۰
plusresetminus
سازمان صمت:

اهمیت تامین منابع آبی و بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی، خانگی، فضای سبز و صنعت

تاریخ انتشارشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۴۶
در جلسه مشترک معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، دبیر شورای راهبردی آب استان و جمعی دیگر از مسئولان و کارشناسان با معاون وزیر صمت و رئیس سازمان صنایع کوچک و متوسط و شهرک‌های صنعتی ایران به اهمیت تامین منابع آبی و بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی، خانگی، فضای سبز و صنعت تاکید شد.
اهمیت تامین منابع آبی و بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی، خانگی، فضای سبز و صنعت
به گزارش حافظ خبر، محمود رضایی‌کوچی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در جلسه ویدئو کنفرانسی مشترک با معاون وزیر و رئیس سازمان صنایع کوچک و متوسط و شهرک‌های صنعتی ایران در رابطه با ضرورت تامین نیاز آب مصرفی استان به ویژه در بخش صنعت، مطرح کرد: بایستی در تعریف منابع و مصارف آبی تعادل وجود داشته باشد که در این زمینه به هر دستگاهی تکالیفی را برای این معادله لحاظ کرده‌ایم.

وی گفت:  در استان فارس حدود ۷۰ شهرک و نواحی صنعتی و ۴۰۰۰ واحد صنعتی فعال و ۳۲۰۰ واحد طرح صنعتی بر اساس آمایش سرزمینی در دست اجرا وجود دارد که با توجه به خشکسالی‌ها در شرایط فعلی نیازمند تامین آب حدود ۸۰ میلیون متر‌مکعب است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در رابطه میزان نیاز مصرفی آب استان در سال‌های آتی، اظهار داشت: حدود ۱۹۰، ۳۲۶، ۵۰۸ میلیون مترمکعب به ترتیب در سال‌های ۱۴۰۴، ۱۴۲۵ و ۱۴۵۰ نیز آب مورد نیاز صنعت فارس پیش‌بینی شده است که بایستی تدابیر و اقدامات عملیاتی در این راستا انجام بشود.

وی ارائه برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت در تأمین آب استان را نیازمند یک تصمیم اساسی و برنامه‌های مشخص دانست و در این باره گفت: در شهرک‌های صنعتی نیاز بسیار زیادی به آب وجود دارد که با توجه به کمبود منابع آبی و خشک شدن چاه‌های موجود بایستی در تعریف منابع جدید اقدامات عملیاتی لازم را اجرایی کنیم.

رضایی‌کوچی گفت: شهرک‌های صنعتی فارس و مناطق ویژه بایستی به دنبال تامین آب مورد نیاز خود از طریق راه‌حل‌های جدید باشند که استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌ها راه حل بسیار مطمئن خواهد بود که در شرایط فعلی نیز ۷۰ میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده نیز فقط از شهر شیراز تامین می‌شود.

محسن اردکانی، دبیر شورای راهبردی آب استان فارس و رییس قرارگاه عملیاتی این شورا در این جلسه، اظهار داشت: در تامین نیاز مصرفی آب بایستی برنامه‌ریزی خود را با برنامه‌ها و دستورالعمل ملی وزارت نیرو انطباق دهیم.

اردکانی گفت: با توجه به دستورالعمل وزارت نیرو مبنی بر اینکه در صورت نیاز به مصرف آب شرب به دلیل کمبود منابع آبی  از طریق قطع تخصیص آب صنعت مقدار مورد نظر در مصارف خانگی شهرها و روستاها نیز تامین خواهد شد.

دبیر شورای راهبردی آب استان فارس در رابطه اهمیت راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرهای مختلف، گفت: پساب تصفیه‌خانه‌ها پایدارترین آب محسوب می‌شود که لازم است این مهم در سطح استان فارس عملیاتی شود.

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در رابطه با تشکیل دبیرخانه شورای راهبردی آب استان فارس در زمینه تعریف منابع جدید آبی جهت مصرف در صنایع مختلف، مطرح کرد: این شورا با هدف اجرایی کردن سیاست‌های دولت سیزدهم در مدیریت منابع و مصارف آب تشکیل شده است که به صورت مستمر در حال برنامه‌ریزی جهت تعریف و یا عملیاتی کردن پروژه‌های در دست انجام است تا نیاز مصرفی آب صنعت فارس در شرایط فعلی و آینده نیز تامین شود.

وی در رابطه با برخی از این پروژه‌ها گفت: انتقال آب از دریا یکی از پروژه‌های مهم استان است که در فازهای مختلفی تعریف شده که در حال حاضر فاز اول آن در دست انجام است که امید داریم با بهره‌برداری از آن بخشی از آب مورد نیاز صنعت ما تامین شود.

ایزدی یکی دیگر از پروژه‌های عمرانی استان فارس در حوزه آب را ایجاد تصفیه‌خانه در شهرهای مختلف معرفی کرد و در این زمینه گفت: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده بایستی شرایطی فراهم شود تا بخش قابل‌توجهی از آب مورد نیاز صنعت از پساب تصفیه‌شده شهرها تامین شود که قطعا این روش یکی از راهکارهای مناسب و پایدار در این زمینه محسوب می‌شود.

رئیس سازمان صمت فارس با اشاره به اینکه صرفه‌جویی مصارف آب از منابع سفره‌های زیرزمینی و همچنین سطحی بسیار حائز اهمیت است، افزود: در این راستا بر اساس برنامه‌های کلان کشور که در هر استان به صورت تفکیک شده اعلام شده است بایستی در مصارف آب در بخش کشاورزی، خانگی، فضای سبز و همچنین صنعت نیز در حدود تعریف شده صرفه‌جویی داشته باشیم که در صنعت فارس این مهم اجرایی شده است.

ایزدی در پایان با تاکید بر اهمیت شیوه‌های نوین و فرهنگ‌سازی در مصرف آب، خاطرنشان کرد: در این راستا آموزش و تکنولوژی و همچنین بکارگیری دانش در مدیریت منابع آبی بسیار تاثیرگذار در کاهش مصارف گوناگون به ویژه کشاورزی است.

 
کد مطلب : ۲۴۹۴۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما