۰
plusresetminus
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم

۲۰۰ میلیارد ریال به تجهیز بیمارستان ۲۴۰ تختخوابی جهرم اختصاص یافت‌

تاریخ انتشاريکشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۰
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم از اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال برای تجهیز بیمارستان ۲۴۰ تختخوابی جهرم خبر داد و گفت: این بیمارستان تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
۲۰۰ میلیارد ریال به تجهیز بیمارستان ۲۴۰ تختخوابی جهرم اختصاص یافت‌
به گزارش حافظ نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، در تاریخ هر کشوری بزرگانی هستند که نامشان با تاریخ و هویت برخی از حرفه‌ها گره خورده است. روز یکم شهریور در ایران روز پزشک نامیده شده این روز زادروز حکیم و فیلسوف مشهور ایرانی ابن‌سینا است.

هرچند پزشکی در ایران سابقه‌ای به اندازه تاریخ دارد اما مراکز نوین پزشکی به همت امیرکبیر به عنوان بخشی از مدرسه دارالفنون تاسیس شد و درطول سال‌های مختلف بخش‌های مختلف این مرکز جدا و تخصصی شد و در نهایت امروز شاهد دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر ایران هستیم.

دانشگاه علوم پزشکی جهرم یکی از دانشگاه‌های قدیمی در عرصه پزشکی است که در سال 1356 با پذیرش 40 نفردانشجوی پزشکی و زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شیراز فعالیت خود را آغاز کرد و پس از ادغام با واحدهای بهداشتی- درمانی در سال 1373مستقل شد.

به مناسبت روز پزشک و علوم پزشکی با رحیم رئوفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم، گفت‌وگویی درباره فعالیت‌ها و اقدامات این دانشگاه داشته‌ایم که در ادامه می‌آید.

تسنیم: اجرای طرح تحول نظام سلامت یکی از اقداماتی که در یک سال گذشته در حوزه سلامت رخ داده است، فعالیت‌هایی که در دانشگاه علوم پزشکی جهرم در اجرای این طرح رخ داده را توضیح دهید؟

رئوفی: با گذشت 15 ماه از اجرای طرح تحول نظام سلامت دانشگاه علوم پزشکی جهرم موفق به جذب بیش از 30 میلیارد تومان شده است که در بخش‌های مختلف و برای اجرای این طرح هزینه شده است. یکی از بسته‌های این طرح هتلینگ بیمارستان‌ها بوده است که تاکنون 2 میلیارد تومان در زمینه هتلینگ و اصلاح تغذیه در بیمارستان‌های جهرم هزینه شده است.

کاهش آمار سزارین یکی دیگر از مواردی بود در این طرح دیده شده بود و دانشگاه جهرم موفق شد در سه ماه نخست اجرای طرح آمار سزارین را تا 10 درصد کاهش دهد که از این لحاظ دانشگاه علوم پزشکی جهرم جزء 5 دانشگاه برتر کشور قرار گرفته است.

تسنیم: بخشی از فعالیت‌های درمانی در استان فارس همیشه به همت خیران انجام شده است، درباره فعالیت خیران در جهرم توضیح دهید؟

رئوفی: راه‌اندازی بخش شیمی درمانی در شهر جهرم که مدتی پیش انجام شد و بخش دیالیز در شهر جهرم و درمانگاه خاوران با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد تومان در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی جهرم است که با همت خیران انجام شده است.

علاوه بر اینها مرمت و تجهیز 100 خانه بهداشت روستایی و بهره‌برداری از 3 خانه بهداشت جدید نیز از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی جهرم است.

تسنیم: اجرای نسخه الکترونیک یکی از تحولات عرصه درمان است که برای نخستین بار در جهرم رخ داده، وضعیت این طرح در حال حاضر چگونه است؟

رئوفی: مقدمات این طرح کاملا آماده شده و در صورتی که بیمه‌ها همکاری لازم را داشته باشند این طرح اجرا می‌شود و پس از در کل کشور این طرح اجرا می‌شود. برای حل مشکل بیمه‌ها قرار است در این هفته جلسه‌ای در معاونت دارو و غذای وزارت‌خانه تشکیل شود و تفاهم‌نامه‌ای با بیمه‌ها برای اجرای طرح منعقد شود.

یکی از مشکلات اساسی در دانشگاه علوم پزشکی جهرم مطالبات این دانشگاه از بیمه‌ها است که در حال حاضر بیمه‌ها باید 20 میلیارد تومان به این دانشگاه بپردازند که شامل مطالبات سال 93 و 5 ماه سال 94 است.

علاوه بر طرح نسخه الکترونیک ایجاد اتاق عملیات در دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز از اقدامات منحصر به فرد در کشور است که درواقع یک نوع داشبورد مدیریتی است و کل دانشگاه در یک اتاق قابل کنترل است. این طرح مورد تائید وزارت‌خانه قرار گرفته و چندی پیش که گروهی از وزارتخانه برای بازدید آمده بودند، بنا شد برای کل دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور الگوبرداری شود.

تسنیم: فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از مواردی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری در زمینه تولید علم است، در این زمینه و فعالیت‌هایی که در دانشگاه علوم پزشکی جهرم انجام شده توضیح دهید؟

رئوفی: دانشگاه علوم پزشکی جهرم در این زمینه چهارمین دانشگاه برتر کشور است و تاکنون 8 شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه علوم پزشکی جهرم تشکیل شده است که در زمینه تولید محصولات پزشکی فعالیت می‌کند.

نخستین محصول تولیدی این شرکت‌ها با نام ترالی شست‌وشو ثبت شده است و با این محصول شست‌وشو در زمان پانسمان کاملا استریل صورت می‌گیرد و پرستار در این زمینه نیاز به همکار ندارد.

رگ‌یاب کودک از جمله محصولات درحال ثبت این شرکت‌ها است. پیدا کردن رگ کودکان از مشکلات شایع در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است که با این محصول این مشکل تا حدود زیادی حل می‌شود.

تسنیم: از آنجا که دانشگاه علوم پزشکی جهرم به لحاظ درمانی منطقه جنوب استان فارس را پوشش می‌دهد، چه مشکلاتی برای این پوشش وجود دارد؟

رئوفی: جهرم جمعیتی نزدیک به 250 هزار نفر دارد اما دانشگاه علوم پزشکی جهرم و خدمات درمانی ان نزدیک به یک میلیون نفر را پوشش می‌دهد و این امر سبب شده که این دانشگاه از لحاظ فضاهای فیزیکی و بیمارستان دچار کمبود باشد.

کمبود تخت‌های ICU و بلوک‌های زایمان از جمله دیگر کمبودهایی است که در شهر جهرم وجود دارد. مشکل دیگری که بخش سلامت و درمان جهرم وجود دارد این است که اعتباراتی که به جهرم داده می‌شود متناسب با جمعیت 250 هزار نفری جهرم است در صورتی که نزدیک به یک میلیون نفر خدمات داده می‌شود.

البته در یکی دو سال اخیر اقدامات خوبی انجام شده و برنامه‌هایی برای گسترش فضای کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها در حال اجرا است که از جمله می‌توان به طراحی بلوک‌های زایمان جدید با اعتباری بالغ بر 1.5 میلیارد تومان اشاره کرد.

راه‌اندازی کلینیک غربالگری سرطان و مجهز کردن بیمارستان‌ها به سی‌تی‌اسکن از دیگر اقداماتی است که در آینده نزدیک در دانشگاه علوم پزشکی جهرم انجام می‌شود.

بیمارستان 240 تختخوابی جهرم نیز یکی از مشکلات در بخش درمان شهرستان جهرم است که تاکنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. متولی ساخت این بیمارستان وزارت مسکن و شهرسازی است 20 میلیارد تومان اعتباری برای سال 94 درنظر گرفته که با همکاری وزارت بهداشت امید است که تا پایان سال 95 به بهره‌برداری برسد.
کد مطلب : ۱۰۱۴۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما