش‌آموزي كه از تحصيل باز ماند، قطعا بايد منتظر آسيب‌هايي در آينده بود.
وي همچنين در خصوص تحصيل دانش‌آموزان اتباع بيگانه نيز گفت: اعتقاد دارم كه هيچ دختر و پسري در ايران نبايد از تحصيل باز بماند. براي من تحصيل يك پسر يا دختر افغاني كه در ايران زندگي مي‌كند، بسيار مهم است زيرا اگر امكان تحصيل براي او فراهم باشد مطمئن باشيد از بسياري مشكلات جلوگيري كرده‌ايم.
آذري ادامه داد: از طرفي ما مسلمان هستيم و نگاهمان به مسائل انساني، نگاهي كاملا بشردوستانه است. لذا تا حد امكان زمينه و امكان تحصيل كودكان اتباع بيگانه را فراهم كرده‌ايم.
منبع: ایسنا
 
کد مطلب : ۱۳۸۳۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما