۰
plusresetminus
عید خونین حجاج/ پیام برخی آیات عظام درباره فاجعه ناگوار منا؛

حادثه دردناک مکه فاجعه‌ای بزرگ برای اسلام است/ آل‌سعود جز نوکری آمریکا و ارتباط با صهیونیست‌ها نقشی ندارد/ سازمان همکاری‌های اسلامی برای اداره صحیح حرمین شریفین تدبیری بیندیشد/ مسئولان بی‌تدبیر عربستان به محاکمه فراخوانده شوند

تاریخ انتشارجمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۳
در پیام آیت‌الله نوری همدانی آمده است: همه می‌دانند آل‌سعود که خود را خادم الحرمین الشریفین می‌دانند، جز نوکری آمریکا، ارتباط با صهیونیست‌ها، تقویت و ایجاد گروه‌های تکفیری، داعش و بوکوحرام که جز کشتار، تخریب و ایجاد تفرقه بین مسلمانان نقشی ندارند، این موضوع یکی از مشکلات امروز دنیای اسلام است.
پیام ایات عظام درباره حادثه منا
پیام ایات عظام درباره حادثه منا
به گزارش "حافظ نیوز"، در پی فاجعه ناگوار منا که منجر به کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از امت اسلام شد، پیام‌ها و بیانیه‌ها و مواضع زیادی صادر شده است.


متن پیام سه نفر از آیات عظام در ذیل می‌آید:


آیت‌الله نوری همدانی: حادثه دردناک مکه فاجعه‌ای بزرگ برای اسلام است/ آل‌سعود جز نوکری آمریکا و ارتباط با صهیونیست‌ها نقشی ندارد


آیت‌الله حسین نوری همدانی پیامی در زمینه وقوع حادثه اسفناک دیروز مکه مکرمه و تسلیت به مسلمانان و خانوده‌های بازماندگان صادر کرد که در متن این پیام آمده است: حادثه‌ای که روز گذشته در حرکت مسلمانان برای رمی جمرات در سرزمین منا به وقوع پیوست مصیبت بسیار بزرگ و فاجعه عظیمی برای اسلام و مسلمین است.

در بخش دیگری این پیام تصریح شده است: آیا وقت آن نرسیده است که مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی در مورد جنایت‌هایی که آل سعود در تاریخ ننگین خودشان داشته و روز به روز در ارتکاب جنایات بیشتر در عراق، یمن، سوریه و بحرین چهره زشت و شوم خود را بهتر نشان می‌دهند، تصمیمات جدی و اجتماعی بگیرند.

در ادامه این پیام تصریح شده است: همه می‌دانند آل‌سعود که خود را خادم الحرمین الشریفین می‌دانند، جز نوکری آمریکا، ارتباط با صهیونیست‌ها، تقویت و ایجاد گروه‌های تکفیری، داعش و بوکوحرام که جز کشتار، تخریب و ایجاد تفرقه بین مسلمانان نقشی ندارند، این موضوع یکی از مشکلات امروز دنیای اسلام است.

در این پیام یادآور شده است: ما امروز از مسلمانان جهان می‌خواهیم که با توکل به خدا و احساس مسئولیت الهی ساکت نباشند و با وحدت و یکپارچگی در برابر قدرت‌های شیطانی تصمیمی که سبب عزت، یکپارچگی و عظمت اسلام و مسلمین است، بگیرند، إن تنصروا الله ینصرکم و یثبت أقدامکم.

در بخش پایانی این پیام عنوان شده است: این مصیبت عظیم را به حضور مبارک ولی عصر(عج) و مسلمانان جهان به ویژه داغدیدگان هموطنان عزیزمان تسلیت می‌گوییم و اطمینان داریم که جانباختگان این حادثه در درگاه خداوند دارای فضیلت و پاداش بسیاری هستند و شفای عاجل مصدومان این حادثه را از خداوند متعال مسئلت می‌کنیم.

آیت‌الله شبیری زنجانی: ضرورت تدبیر صحیح برای جلوگیری از حوادث دردناک مکه

آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی در مورد حوادث مکه و منا و کشته و مجروح شدن بسیاری از حجاج بیت‌الله الحرام پیامی صادر کرد.

در متن این پیام با اشاره به آیه و من یَخْرُجْ مِن بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللّهِ وَکَانَ اللّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا آمده است: باکمال تأثر و تأسف، در ایام باعظمت حج ابراهیمی امسال، شاهد حوادث غم‌بار و دلخراش مکه و منا بودیم که به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از زائران بیت‌الله الحرام منجر شد و امت اسلام را عزادار کرد.

اینحانب ضمن تسلیت به محضر حضرت ولی‌عصر(عج)، امت اسلامی و خانواده‌های قربانیان، برای جان‌باختگان غفران و رحمت واسعه الهی، برای بازماندگان صبر و اجر، و برای مجروحان شفای عاجل را مسئلت دارم، امیدواریم تدبیری صحیح اندیشیده شود که دیگر شاهد چنین وقایعی نباشیم.

آیت‌الله یزدی: سازمان همکاری‌های اسلامی برای اداره صحیح حرمین شریفین تدبیری شایسته بیندیشد

در پی حادثه ناگوار منا، آیت‌الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری با صدور پیامی ضمن تسلیت و محکوم کردن مسئولان سعودی در این حادثه تلخ، خواستار موضع گیری مناسب از سوی سران کشورهای اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی در قبال این حادثه شد.

متن پیام آیت‌الله یزدی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون ﴿أَنَّا جَعَلْنَا حَرَمًا آمِنًا وَیُتَخَطَّفُ النَّاسُ مِنْ حَوْلِهِمْ﴾ عنکبوت/67

در مراسم حج امسال شاهد حوادث ناگواری هستیم که امنیت حجاج بیت الله الحرام را تهدید می کند. در تازه ترین فاجعه که در سرزمین منا رخ داد حاجیان زیادی از کشورهای اسلامی از جمله کشورمان یا جان خود را از دست دادند و یا زخمی و مجروح شدند.

بروز حوادث روزهای گذشته در سرزمین وحی، حکایت از بی کفایتی و بی تدبیری مسؤولان عربستان سعودی در اداره و مدیریت برگزاری حج ابراهیمی دارد.

ضرورت پیگیری جدی موضوع و پذیرش مسئولیت سهل‌انگاری و سوء مدیریت کسانی که خود را خادم الحرمین می نامند، اما به جای تأمین امنیت مسلمین در موسم حج با دخالت های نابجا در امور سایر کشورهای اسلامی به ویژه یمن مظلوم و حمایت از گروه های تندرو و افراطی چهره اسلام را مشوه کرده و مسلمانان را در بحرین، عراق و سوریه به خاک و خون کشیده و بذر عداوت، دشمنی و ناامنی را در منطقه می کارند بر کسی پوشیده نیست.

اینجانب ضمن عرض تسلیت و همدردی با تمام خانواده ها و بازماندگان این فجایع و طلب غفران الهی برای جان باختگان و آرزوی شفاء و بهبودی برای مجروحان این حادثه دردناک؛ به ویژه خانواده ها و آسیب دیدگان کشورمان، از سران کشورهای اسلامی به ویژه سازمان کنفرانس اسلامی می خواهم علاوه بر محکومیت رژیم آل سعود، با توجه جایگاه و عظمت حرمین شریفین برای اداره صحیح و کارآمد آن تدبیری شایسته بیندیشند.

محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری دهم ذی‌ الحجه

آیت‌الله جوادی‌آملی: مسئولان بی‌تدبیر عربستان به محاکمه فراخوانده شوند

متن پیام این مرجع تقلید بدین شرح است:

«انا لله و انا الیه راجعون» سانحه سنگین و رنج بار سرزمین وحی را به محضر حضرت بقیة الله ارواح من سواه فداه، تسلیت عرض نموده و غفران الهی را برای ضیوف الرحمانی که رحلت نموده‌اند، مسئلت می‌نماییم.

آنچه بر اندوهباری این رخداد تلخ و سوگ اسفبار می‌افزاید، بی تدبیری و سوء مدیریت مسئولان سرزمین وحی است، اینان که نان قداست آن بلد امین را به بهای ناامنی می‌خورند، نه پاسخی در پیشگاه صاحب آن سرزمین یعنی خدای سبحان دارند و نه جوابی در برابر مسلمانان جهان بویژه خانواده‌های معزز جانباختگان. اگر سازمان‌های حقوق بشر تحت اسارت استکبار جهانی نمی‌بود، فریاد حق طلبانه آن نهاد، هم اکنون به گوش می‌رسید و اگر جوامع بین‌الملل از نفوذ استثمار آزاد بودند، هم اکنون مسئولان بی تدبیر عربستان را به محاکمه فرا می‌خواندند. تنها چاره صیانت از حقوق مردم، بیداری خود آنهاست، به امید آن روز.

و السلام علی من اتبع الهداه الحجه 1436
کد مطلب : ۱۰۹۹۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما