۰
plusresetminus
اشک و زمزمه ما را نيز بپذير، ای خدای عرفه!

روز عرفه، فرصت استثنائی است/ تشریح «وجه تسمیه عرفه» توسط رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۹
هرکسی که از فرصت‌های طول سال به خصوص شب‌های قدر عقب‌مانده است و احساس می‌کند آنچه که برایش مقدر شده مناسب و دلخواه او نیست و می‌خواهد آن را جبران کند، عرفه برای او یک فرصت است.
آستان سیدعلاالدین حسین
آستان سیدعلاالدین حسین
"حافظ نیوز"، مریم جعفری شیرازی؛ هرکسی که از فرصت‌های طول سال به خصوص شب‌های قدر عقب مانده است و احساس می‌کند آنچه که برایش مقدر شده مناسب و دلخواه او نیست و می‌خواهد آن را جبران کند، عرفه برای او یک فرصت است.

دل در جوشش ناب عرفه، وضو می‌گيرد و در صحرای تفتيده عرفات، جاری می‌شود. آن جا كه ايوان هزار نقش خداشناسی است. لب‌ها ترنم با طراوت دعا به خود گرفته و چشم‌ها امان خود را از بارش توبه، از دست داده‌اند.

دل، بيقرار روح عرفات، حضرت اباعبدالله الحسين (علیه السلام) شده است.

پنجره باران خورده چشم‌ها از ضريح اجابت، تصوير می‌دهد و اين صحرای عرفات است كه با كلمات روح بخش دعای امام حسين (علیه السلام) و اشک عاشقان او، بر دامن خود اجابت را نقش می‌كند.

اشک و زمزمه ما را نيز بپذير، ای خدای عرفه!

روز نهم ذی الحجه مصادف با روز عرفه است، روزی که زائران سپیده دم صبح راهی عرفات شدند تا در جوی مملو از ایمان، خشوع و خضوع استغفار کرده و ارکان اصلی حج را به جا آورند.

زائران در روز نهم ذی الحجه، روز عرفه، آداب و رسوم و مناسک دینی خود را به جا می‌آورند و خود را برای دیگر اعمال این ایام آماده می‌کنند. روزی که صدها هزار زائر خانه خدا به عرفات رفته‌اند و در این روز بزرگ به درگاه خداوند متعال تضرع می‌کنند، روزی که آن‌ها خواستار تقرب به درگاه احدیت هستند.

روزی که خواهان بخشش گناهان و تولدی دوباره‌اند. صحرای عرفات در ۲۱ کیلومتری شمال مکه واقع شده و تپه کوچکی است که حدود ۲۵۰ متر از سطح دریا بالاتر و کوه‌ها آن را احاطه کرده‌اند.

در این روز حجاج بیت الله الحرام استغفار می‌کنند و پاک و عاری از هر گناه می‌شوند، همچون کودکی که تازه زاده شده است. در این روز صدای دعا و انابه بنده به درگاه احدیت قطع نمی‌شود و استغاثه بنده از پروردگارش تا عرش می‌رود.

زائران پس از ادای نماز ظهر و عصر در عرفات مانند سنت پیامبر اکرم (ص) رو به قبله ایستاده تا زمان غروب خورشید این حالت را حفظ، به دعا خوانی خود ادامه می‌دهند و به تفکر و تأمل در اعمال خود پرداخته و توبه و انابه سر می‌دهند. آن‌ها پس از وقوف در عرفات از طلوع خورشید تا غروب، به سوی مزدلفه برای شب زنده داری رفته و در آنجا بیتوته می‌کنند و به عبادت و راز و نیاز می‌پردازند.

آنها نماز مغرب و عشا را در مزدلفه به جا می‌آورند و تا صبح فردا (عید قربان) شب زنده داری کرده و به دعا و مناجات می‌پردازند.

زائران خانه خدا ۱۰ ذی الحجه بار دیگر به منی باز می‌گردند تا قربانی کنند، رمی جمرات و مراسم عید قربان را برگزار کنند تا حج آن‌ها کامل شده و نام حاجی را بر خود نهند.

دراین‌باره به سراغ حجت اسلام والمسلمین ملک مکان، از اعضای جامعه روحانیت می‌رویم.

وی به روابط عمومی آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین(علیه اسلام) می‌گوید: خداوند متعال دوست دارد به بهانه‌های مختلفی بندگانش را به درگاه قرب خویش بخواند و آن‌ها را ببخشد.

برخی از ساعات، اوقات و ایام خاص و استثنائی هستند تا بندگان دست نیاز به‌سوی خداوند بلند کرده و به گناهان خویش اقرار نمایند.

عرفه یکی از این روزهای استثنائی است که خداوند عنایت ویژه‌ای در آن دارد.

او می‌گوید: عده‌ای توفیق این را پیدا می‌کنند که در چنین روزی در صحرای عرفات حضور پیدا کنند؛ اما آنان که به این توفیق نائل نمی‌شوند نیز در هر جای این کره خاکی که باشند اگر دست انابه و زاری به‌سوی پروردگارشان بلند کنند، قطعاً خداوند هم‌دست رد به سینه‌اشان نمی‌زند.

حجت‌الاسلام حسین ملک مکان با اشاره به روایتی مبنی بااینکه در روز عرفه خداوند نزد فرشتگان به وجود و حضور بندگانش می‌بالد، خاطرنشان می‌کند: حدیثی از نبی مکرم اسلام (صلی‌الله علیه و اله) نقل‌شده که می‌فرمایند خدای متعال بیشترین بندگان گنه‌کار را در روز عرفه از آتش دوزخ نجات می‌دهد.»

وی بابیان حدیث دیگری از امیرالمؤمنان، علی (علیه السلام) ادامه می‌دهد: به فرموده ایشان برخی از گناهان در هیچ زمان و مکانی قابل بخشش نیستند مگر در روز عرفه و صحرای عرفات» و این نشانه قداست، اهمیت و فضیلت چنین روزی نزد خدای رحیم است که برای این گناهان چنین استثنائی قائل می‌شود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان فارس، با اشاره به روایتی از صادق اهل بیت (علیه السلام) بدین مضمون که در این روز برای خودتان بسیار دعا کنید می‌گوید: با اینکه همه جا در روایات، برای ایام واوقات دیگر توصیه می‌شود که ابتدا برای دیگران دعا و نیایش کنید،

در این روز می‌فرمایند که در دعا کردن برای خود هر چه می‌توانید تلاش کنید، چون این روز شریف، روز استجابت دعاست.

این عضو جامعه روحانیت شیراز معتقد است: هر کسی که از فرصت‌های طول سال به خصوص شب‌های قدر عقب مانده است و احساس می‌کند آنچه که برایش مقدر شده مناسب و دلخواه او نیست و می‌خواهد آن را جبران کند، عرفه برای او یک فرصت است.

او با اشاره به دعای جامع و کامل امام حسین (علیه السلام) در روز عرفه، یادآور می‌شود: ما انسان‌ها هنگامی که می‌خواهیم در پیشگاه خداوند دعا و نیایش کنیم دچار فراموشی می‌شویم و به غیر از چند خواسته و حاجت مادی چیز دیگری بر سر زبانمان نمی‌آید؛ خوشبختانه برای اینکه زبان ما در این روز در مقابل خدای متعال الکن نباشد، اهل بیت این منبع جامع و مفصل دعای امام حسین (علیه السلام) را به ما معرفی کرده‌اند که به ما یاد می‌دهد که چگونه مناجات را شروع کنیم چه بخواهیم و با چه لحن و حالتی در درگاه ارحم الراحمین نیایش کنیم.

از او درباره «فلسفه و وجه تسمیه عرفه» پرسش می‌کنم، او پاسخ می‌دهد: هنگامی که حضرت آدم و حوا (علیهما السلام) به کره خاکی هبوط کردند، حضرت آدم بر روی کوه صفا فرود آمد، لذا در زیارتنامه ها هم ایشان را با لقب آدم صفی الله می‌خوانیم و حضرت حوا بر روی کوه مروه نزول کرد.

در روایات است که این دودر عین اینکه نزدیک به هم فرود آمدند اما تا مدت‌ها از حال یکدیگر بیخبر، آواره و گریان بودند تا بالاخره در همین صحرای عرفات کنونی به هم رسیدند و یکدیگر را شناختند و لذا اینجا به سرزمین عرفه معروف شد؛ اما برخی نیز معتقدند وجه تسمیه این روزبه خاطر آن است که در آنجا خدا را بهتر می‌شناسند و با او آشتی می‌کنند.

بنابراین گزارش، دعای پر فیض روز عرفه با مداحی حاج خلیل نگهبان امروز ۱۴ در حرم مطهر حضرت سید علاالدین حسین (علیه السلام) برگزار شد. آستان قدس حسینی، از تمامی ارادتمندان به اهل بیت عصمت و طهارت (علیه السلام) و مشتاقان حضرت دوست، برای شرکت در این ویژه برنامه دعوت به عمل می‌آورد.
کد مطلب : ۱۰۹۶۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما