۰
plusresetminus
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس:

مرمت و احیا میراث جهانی کاخ ساسان سروستان از اولویت‌های این اداره‌کل است

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۲
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: مرمت و احیاء میراث جهانی کاخ سروستان از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره‌کل است.
مرمت و احیا میراث جهانی کاخ ساسان سروستان از اولویت‌های این اداره‌کل است
به گزارش حافظ خبر، سید مؤید محسن نژاد امروز 22 شهریورماه 1401 در بازدید از میراث جهانی کاخ ساسان سروستان، اظهار کرد: مشکلات کاخ ساسان سروستان از قبیل مرمت اضطراری، ساماندهی اطراف کاخ و آب‌رسانی بنا موردبررسی قرارگرفته و راهکارهایی برای آماده‌سازی حضور گردشگران پیش‌بینی‌شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس بابیان اینکه کارشناسان پایگاه میراث جهانی فیروزآباد و سروستان در حال بررسی و ارائه راهکارهایی برای ساماندهی هر چه‌بهتر میراث جهانی کاخ ساسان سروستان برای گردشگران و معرفی بیشتر این اثر تاریخی هستند، ادامه داد: پروژه مطالعاتی تهیه طرح جامع حفاظت و مرمت بنای سروستان، مطالعات ژئوتکینک خاک در برای شناخت و استحکام‌بخشی پی این بنای تاریخی به همراه مطالعات دانش‌بنیان شناخت مواد و مصالح این بنای جهانی موردبررسی قرارگرفته است.

محسن نژاد گفت: مرمت اضطراری و احیاء بنای کاخ سروستان، تکمیل استحکام‌بخشی گنبد از مهم‌ترین برنامه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس در این منطقه تاریخی است.

او بیان کرد: برای دفع نم و رطوبت از پی این بنای ارزشمند پروژه سیستم دفع نم و رطوبت در گنبد خانه مرکزی و بخش شرقی بنا باهدف حفاظت از این بنا نیز در دست بررسی است.
محسن نژاد افزود: مطالعات بازنگری عرصه و حریم ملی این بنای تاریخی باهدف عملیاتی شدن ضوابط اجرایی حریم میراث جهانی در حال انجام است و همچنین به‌منظور حفاظت بیشتر از عرصه این بنای تاریخی 300 متر فنس کشی تکمیلی، علاوه بر 1800 متر فنس پیشین انجام می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس افزود: خدمات و سرویس‌های بهداشتی جدید آماده بهره‌برداری است که با رفع مشکل آب منطقه در خدمت گردشگران قرار خواهد گرفت.
محسن نژاد بیان کرد: باهدف توسعه پایدار و جلوگیری از خطرت احتمالی نظیر طوفان، سیل، زلزله و سایر بلایای طبیعی، پلان مدیریت بحران میراث جهانی سروستان به‌عنوان یکی از دستورالعمل‌های کمیته میراث جهانی در حال انجام و اتمام است.
محسن نژاد با اشاره به کندوکاو صورت گرفته در اطراف کاخ سروستان اظهار کرد: این بنای تاریخی دارای عرصه و حریم درجه 1 و 2 مصوب است و این عرصه‌ها و حرایم این میراث جهانی محفوظ و مدیریت می‌شود.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۶۲۱۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما