۰
plusresetminus
نگاهی بر کلکسیون انحرافات یک چهره خاص؛

رونمایی از «مشایی» دولت تدبیر و امید!/ همه واکنش های داخلی و بین المللی به اظهارات جنجالی علی یونسی/ آیا دولت «حاشیه سازها» را مهار خواهد کرد؟

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۴۳
در سال های نه چندان دور، محمود احمدی نژاد پدیده ای همچون اسفندیار رحیم مشایی را در کابینه اش جای داد و اکنون حجت الاسلام حسن روحانی با علی یونسی همان مشی و سیره را ادامه می دهد.
حافظ نیوز/ دلیلش به طور واضح روشن نیست ولی گویا برخی دولتها اصرار دارند تا حداقل یکی از آنها را در کابینه خود داشته باشند! سخن از حاشیه سازهای پرهزینه ای است که در سه دولت اخیر اصرار زیادی بر روی حضور چنین افرادی در کابینه وجود داشته است. در سال های نه چندان دور، محمود احمدی نژاد پدیده ای همچون اسفندیار رحیم مشایی را در کابینه اش جای داد و اکنون حجت الاسلام حسن روحانی با علی یونسی همان مشی و سیره را با این تفاوت ادامه می دهد که مشایی در میانه عمر دولت نهم زبان به سخنان حاشیه ساز گشود ولی یونسی از همان ماه های ابتدایی سعی در اظهارات جنجالی داشته است. علی یونسی وزیر سابق اطلاعات و دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی در جدیدترین اظهارات خود در همایش «هویت ایرانی» در تهران گفت: «امپراطوری ایران به پایتختی بغداد مانند گذشته در طول تاریخ احیاء شده است. بغداد مانند گذشته حوزه تمدنی، فرهنگی و هویتی ماست... جغرافیای ایران و عراق قابل تجزیه نیست و فرهنگمان غیر قابل تفکیک است... تمام منطقه خاورمیانه ایران است و تمام ملت های منطقه بخشی از ایران هستند و ما خواهان تاسیس اتحادیه ایران در منطقه هستیم.»
در حالی که بیش از یک هفته از این اظهار نظر نسنجیده و پرهزینه می گذرد، واکنش ها و حاشیه ها به این اظهارات همچنان ادامه دارد و در کشورهای عربی همچنان علیه این موضوع و جمهوری اسلامی ایران هجمه و انتقاد می شود.
اظهارات تند وزیر امور خارجه عراق
پس از واکنش نسبتا تند ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق که گفته بود «عراق دارای حاکمیت کامل است و به هیچ طرفی چه ایران و چه غیر از آن اجازه نداده و نخواهد داد که این حاکمیت را نقض یا در امور داخلی این کشور دخالت کند»، رسانه های غربی نیز به طور ویژه به این مساله پرداخته اند.
پس از واکنش های تند نسبت به این اظهارات، یونسی که تازه متوجه اشتباه خود شده بود، در گفتگو با شبکه العالم به تصحیح سخنان خود پرداخت و گفت: ما معتقدیم کشورهای منطقه با اتحاد و همکاری می توانند با توسعه طلبی کشورهای خارج از منطقه مقابله کنند و این به معنای چشمداشت ایران به مرزهای سایر کشورها نیست. وی تاکید کرد: ایران هیچگاه به دنبال توسعه طلبی و تجاوز و تعدی و جنگ طلبی نبوده و امروز هم ایران به فکر هیچ جنگ و تعدی نیست، و همانطور که رئیس جمهوری ما گفت، ما اگر لازم باشد دفاع کنیم با قدرت دفاع می کنیم ولی هیچوقت به فکر توسعه طلبی نیستیم و مرزهای منطقه قانونی است و ما به تمامیت ارضی و استقلال همه کشورها احترام می گذاریم، و هرگز به فکر دخالت در کشورهای منطقه نیستیم.
عطوان نویسنده معروف عرب: اظهارات یونسی نشان داد خطر ایران جدی است!
اما شاید یکی از بهترین تعابیر درباره هزینه های اظهارنظر آقای یونسی را عبدالباری عطوان، نویسنده معروف منطقه کرده باشد. او گفته «این اظهارات یونسی که با لحنی متکبرانه ایراد شده، این ادعا را که تهدید ایران علیه منطقه کمتر از تهدید اسرائیل نیست و این کشور در تلاش برای سیطره کامل بر جهان عرب است، تقویت می کند.» عطوان ادامه داد: وقتی چنین اظهاراتی توسط یک مقام دولت اصلاح طلب و میانه رو بیان می شود، در واقع باعث می شود ادعای انگیزه های سلطه طلبانه از سوی ایران در منطقه تقویت شود.
این نویسنده معروف جهان عرب تصریح کرد: در حالی که بیشتر ملت های عربی، ایران را قهرمانی در برابر اشغالگری های اسرائیل و توطئه های تجزیه طلبانه آمریکا قلمداد می کنند ولی اظهارات یونسی در زمانی که مستشاران نظامی ایران در عراق حضور نظامی دارند، تصور خوب این ملت ها از ایران قهرمان را تخریب کرد. ما می گوییم هیچ فرقی بین البغدادی، سرکرده داعش با یونسی وجود ندارد. عطوان تاکید کرد: اگر دولت ایران می خواهد خود را از مواضع اینچنینی تبرئه کند، باید یونسی را از سمتش برکنار کند چرا که ادامه فعالیت یونسی در سمتش به معنای همراهی دولت متبوعش با این مواضع است.
در دولت چه خبر است؟
اما در دولت گویا هیچ خبری نیست و قرار نیست واکنشی در خور، به این اظهارات صورت گیرد. حسام الدین آشنا رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در گفتگو با مهر، در مورد اظهارات اخیر یونسی، گفت: آقای یونسی توضیحات کافی نسبت به اشتباه برداشتی که از سخنانش شده بود در گفتگو با شبکه العالم ارائه کرده است و خبرگزاری دولت نیز آنرا پوشش داد.
او در پاسخ به این سوال که آیا توضیحات آقای یونسی در مورد این اظهارنظر کافی است و می تواند سوءتفاهم ها رفع کند و دولت در مورد این موضوع چه تصمیمی خواهد گرفت، موضوع در این حد حیاتی را ساده انگاشته و گفته «اگر خبرگزاری مهر کمک کند، بله کافی است.»
مرضیه افخم سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ایران نیز بعد از گذشت نزدیک به یک هفته، در این خصوصو واکنش نشان داد. وی در پاسخ به سوال خبرگزاری الرأی عراق درباره اظهارات یونسی افزود: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی، ثبات، امنیت و انسجام ملی همه کشورها به ویژه کشورهای همسایه است. آن چه که از سوی مشاور رییس جمهوری اسلامی ایران مطرح شده و ایشان نیز مجددا با شفافیت بیش تری تصریح کرده اند، تنها تأکید بر پیوستگی عمیق و غیرقابل تفکیک تمدنی و فرهنگی بین ملت ایران و عراق بوده است.
افخم گفت: لذا در شرایطی که شاهد توطئه مشترک و هم سویی گروه های تروریستی افراط گرا و رژیم صهیونستی علیه امنیت و ثبات کشورهای منطقه هستیم، انتشار غیردقیق و تفسیر جهت دار اظهارات یونسی را اقدامی منفعلانه با هدف کم رنگ کردن پیروزی های بزرگ مردم عراق در مبارزه با گروه های تروریستی و در چارچوب پروژه ایران هراسی و ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه می دانیم.
محمدرضا صادق مشاور رسانه ای رئیس جمهور نیز در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، گفت که «آقای یونسی مطلبی را که منتشر شده است تکذیب کرده؛ من مطالب را که دیدم به یونسی گفتم: "بهتر است خودت بروی و تکذیب کنی".»

او اشاره ای نیز به انتقادات داخلی به اظهارات یونسی داشته و افزوده «من حرفم این است که اگر مطلبی را یک رسانه دشمن منتشر کرد و در تضاد با منافع ملی بود تریبون های داخلی حواسشان باشد که آن را بیشتر مطرح نکنند، به هرحال برخی موضوعات در سطح امنیت ملی است و نباید با آن به این شکل برخورد شود، کسی می آید و جنگ روانی را راه می اندازد و آن جنگ روانی باعث می شود تا عده ای تسویه حساب کنند و به خاطر آن دستمال قیصریه را به آتش می کشند.»
واکنش مجلس شورای اسلامی
براساس همین اظهارات نسنجیده است که روز گذشته بیش از ۲۱نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی تذکری خطاب به حجت الاسلام حسن روحانی نسبت به اظهارات یونسی، ضمن انتقاد از این مواضع، خواستار عزل وی از سوی رئیس قوه مجریه شدند.در تذکر نمایندگان که با عنوان «عزل آقای یونسی دستیار ریاست جمهوری به علت مواضع ناشایسته ایشان و تهدید امنیت ملی» نگاشته شده، آمده است: آقای یونسی دستیار ویژه جنابعالی در امور اقوام و ادیان از زمان شروع به کارشان در این جایگاه مهم بارها با مواضع نسنجیده و اقدامات اختلاف برانگیز و برنامه های تفرقه ساز امنیت ملی نظام مقدس جمهوری را به مخاطره انداخته است. جمعی از نمایندگان مجلس مصرّانه از جنابعالی می خواهند با توجه به روحیه تذکر ناپذیر آقای یونسی و اصرار ایشان بر ادامه این مواضع ناپسند و حساسیت سیاست های داخلی و خارجی ناشی از مواضع مسئولان جمهوری اسلامی ایران از شما می خواهند آقای یونسی را از این جایگاه عزل نمایید و اجازه ندهید این مواضع نسنجیده و بحران آفرین ادامه یابد.
براساس این گزارش، شاید بخشی از اظهارات یونسی با شیطنت رسانه ای همراه شده است ولیکن او که سالها سابقه اطلاعاتی دارد، خود به خوبی می داند که بایستی از بیان جملات دوپهلو خودداری کند. اظهارات هفته گذشته یونسی، تمام تلاش جمهوری اسلامی ایران در عراق را بر باد داد؛ تلاشهایی که با قطره قطره خون جوانان این سرزمین به بار نشسته بود، امروز با چند کلمه زیر سوال رفته است.
رونمایی از کلکسیون انحرافات مشایی دولت تدبیر و امید!
اظهارات یونسی و حاشیه سازی های بی پایان او البته مسبوق به سابقه نیز می باشد.
1- تکرار سخنان ایران هراسانه نتانیاهو!
بنیامین تنانیاهو چندی پیش در کنگره آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و مساله هسته ای کشورمان سخنرانی کرد.

وی پیرامون سیاست ایران هراسی به تحولات منطقه خاورمیانه اشاره کرد و بیان داشت که ایران چهار پایتخت عربی را در اختیار دارد. نخست وزیر رژیم غاصب صهیونیستی در این زمینه بیان داشت:« ایران بر چهار پایتخت عربی و دو تنگه هرمز و باب المندب تسلط کامل دارد. دستیار ویژه رئیس جمهور نیز در همایش «ایران ملیت، تاریخ و فرهنگ» در اظهاراتی عجیب با اشاره به این که ایران از زمان تولد، جهانی بوده است و به صورت یک امپراطوری متولد شده است، بیان داشت: «رهبران، بزرگان و مدیران ایرانی همیشه جهانی فکر کرده اند. البته ادبیات های مختلف داشته اند و شاهدیم هر کس رئیس جمهور شده است بلافاصله ادبیات جهانی پیدا کرده است.»
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی، توضیح داد: «در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسأله هم برای امروز است و هم گذشته. چرا که جغرافیای ایران و عراق غیر قابل تجزیه است و فرهنگ ما غیرقابل تفکیک است. پس ما یا باید با هم بجنگیم و یا یکی شویم. 
یونسی در حالی عراق را پایتخت ایران قلمداد می کند که حساسیت های منطقه ای با توجه به سخنان نتانیاهو در پروژه ایران هراسی تنها یک تاییده از یکی از مقامات بلند پایه ایرانی را کم داشت که این موضوع با تکرار سخنان نتانیاهو در تهران توسط یونسی متاسفانه محقق شد!
2- قطاری که روی ریل مکتب ایرانی حرکت می کند!
در حالی که دولت یازدهم به شدت منتقد دولت گذشته است اما در برخی از موارد دیده می شود که این دولت دنباله رو دولت دهم است. مکتب ایرانی یکی از موارد انحرافی دولت گذشته بود که حلقه اطراف رئیس جمهور پیشین آنرا برای بقا در قدرت بوجود آورده بودند.
سخنان یونسیسخنانی که فرد خاص دولت دهم در همایش هایی که با حضور ایرانیان خارج از کشور می زد حاوی نکات انحرافی بود که سعی داشت ناسیونالیسم را با اسلام گرایی به گونه ای التقاطی بیامیزد و از درون آن مکتبی انحرافی بوجود آمد که داعیه دار پرچم داری ایران در جهان اسلام بود. متاسفانه جنس سخنان علی یونسی نیز از همین نوع اظهارات است. وی با اطلاق عنوان امپراطوری ایران که باید از مرز فلات ایران بیشتر رود، شبهاتی را بوجود می آورد که ایران را یک کشور مهاجم برای احیای امپراطوری قدیم مطرح می کند و دروغ ایران هراسی را در دل کشورهای مجاور بیشتر باورپذیر می کند.
یونسی در این زمینه با اشاره به این که امروز ایران محدود به فلات مرکزی شده است و چندین کشور از فلات شرقی و غربی از ایران بزرگ جدا شده اند، خاطرنشان می کند:«همواره نام ایران بزرگ و فرهنگ ایران بر تمام منطقه نامی درست است و اطلاقی صحیح و علمی و مستند و تاریخی به شمار می رود.»
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی، تأکید می کند: «برای این که منافع و امنیت ملی و هویت تاریخی خود را حفظ کنیم بدون توجه به منطقه نفوذ ایران و حریم و حدود ایران امکان پذیر نخواهد بود»
3- تأیید سخنان عبدالله دوم درباره هلال شیعی!
سخنان یونسیموضوع ایران هراسی به عنوان یک پروژه زنجیروار از سوی غرب علیه کشورمان دنبال می شود. حلقه هایی که ایران هراسی، شیعه هراسی و اسلام هراسی را به هم وصل می کند تا در فرصت مقتضی علیه کشورمان از آنها بهره برداری شود.
موضوع شیعه هراسی در کنار ایران هراسی مساله ای بود که برای ایجاد تنش های فرقه گرایانه از دیرباز علیه ایران و عراق مطرح شده است.
این درحالی است که یونسی پیش از اینها در شیراز نیز سخنان شبهه برانگیزی بر زبان رانده و بیان کرده بود:« عده ای خیال می کردند نماد شیر و خورشید در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی است اما اینگونه نیست. شیر نماد حضرت علی(ع) و خورشید نماد حضرت محمد(ص) است و تنها تاجش مربوط به شاه بود. اگر به من باشد، هلال احمر را تغییر می دهم و شیر و خورشید را جایگزین آن می کنم؛ البته برای هلال احمر هم احترام قائلم.»
سخنانی که از سوی رسانه ها و محافل سیاسی با انتقادات بسیاری روبرو شد و استدلال بسیاری از منتقدان این بود که این نوع اظهارات شاذ به واقع نه تنها کاربردی در حال حاضر ندارد بلکه مشکلات زیادی را نیز در ساختار سیاسی کشور بوجود می آورد. درواقع موضوع شیر و خورشید و تغییر نماد هلال احمر نیز در راستای سخنان ملی گرایانه غیر کاربردی و مخربی از سوی کارشناسان توصیف می شود که با توجه به گوناگونی قومی و مذهبی در منطقه و کشورمان سم است و اینگونه سخنان از معاشرت با افرادی چون داریوش شایگان که از جمله نزدیکان فرح پهلوی و مشاور وی است ساطع می شود.

به هر حال اینگونه سخنرانی کردن و پایتخت نامیدن عراق، درست حرکت در همان خط دشمن است و می تواند کمک های شایان توجه ایران به کشورهای منطقه از جمله عراق برای عقب راندن تروریست های داعش را تحت تاثیر قرار دهد و نسبت به کمک های مستشاری ایران برای بسیج مردمی عراق علیه داعش شبهاتی ایجاد کند که واکنش های منطقه ای این چند روزه به این موضوع تنها رویه آشکار این سخنان نفاق آمیز است و معلوم نیست که بعدها چه مباحثی از درون چنین اظهاراتی در منطقه و روابط ایران با کشورهای مجاور ایجاد شود و بایستی یکبار برای همیشه جلوی بروز چنین مباحثی را گرفت.

منابع خبری: سراج۲۴ - مشرق - جهان نیوز - العالم
کد مطلب : ۵۶۱۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما