۰
plusresetminus
دانشگاه شیراز؛

برگزاری همایش خانواده و دانشگاه

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۳
همایش خانواده و دانشگاه ویژه والدین دانشجویان نوورود دانشگاه شیراز برگزار شد.
حمید نادگران
حمید نادگران
به گزارش حافظ خبر؛ این همایش که از سوی معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه، با هدف ایجاد فرصت مناسب برای تقویت و تحکیم تعامل مفید و مؤثر والدین با دانشگاه، آشناسازی والدین با ظرفیت‌های علمی و فرهنگی دانشگاه، آگاهی از برنامه‌های فرهنگی اجتماعی دانشگاه ویژه والدین و ارائه خدمات مشاوره به آن‌ها ترتیب یافت؛ با حضور هیأت‌رئیسه و دیگر مسؤولان دانشگاه و تعداد محدودی از والدین بصورت حضوری و بیش از 500 نفر بصورت مجازی در روز شنبه 24 مهر ماه در سالن رازی دانشگاه برگزار شد.
حمید نادگران، رئیس دانشگاه شیراز در این آیین گفت: دانشگاه شیراز به‌عنوان سرمایه‌ی ملی و معنوی در جنوب کشور، با هفتاد سال قدمت، در شمار ۱۳دانشگاه برتر کشور قرار دارد و دارای سبقه‌ی ملی و بین‌المللی است.
رئیس دانشگاه شیراز در ادامه یکی از شاخصه‌های حمایت‌کردن دانشجویان را ایجاد محیطی امن، با طمأنینه و آرامش برای ادامه تحصیل فرزندان معرفی کرد و تصریح کرد: دانشجویان باید احساس کنند به علم‌اندوزی علاقه‌مند هستند و برای کسب آن، از آن‌ها حمایت می‌شود؛ متأسفانه به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و ناگزیری از برگزاری دوره‌های آموزشی به‌صورت مجازی، کار خانواده‌ها در زمینه‌ی رصد دانشجویان به‌لحاظ مختلف دوچندان است.
 وی عنوان کرد: تمهیداتی برای حضور دانشجویان در دانشگاه نیز اندیشیده شده و این موضوع در حال بررسی همه‌جانبه است؛ اما فعلاً با توجه به شرایط موجود همه‌گیری کرونا تصمیم نهایی گرفته نشده است.
علیرضا افشاری‌فر، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز نیز در زمینه‌ی شیوه‌ی آموزش دانشگاه گفت: به دلیل شرایط ناشی از همه‌گیری کرونا، در نیم‌سال جاری شیوه‌ی‌ تحصیل دانشجویان به‌صورت ترکیبی خواهد بود؛ عمدتاً به‌صورت غیرحضوری است و اگر ان‌شاءالله شرایط اجازه دهد، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها را سعی می‌کنیم به‌صورت حضوری مورد استفاده دهیم که البته این موضوع منوط به اجازه ستاد کرونای استان است.
وی خطاب به والدین تأکید کرد: یکی از بحث‌های جدی در آموزش غیرحضوری، بحث تشویق دانشجویان برای حضور جدی، فعال و منظم در کلاس‌هاست. 
وی در ادامه به بیان برخی قوانین آموزشی دانشگاه در زمینه‌ی حضور و غیاب دانشجویان، مدت‌زمان فارغ‌التحصیلی و تسهیلات دانشجویان دارای استعدادهای درخشان پرداخت و افزود: در دانشگاه برای هر دانشجو، یک استاد مشاور تعیین شده است که دانشجویان می‌توانند مسائل آموزشی خود را با اساتید مشاور در میان بگذارند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تصریح کرد که در دانشگاه امکان تغییر رشته وجود دارد.
وی از والدین دانشجویان خواست تا چنانچه متوجه شدند دانشجویان نسبت به رشته‌ تحصیلی خود بی‌علاقه هستند یا از انتخاب رشته دانشگاهی خود پشیمان شده‌اند، برای رفع مشکل و گرفتن مشاوره در این زمینه، از راهنمایی مشاوران مرکز مشاوره دانشگاه شیراز استفاده کنند.
وی از دیگر تسهیلات دانشگاه، ورود دانشجویان به بازار کار معرفی کرد و اظهار داشت: دفتری در حوزه‌ی معاونت آموزشی با نام «شورای بهبود مهارت‌آموزی و هدایت توان اشتغال‌پذیری» شکل گرفته است که مهارت‌های مورد نیاز هر رشته را تعیین می‌کند و خدمات مشاوره شغلی، آموزشی و مهارت‌آموزی را به دانشجویان ارائه می‌دهد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تأکید کرد: امروز برای اشتغال‌پذیری صرف مدرک کفایت نمی‌کند و هر دانش‌آموخته‌ای باید مهارت‌های مختلفی برای کسب موقعیت شغلی داشته باشد. به‌همین منظور، در دانشگاه کارگاه‌ها و کلاس‌های مختلفی برای دانشجویان در زمینه‌ی مهارت‌آموزی و ورود به بازار کار درنظر گرفته شده است که باید دانشجویان را برای شرکت در آن‌ها تشویق کرد.
وی اظهار داشت: همه مسؤولان دانشگاه تلاش دارند که دانش‌آموختگانی را روانه بازار کنند که نقش مؤثری در آینده کشور داشته باشند و تعامل و همکاری والدین با این مسؤولان می‌تواند مؤثر و راهگشا باشد.
دکتر چنگیز رحیمی، مدیر مرکز مشاوره و روان‌درمانی دانشگاه از دیگر سخنرانان این همایش بود که در ابتدا به معرفی این مرکز پرداخت. وی با بیان این‌که تمام دانشگاه‌های کشور دارای مرکز مشاوره و روان‌درمانی هستند توضیح داد: این مرکز از دو بخش مشاوره و روان‌درمانی تشکیل شده است. مشاوره برای کسانی است که در زمینه‌های مختلف نیاز به مشاوره دارند مانند مشاوره تحصیلی، شغلی، ازدواج، و... روان‌درمانی ویژه‌ کسانی است که دردی دارد. 
وی ادامه داد: همه‌ی ما در مقاطعی نیاز به مشاوره و روان‌درمانی داریم و خوشبختانه در سال‌های اخیر باورهای نادرست درخصوص کسانی‌ که به مرکز مشاوره رجوع می‌کنند و برچسب‌زدن به آن‌ها به‌عنوان بیمار روانی  کاهش یافته است.
دکتر رحیمی با اشاره به برخی آسیب‌های اجتماعی در میان دانشجویان گفت: وظیفه مرکز مشاوره و روان‌درمانی دانشگاه پیشگیری از آسیب‌ها است. ما از والدین تقاضا داریم که بدون هیچ ترسی، همه‌ مسائل را با ما درمیان بگذارند تا امکان پیشگیری و رفع مشکلات پیدا شود.
وی از دیگر وظایف این مرکز را کمک به ارتقای سطح سلامت روان جامعه معرفی کرد و گفت: برای سالم‌ترین افرادهم نیاز به ارتقای سطح سلامت روان هست و ما نیاز به همیاری و همکاری خانواده‌ها در زمینه‌ی شناسایی نیازها و مشکلات دانشجویان و ارتقای سلامت آن‌ها داریم.
مدیر مرکز مشاوره و روان‌درمانی دانشگاه شیراز با اشاره به وجود حوزه‌های مختلف مشاوره و روان‌درمانی از همه‌ی خانواده‌ها دعوت کرد تا برای هرگونه نیازی به این مرکز مراجعه کنند و خبر داد که این مرکز طرحی دارد به‌نام «طرح ارتباط با اولیاء دانشجو» که با آن‌ها تماس گرفته و گفت‌وگو می‌شود و از آن‌ها برای شرکت در کارگاه‌های مختلف نیز دعوت می‌شود.  
وی همچنین به «طرح سلامت روان» و «طرح سلامت جسم» برای دانشجویان اشاره کرد و از والدین خواست تا از وضعیت شرکت فرزندان خود در این طرح مطمئن شوند.
ایشان همچنین به معرفی کانون همیاران سلامت که متشکل از دانشجویانی‌ است که با مرکز مشاوره و روان‌درمانی دانشگاه برای ارتقای سطح سلامت روان همکاری می‌کنند نیز پرداخت و باری دیگر از اولیا دانشجویان خواست تا با دانشگاه همکاری ویژه داشته باشند و از تسهیلاتی که دانشگاه برای مشاوره و سلامت روان دانشجویان درنظر گرفته است، بهره‌مندی لازم ببرند.
پیش از این نیز آیین معارفه دانشجویان ورودی سال 1400دانشگاه شیراز در روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه هشتم تا دهم مهرماه1400 در شش قسمت با شرکت بیش از 1300 نفر دانشجو به‌صورت مجازی با برنامه‌های متنوع و جذاب شامل 7کارگاه آموزشی در زمینه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، تور مجازی دانشگاه شیراز، معرفی نهادهای خودجوش دانشجویی مانند: کانون‌های فرهنگی، تشکل‌های اسلامی، انجمن‌های علمی، نشریات دانشگاهی و معرفی دیگر واحدهای دانشگاهی برگزار شد.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۳۸۹۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما