۰
plusresetminus
یادداشتی از راضیه حسینی:

توصیه های تغذیه ای مناسب در نقرس

تاریخ انتشاردوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۲
نقرس یک نوع شایع و پیچیده از آرتروز است که با حملات ناگهانی و شدید درد، تورم، قرمزی و حساسیت به لمس مفاصل مشخص می شود. به طور کلی علائم نقرس شامل درد مفصلی شدید، ناراحتی طولانی، التهاب و دامنه حرکتی محدود می باشد.
توصیه های تغذیه ای مناسب در نقرس
به گزارش حافظ خبر،  نقرس به علت تجمع بلورهای اورات در مفصل است که در نتیجه باعث التهاب و درد شدید می شود. بدن بر اثر تجزیه پورین، به طور طبیعی اسید اوریک تولید می کند. پورین همچنین در غذاهای خاصی مانند استیک، گوشت و غذاهای دریایی یافت می شود. خوراکی‌های دیگری که سطح اسید اوریک را بالا می برند، شامل نوشیدنی های الکلی و به ویژه آبجو و نوشیدنی های شیرین شده با قند میوه (فروکتوز) است.

·         در این افراد توصیه به رژیم غذایی معمول و کافی برای حفظ وزن و پیشگیری از کتوزیس می شود، زیرا گرسنگی و کاهش شدید وزن با افزایش میزان اورات همراه است.

·         چون اغلب بیماران نقرسی دچار هایپرلیپیدمی هستند، رعایت رژیم غذایی کم کلسترول، کم چرب و مقادیر کم اسید های چرب اشباع توصیه می شود.

·         توصیه به فعالیت بدنی دست کم ۳۰ دقیقه در روز

·         در صورت نیاز مکمل یاری با امگا ۳ که کاهش دهنده تری گلیسیرید سرمی است.

·         Pاستانول ها و استرول های گیاهی که در غذاهایی مانند روغن ذرت، سویا و سایر روغن های گیاهی یافت می شود، باعث کاهش جذب روده ای کلسترول غذایی می شود.

·         نوشیدن ۸ تا ۱۲لیوان آب در روز توصیه می شود. زیرا مقادیر زیاد آب به خروج اسید اوریک اضافی از خون کمک می کند.

·         پرهیز از منابع غذایی حاوی پورین بالا شامل: ماهی کولی، عصاره گوشت، مغز حیوانی، دل، جگر، قلوه، ساردین، شاه ماهی، ماهی خال مخالی، گوشت غاز و خاویار

·         مواد غذایی با پورین متوسط مانند گوشت ها و ماهی ها به جز موارد ذکر شده در بند قبل، حبوبات، اسفناج، قارچ، ۲ تا ۳ اونس از گوشت ها و یک واحد از سبزی را می توان مصرف کرد.

·         مواد غذایی کم پورین مانند غلات، تخم مرغ و شیر را می توان هر روز مصرف کرد.

راضیه حسینی  کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۶۸۷۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما