۰
plusresetminus

آغاز کاوش تپه لپویی شیراز برای شناسایی ادوار پیش از تاریخ

تاریخ انتشارجمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۱
معاون میراث فرهنگی استان فارس گفت: کاوش تپه تاریخی لپویی شیراز با پیشینه بیش از شش هزار سال با هدف شناسایی اداوار پیش از تاریخ و آگاهی از جوامع باستانی این استان، آغاز شد.
به گزارش حافظ نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، ابراهیم قزلباش افزود: تپه لپویی که در 30 کیلومتری شمال شیراز و در بخش غربی رودخانه کُر قرار دارد یکی از مهمترین محوطه های باستانی فارس و در بردارنده مواد فرهنگی از هزاره چهارم قبل از میلاد (شش هزار سال قبل) است و نخستین بار در بررسی های باستان شناسی ویلیام سامنر آمریکایی، شناسایی شد.

وی ادامه داد: کاوش تپه لپویی به سرپرستی کامیار عبدی با هدف پاسخگویی به برخی پرسش های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی حوزه رودخانه کُر در بازه زمانی هزاره چهارم پیش از میلاد (دوره روستانشینی پایانی) صورت می گیرد و عملیات کاوش تا پایان نیمه نخست شهریور 94 ادامه خواهد داشت.

قزلباش افزود: نام ''دوره لپویی'' بر یک بازه زمانی مهم در فارس یعنی از سه هزار و 800 سال پیش از میلاد تا سه هزار و 300 سال پیش از میلاد اطلاق می شود و این دوره که با دوره روستانشینی پایانی که تحولات آن در گذر از دوره روستانشینی به شهرنشینی و پیدایش حکومت ها همزمان است، برای پژوهشگران اهمیت زیادی دارد و کاوش این تپه نیز برای درک و پاسخگویی بهتر به پرسش های پیرامون دوره های نامبرده است.

وی اظهار داشت: دگرگونی های جمعیتی و اجتماعی سبب شکل گیری طبقات و پیدایش حکومت ها و ورود به دوره تمدن می شود.

معاون میراث فرهنگی فارس بیان کرد: این تپه دارای بلندای کمی از بستر زمین های اطراف است و به همین سبب از سوی قاچاقچیان دستبرد کمتری به این منطقه زده شده است.

قزلباش اظهار داشت: می کوشیم با انجام تعیین عرصه و حریم این تپه از آن حفاظت و مراقبت بیشتری شود زیرا تهدیدهای زیادی همچون خطر گسترش جاده و یا آسفالت و پاکسازی تپه به وسیله کشاورزان اطراف این منطقه وجود دارد.

قزلباش افزود: امیدواریم با همکاری پژوهشکده باستان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت و مسوولان محلی بتوانیم گامی تازه در پژوهش های باستانشناسی فارس به ویژه در دوره پیش از تاریخ برداریم و آگاهی های خود را از جوامع باستانی این استان افزایش دهیم.

لپویی از توابع بخش زرقان شیراز و در فاصله 25 کیلومتری شمال این شهر واقع شده است.

رودخانه کُر بزرگترین رودخانه فارس است که از کوه های پالانگردی درشهرستان اقلید سرچشمه می گیرد و پس از پیوستن آب تعدادی از چشمه های این شهرستان به آن، با نام دزدکُر که نام روستایی در منطقه اقلید است از ناحیه تنگ بُراق اقلید وارد شهرستان مرودشت می شود.
نام دزدکُر یا دژکُر با گذشت زمان به کُر تغییر یافته است.ک/
کد مطلب : ۱۰۰۷۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما