۰
plusresetminus
نماینده ولی فقیه در فارس:

امروز همه می‌دانیم چه مشکلی داریم

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۲۰
فرض ما این است که اینجا بازرگانی است و باید سود داشته باشد اما اینکه این سودها را چگونه تامین کنیم تا به مصالح کشور بیانجامد را باید راه برایش پیدا کنیم.متاسفانه شکلی که امروز هست کار تجاری و تولیدی ما را تحت الشعاع قرار می دهد.
امروز همه می‌دانیم چه مشکلی داریم
به گزارش حافظ خبر؛ آیت الله دژکام، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، در دیدار با رییس اتاق بازرگانی کشور گفت:
در ابتدا از تشریف فرمایی جناب آقای شافعی تشکر می کنم و حضور ایشان را در فارس به فال نیک میگیریم که یک تغییر و تحولی ایجاد کنیم.
ساختار حقوقی کشور ما هم اکنون به نحوی است که اصلاح فرآیندهایی که اشکالاتی دارد، در چارچوب حقوقی مشکل است.
به طور مثال بانک، به یک واحد تولیدی وام می دهد و سود مرکب که مصداق رِبا هست را دریافت می کند و جریمه دیرکرد و نهایتا مجموعه قوانینی که هست، واحد تولیدی را تعطیل و کارگران را بیکار و تولید ملی را دچار لطمه می‌کند.
این کار ظلم است و باید جلوی آن از طریق وضع قوانین جدید گرفته شود.
در خصوص انتقال سپرده های مردم فارس از بانک های استان به مرکز و جاهای دیگر نیز مرحوم آیت الله ایمانی 9 سال پیش گله کرد و بنده نیز چند خطبه در این رابطه خوانده ام اما اصلاح نمی شود یعنی ما مشکلی داریم که جناب آقای شافعی شما که در رده عالی اتاق بازرگانی هستید باید پیگیری کنید که اگر این موارد را نتوانیم به شکلی قاعده مند کنیم و برخی از گره ها را حل کنیم مشکل حل نخواهد شد، بانک خصوصی که به کنار بانک دولتی هم زیر بار نمی رود.
ما بیماری و مشکل را شناسایی کرده ایم اما در نسخه ای که بدهیم و عمل بشود گیر داریم و دوباره همه در جلسات فقط در مورد بیماری صحبت می کنند و این باید تغییر کند و یک همت عالی در همه مدیران می خواهد.
"گفتا که ز نالیم که از ماست که بر ماست"، سیستم طوری تعریف شده که وقتی می خواهیم اصلاحش کنیم به من نوعی به عنوان روحانی لطمه می خورد و انجام نمی گیرد. شجاعت و شهامتی می خواهد که این جراحی انجام گیرد.
شما به عنوان اتاق بازرگانی در این سیستم منافعی دارید اما منافع بزرگ تری هم هست که دارد از بین می رود.
مثل خمس دادن است که در خمس می دانیم که مال از جیب می رود ولی باور داریم که ضرر نیست چون برای خدا است و جای دیگری جبران می شود و همین خمس به عداات اجتماعی نیز کمک می کند.
اگر کشور می خواهد اصلاح شود باید روی این مسائل فکر کنیم.
مسلما ساختار فعلی به همین شکل از روحانیت تا بازرگانی و بازار و اتاق اصناف و دولت همه در همین قالب بسته شده اند و وقتی می گویید خطا دارد و باید اصلاح شود بقیه در همین قالب احساس می کنند لطمه می خوردند و مقاومت می کنند. امروز همه می دانیم چه مشکلی داریم.
فرض ما این است که اینجا بازرگانی است و باید سود داشته باشد اما اینکه این سودها را چگونه تامین کنیم تا به مصالح کشور بیانجامد را باید راه برایش پیدا کنیم.متاسفانه شکلی که امروز هست کار تجاری و تولیدی ما را تحت الشعاع قرار می دهد.
توقع داریم شما بزرگواران عالمانه راه حل ارائه دهید تا ما نیز در خطبه ها از شما تشکر کنیم که به کمک وزارت صمت و اقتصاد آمده اید و نهایتا رویکردهای غلط اصلاح شده است.
کد مطلب : ۲۴۱۰۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما