۰
plusresetminus

فارس قطب خدمات پزشکی جنوب کشور/60 بیمارستان، افزون بر6 هزارو600 تخت

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۰
استان فارس از دیرباز به عنوان قطب خدمات پزشکی در جنوب کشور مشهور بوده است، این استان با 60 بیمارستان دولتی، دانشگاهی، خصوصی و مرکز آموزشی درمانی و 6 هزارو 662 تخت بیمارستانی در شیراز و شهرستان ها حرف های اساسی برای گفتن دراین عرصه دارد.
فارس قطب خدمات پزشکی جنوب کشور/60 بیمارستان، افزون بر6 هزارو600 تخت
به گزارش حافظ نیوز به نقل از ایرنا، دکتر محمدهادی ایمانیه رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و قائم مقام وزیر بهداشت و درمان در استان فارس در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تشریح موقعیت بهداشتی و درمانی استان فارس و شیراز، این استان را قطب خدمات بهداشتی، درمانی و پزشکی و شیراز را سرآمد شهرها و مناطق جنوب و مرکز کشور برای دستیابی به این خدمات ذکر کرد.

بر اساس آمارهای موجود ، مرکز بهداشتی ، درمانی استان فارس در گروه بیمارستانهای دانشگاهی - درمانی ، مرکز آموزشی درمانی ، مراکز درمانی وابسته به سایر سازمانها و ارگانهای دولتی ، بیمارستانهای خیریه و بیمارستانهای خصوصی تقسیم بندی می شود .

* مراکز بیمارستانی دولتی ، دانشگاهی ، خصوصی و خیریه
شمار این مراکز و بیمارستان ها 60 بیمارستان است که 34 مورد آن در شیراز و 26 مورد آن در شهرستان ها است ، همچنین شمار تخت های بیمارستانی فعال در شیراز پنج هزار و 12 تخت و تخت های سایر شهرستان ها یک هزار و 650 تخت است .

بر اساس این تقسیم بندی استان فارس دارای 10 مرکز آموزشی درمانی ، 30 بیمارستان دولتی - دانشگاهی با پنج هزار و 242 تخت ، شش بیمارستان وابسته به سایر ارگان های دولتی و سازمان ها ، شش بیمارستان خیریه و 12 بیمارستان خصوصی است که شمار تخت های غیر دولتی و دانشگاهی در این مراکز و بیمارستان ها یک هزار و 420 تخت است .

بر اساس آمارهای موجود ، بیمارستان مسلمین شیراز وابسته به سپاه پاسداران با 156 تخت ، بیمارستان شهید بهشتی وابسته به تامین اجتماعی با 250 تخت ، بیمارستان جنت وابسته به بنیاد شهید و امور جانبازان با 35 تخت ، بیمارستان ایران وابسته به نیروی انتظامی با 36 تخت ، بیمارستان ارتش با 72 تخت و بیمارستان شهید مظفری وابسته به اداره کل امور زندان ها با 35 تخت در شیراز فعال است .

دو بیمارستان خیریه شیراز نیز بیمارستان کوثرومادر و کودک غدیر است که به ترتیب 300 و 137 تخت فعال دارند و درامور تخصصی و فوق تخصصی به شهروندان خدمات ارایه می کند .

استان فارس در زمینه امور درمانگاهی نیز جایگاهی ویژه دارد بطوریکه 122 درمانگاه در شیراز و 63 درمانگاه در سایر شهرستان های این استان فعال است .

از مجموع 185 درمانگاه فعال دراستان فارس 82 مورد دولتی و دانشگاهی و غیر دانشگاهی ، 86 مورد خصوصی و 17 مورد خیریه است .

* حضور 1453 دکتر فعال در استان فارس
شمار پزشکان فعال در بیمارستان ها ، آزمایشگاهها و مراکز رادیولوژی و پرتو درمانی
پزشکان فعال دراستان فارس نیز به پزشکان عمومی ، پزشکان متخصص درمانی ، پزشکان متخصص عضو هیات علمی تقسیم بندی می شوند که بر این اساس 196 پزشک عمومی ، 211 متخصص درمانی ، 371 متخصص عضو هیات علمی در شیراز و 214 پزشک عمومی و 471 متخصص درمانی در شهرستان های دیگر فعال است .

* 250 آزمایشگاه ومراکز تشخیص طبی درشیراز
در زمینه آزمایشگاهها و مراکز تشخیص طبی باید گفت این مراکز اغلب در مراکز درمانگاهی و بیمارستانی و مراکز خصوصی فعال است که شمار آن در کل استان فارس حدود 250 مورد است و اغلب این آزمایشگاهها در شیراز فعال است اما شهرستان ها نیز به فراخور نیاز دارای آزمایشگاه خصوصی و مستقر در مراکز درمانی است .
حدود 150 مورد نیز مرکز رادیولوژی و سونوگرافی در شیراز و سایر شهرستان های استان فارس فعال است که اغلب این مراکز نیز در شیراز دایر است .

تعداد مراکز سنگ شکن و MRI و اسکن ایزوتوپ در استان فارس نیز حدود 28 مورد است که در بیمارستان های خصوصی و دولتی و دانشگاهی شیراز و مراکز استان ها و شماری نیز در مراکز بخش خصوصی در شیراز فعال است که از این تعداد 9 مورد سنگ شکن ، یک مورد رادیوتراپی و مابقی مرکز MRI است.

* مراکز بیمارستانی وابسته به وزارت بهداشت و درمان
بیمارستان ها ، کلینیکهای تخصصی و فوق تخصصی و مراکز درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز در کلان شهر شیراز شامل بیمارستان و مرکز درمانی بزرگ نمازی ، درمانگاه شهید مطهری ، بیمارستان آنکولوژی امیر درمانگاه چشم پزشکی پوستچی ، درمانگاه امام رضا ، بیمارستان زنان حضرت زینب ، بیمارستان شهید فقیهی ، مجتمع تخصصی و فوق تخصصی نادرکاظمی ، بیمارستان حافظ ، بیمارستان تخصصی شهید چمران ، بیمارستان خلیلی ، بیمارستان اعصاب وروان استاد محرری ، بیمارستان علی اصغر ، بیمارستان ترومای شهید رجایی ، بیمارستان ابن سینا ، بیمارستان قلب الزهرا ، بیمارستان سوختگی قطب الدین و بیمارستان تخصصی اطفال شهید دستغیب است .

برخی از بیمارستان های بزرگ و تخصصی شیراز از جمله بیمارستان نمازی سابقه ای 60 ساله در ارایه خدمات پزشکی دارند ، این بیمارستان اکنون ارایه دهنده خدمات پزشکی به مردم استان فارس و همه استان های همجوار و حتی برخی از مراجعان از استان های شمال و شرق و غرب کشور است.

خدمات پیوند کلیه وکبد که در بخش پیوند این بیمارستان ارایه می شود در کشور بی نظیر است و بسیاری از پیوندهایی که دراین بخش انجام می شود گیرنده یا دهنده از سایر استان ها دارد .

همچنین سه مرکز بهداشتی شهدای انقلاب ، والفجر و شهدای گمنام در شیراز خدمات بهداشتی عمومی به مردم دراین شهر ارایه می کند.

همه مراکز شهرستان های استان فارس نیز حداقل داری یک مرکز درمانی و بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی وابسته به وزارت بهداشت و درمان است و در برخی از شهرستان ها تعداد بیشتری از این مراکز فعال است .

شهرستان فسا دارای دو بیمارستان تخصصی ولی عصر و شریعتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و شهرستان جهرم نیز دارای دو بیمارستان پیمانیه و شهید مطهری است.

* مراکز بیمارستانی و درمانگاهی وابسته به تامین اجتماعی
بیمارستان شهید بهشتی تنها بیمارستان وابسته به مدیریت درمان تامین اجتماعی دراستان فارس است ، این بیمارستان با ظرفیت 300 تخت و 250 تخت فعال درسال 1357 و با نام اولیه بیمارستان شیراز افتتاح شد که پس ازانقلاب به بیمارستان شهید دکتربهشتی تغییر نام داد.

بیمارستان شهید بهشتی با 28 هزار مترمربع مساحت و زیر بنای 20هزارمتر مربع دربخش جنوبی شیراز واقع شده و ارائه دهنده خدمات به طیف متوسط و بیمه شدگان تامین اجتماعی است.

مدیریت درمان تامین اجتماعی دراستان فارس همچنین در سه پلی کلینیک تحت پوشش خدمات بهداشتی درمانی به شهروندان ارایه می دهد .

پلی کلینیک حافظ در فضایی به وسعت پنج هزار و 500 مترمربع و با زیر بنای پنج هزار مترمربع ، پلی کلینیک شهید رضایی در فضایی به وسعت 10 هزار و 300 مترمربع و با زیر بنای هفت هزار مترمربع ، درمانگاه و پلی کلینیک طب سالمندان نیز در فضایی به مساحت سه هزار متر مربع و با 540 متر مربع زیر بنا در شیراز فعال است .

مدیریت درمان تامین اجتماعی فارس همچنین در شهرهای شیراز ، آباده ، اقلید ، خرامه ، فراشبند ، فسا ، قیر و کارزین ، کازرون ، کوار ، مرودشت ، نی ریز و جهرم دارای درمانگاه است .

* مراکز بیمارستانی بخش خصوصی و خیریه ها
در شیراز همچنین حدود 13 بیمارستان خصوصی فعالیت می کند که اغلب این بیمارستان ها در زمینه عمومی فعالیت دارند ، برخی نیز مانند بیمارستان چشم پزشکی دکتر خدا دوست خدمات تخصصی و فوق تخصصی ارائه می کند .

بیمارستان های دکتر میر ، پارس ، شهریار ، دکتر میر حسینی ، علوی ، کسری ، فرهمند فر ، شفا ، مشیر ، اردیبهشت ، دنا و مرکزی از جمله این بیمارستان ها است .

موارد دیگر مراکزدرمانی در شیراز بیمارستان های خیریه است که از جمله آن بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کوثر است و بیمارستان مادر و کودک غدیر شیراز است .

دورنمای کلی مراکز درمانی و بیمارستانی شیراز و استان فارس نشانگر آن است که بخش عمده ای از این خدمات توسط مراکز علمی و دانشگاهی دولتی و بخش قابل توجهی نیز توسط مراکز غیر دولتی ، خیریه ها ، مراکز نظامی و مراکز خصوصی ارایه می شود.

پر واضح است که هماهنگی این مراکز و نظاارت بر امور آن و انتظار از دولت و وزارت بهداشت و درمان برای انجام امور بهنیه و ارایه خدمات کامل و نظارت بر همه این مراکز امری دشوار و شدنی است که تا کنون انجام شده است.
کد مطلب : ۱۰۶۵۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما