۰
plusresetminus
دکتر فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در گفتگو با «حافظ نیوز»؛ قسمت دوم

دیگر عضو تشکیلات سیاسی «یکتا» نیستم/ قطار دولت دهم در برخی ایستگاه‌ها بیش از اندازه متوقف شد/ منتقدان برجام باید شرایط جدید در دوران «پسابرجام» را درک کنند

تاریخ انتشارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۲۷
دکتر فریدون عباسی گفت: همه مسئولان و جریانات سیاسی باید در موضع‌گیری‌هایشان این مسئله بسیار مهم را مد نظر قرار دهند و مواضعی اتخاذ نکنند که به اختلافات داخلی و یا ایجاد انشقاق بیانجامد.
"حافظ نیوز"/ اشاره: دکتر فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و یکی از دانشمندان هسته ای بنام کشور است که در آبان ماه سال 89 توسط عوامل موساد در تهران ترور شد و خوشبختانه از این ترور جان سالم به در برد. فریدون عباسی که این روزها به عنوان یکی از منتقدان برجام شناخته می شود، در گفتگو با ”حافظ نیوز“ حرف های متفاوتی می زند و معتقد است پس از طی مراحل قانونی تصویب برجام و ابلاغ رهبر انقلاب، باید به گونه ای دیگر با موضوع برجام برخورد کرد و از این پس بر چگونگی اجرا و پیگیری الزامات قانونی آن متمرکز شد.
وی همچنین صحبت های شنیدنی در خصوص نحوه ترورش و همچنین صنعت هسته ای کشور و دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد دارد و دست آخر، فریدون عباسی در گفتگو با ”حافظ نیوز“ رسما اعلام کرد که احتمال دارد جهت حضور در مجلس شورای اسلامی، از شیراز نامزد انتخابات مجلس شود.
در ادامه، قسمت دوم گفتگوی دکتر فریدون عباسی و ”حافظ نیوز“ را می خوانید:

در این ایام، برخی افراد از نا امن بودن صنعت هسته ای کشور سخن می گویند و برخی دیگر نیز به جنبه اقتصادی آن اشاره می کنند. به عنوان مسئول سابق سازمان انرژی اتمی در خصوص این شبهات چه پاسخی دارید؟
واقعیت آن است که برخی افراد و جریانها، جز مخفی کردن فواید دستاوردها و صنایع داخلی هنر دیگری ندارند و اگر بخواهیم به سخنان اینگونه افراد گوش فرا دهیم، هیچ دستاوردی از کشت گندم تا تولید خودروی داخلی و انرژی هسته‌ای به‌صرفه نخواهد بود و اینگونه افراد همه دستاوردها را زیر سؤال می‌برند.
هنگامی که یک رآکتور ساخته می‌شود تمام موارد استانداردهای روز دنیا که بسیار سخت گیرانه تر از دیگر استانداردهای صنعتی نیز هست در آن اعمال می‌شود. بنابراین راکتورها از میزان امنیت بسیار بالایی برخوردارند و حتی استانداردهای صنعتی و مدیریتی کشورهای دارنده این فناوری را نیز بالا می برد. آمارهای مستند در کشورهای صنعتی نیز نشان‌دهنده امید به زندگی بالا برای مردمی است که در طول 50- 60 سال در کنار این راکتورها زندگی کرده‌اند و هیچ احساس خطری در خصوص احتمالات منفی انفجار راکتورهای هسته ای نداشته اند. در کشور ما نیز راکتورها و تاسیسات هسته ای با لحاظ کردن حداکثر استانداردهای ایمنی روز دنیا طراحی و ساخته شده که به عنوان مثال، نیروگاه اتمی بوشهر و یا تاسیسات آب سنگین اراک هم اکنون از استانداردهای ایمنی روز دنیا در صنعت هسته ای را داراست.
اما درعین‌حال هیچ کارشناس و یا دانشمند متخصصی نمی تواند به لحاظ علمی عنوان کند که ریسک این قبیل صنایع و بلکه هر صنعت دیگری، به صفر رسیده است.
 
از ورودتان به عالم سیاست و ارتباطی که با وزرا و کابینه دولت دهم در تشکیلات یکتا داشتید بگویید.
خب در ابتدا باید بگویم من عضو تشکیلات یکتا نیستم و این تشکیلات نیز در ابتدا تنها برای آنکه وزرا و برخی از اعضای کابینه دولت قبل که بعضا افراد توانمندی نیز بودند، ارتباطشان با یکدیگر قطع نشود شکل گرفت.
در واقع تشکیلات یکتا به زعم بنده هیچگاه قصد نداشته است به عنوان یک حزب رسمی سیاسی فعالیت کند و یا برای انتخابات مجلس لیست مستقل بدهد و بسیاری از اعضای این مجموعه در واقع در درون و بدنه جریان اصولگرا قرار دارند.
 
سوالی که در این ایام، بسیاری از اهالی سیاست مایلند پاسخ آن را از شما بشنوند این است که آیا پس از اتمام دوران ریاست جمهوری با آقای احمدی نژاد ارتباط داشته اید؟
زمانی که بنده در سازمان انرژی اتمی قبول مسئولیت کردم و در واقع از سوی آقای احمدی نژاد پذیرش این سمت به من پیشنهاد شد، در نخستین جلسه ای که با هم داشتیم نوع نگاه و تفاوت های گرایشات فکری ام با آقای احمدی نژاد را به ایشان انتقال دادم تا آگاهانه بداند که چه کسی را به عنوان معاون خود و رئیس سازمان انرژی اتمی منصوب می کند.
من نیز در طول مدتی که رئیس سازمان بودم تلاش کردم ارتباط خوبی با رئیس جمهور که بالاترین مقام اجرایی کشور است داشته باشم و در حوزه تخصصی خودمان، در جهت مصالح کشور و پیشبرد صنعت هسته ای گام برداریم که در این راستا نیز موفقیت هایی داشتیم. ارتباط بنده با آقای احمدی نژاد تا پایان دوران ریاست جمهوری ایشان و اتمام اعتبار حکمم در سازمان انرژی اتمی ادامه داشت و پس از این دوران نیز، بالطبع ارتباط بنده با ایشان کمرنگ و کمرنگ تر شد و امروز نیز باید عنوان کنم به لحاظ تشکیلاتی هیچگاه در گروه رئیس جمهور سابق قرار نداشته ام.
 
اگر بخواهید در خصوص دولت آقای احمدی نژاد تحلیلی ارائه کنید چه می گویید؟ برخی معتقدند دولت آقای احمدی نژاد در سالهای پایانی آن دولت آرمانی سال 84 نبود. در این باره چه نظری دارید؟
من نمی‌گویم خط سیاسی و جهت گیری های دولت آقای احمدی نژاد از ابتدا خط آرمانی و اصیل انقلاب بوده است. بلکه اینگونه می گویم که دولت نهم در ابتدای شکل گیری خود جهت گیری های خاصی داشت و به عنوان مثال از ابتدا به سازندگی و عمران کشور توجه کرد و به جلو آمد که در ادامه، با اصطکاک‌هایی مواجه شد که بعضاً این اصطکاک‌ها باعث غفلت از هدف و آرمان نهایی شد.
به عبارتی بنده دولت آقای احمدی نژاد را به قطاری تشبیه می کنم که در برخی ایستگاه ها، بیش از اندازه متوقف شد.
 
شما در سطح جامعه به عنوان یکی از منتقدان برجام شناخته می شوید. تا چه میزان معتقدید دروازه های نفوذ دشمن در این توافق لحاظ و مسدود شده است؟ با حصول توافق برجام، آینده صنعت هسته ای کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟
سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر پایه یک سری اصول ثابت حاکمیتی بنا نهاده شده است و این امر بدین معناست که هرچند شیوه‌های هر دولت در سیاست خارجی متفاوت است اما اصول سیاست خارجی در کشور ما همواره ثابت است و به برنامه‌های کلی نظام و چشم اندازهای دراز مدت نباید خدشه‌ای وارد شود. بنابراین هرچند جمهوری اسلامی طبق این اصول به تیم مذاکره‌کننده هسته ای اجازه نشست بر پای میز مذاکرات هسته‌ای را داده است اما این به معنای اجازه این تیم برای ورود در همه مبانی نیست. به عنوان مثال تعریف سکولاریستی غرب از حقوق بشر با تعریف و استراتژی جمهوری اسلامی و حمایت‌های معنوی ما از سوریه، حزب‌الله لبنان و شیعیان و آزادگان جهان متفاوت است.
لذا تصور و تحلیل من آن است که دورنما و برنامه های دراز مدت صنعت هسته ای کشور، با ارشادات و الزاماتی که رهبر انقلاب همواره وضع کرده و می کنند از مسیر خود منحرف نمی شود که برای تحقق هرچه بهتر این امر، از مسئولان دولتی نیز انتظار می رود رهبر معظم انقلاب را در این راستا هرچه بیشتر یاری نمایند.
و اما درباره انتقاد از برجام، باید به این نکته توجه کرد که ما هم اکنون وارد دوران تازه ای شده ایم منتقدان برجام نیز باید شرایط جدید در دوران «پسابرجام» را درک کنند. اگر تا پیش از تصویب و ابلاغ برجام، بر روی کلیت آن حرف می زدیم و انتقادات کارشناسی و نقدهای تخصصی نیز مطرح بود اما اینک دیگر صحبت از پذیرش و یا رد برجام در میان نیست، بلکه صحبت از چگونگی اجرای برجام است که باید بر اساس الزامات قانونی و شرایط 9 گانه رهبر انقلاب اجرا شود. از طرفی امروز باید موضوع مهمتری به نام نفوذ دشمن مواجه هستیم و باید بدانیم یکی از اصلی ترین برنامه های دشمنان برای امروز کشور ما، ایجاد فضای دو قطبی در سطح جامعه است. لذا همه مسئولان و جریانات سیاسی باید در موضع گیری هایشان این مسئله بسیار مهم را مد نظر قرار دهند و مواضعی اتخاذ نکنند که به اختلافات داخلی و یا ایجاد انشقاق بیانجامد. بنابراین، در خصوص اظهار نظر در خصوص برجام نیز این اصل باید مد نظر باشد.
 
قسمت نخست این گفتگو
 
  • دکتر فریدون عباسی

    دکتر فریدون عباسی

  • فریدون عباسی

    فریدون عباسی

  • رئیس سابق سازمان انرژی اتمی

    رئیس سابق سازمان انرژی اتمی

کد مطلب : ۱۲۰۴۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما