۰
plusresetminus
عزای امت اسلام؛ واکنش ائمه جمعه فارس به فاجعه منا؛

سازمان‌های مدعی حقوق بشر خفه شده‌اند/ مسئولان با جدیت رویداد بیت‌الله‌الحرام را از مقامات آل سعود پی‌گیری کنند

تاریخ انتشارجمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۶
امام‌جمعه موقت شیراز با اشاره به اینکه عربستان را آمریکا و صهیونیست‌ها هل می‌دهند، گفت: سازمان‌هایی مانند عفو بین‌الملل، اتحادیه اروپا، صلیب سرخ جهانی و نهادهای حقوق بشری امروز کجا هستند و چرا خفه شده و سکوت اختیار کرده‌اند.
کشتار حجاج در رمی جمرات
کشتار حجاج در رمی جمرات
 به گزارش "حافظ نیوز"، در پی فاجعه ناگوار منا که منجر به کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از امت اسلام شد، پیام‌ها و بیانیه‌ها و مواضع زیادی صادر شده است.

بخشی از خطبه‌های نماز امروز استان فارس نیز به موضع‌گیری نسبت به این فاجعه دردناک اختصاص داشت که برخی از این مواضع به نقل از خبرگزاری فارس در ذیل می‌آید:

امام‌جمعه موقت شیراز: سازمان‌های مدعی حقوق بشر امروز خفه شده‌اند/ مسئولیت این فجایع بر عهده عربستان و نتیجه بی‌کفایتی و سوء مدیریت آل‌سعود است

حجت‌الاسلام محمدحسن مرادی در خطبه‌های نماز جمعه امروز سومین حرم اهل‌بیت (ع) با اشاره به فاجعه تأسف‌بار و دل‌خراش اخیر در عربستان خاطرنشان کرد: این نخستین جنایت و سهل‌انگاری سعودی‌ها نیست و در سه سال اخیر هفت هزار نفر در این ایام در این کشور به لقاءالله پیوستند که اوج آن دیروز بود.

امام‌جمعه موقت شیراز بابیان اینکه بیش از دو هزار و 500 نفر در حادثه دیروز در عربستان مجروح یک‌هزار و 500 نفر نیز به لقاءالله پیوستند که 130 نفر از آنان هم‌وطنان ما بوده‌اند، افزود: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند مسئولیت این فجایع بر عهده عربستان و نتیجه بی‌کفایتی و سوء مدیریت آل‌سعود است.

وی با اشاره به اینکه عربستان را آمریکا و صهیونیست‌ها هل می‌دهند، تصریح کرد: سازمان‌هایی مانند عفو بین‌الملل، اتحادیه اروپا، صلیب سرخ جهانی و نهادهای حقوق بشری امروز کجا هستند و چرا خفه شده و سکوت اختیار کرده‌اند.

امام‌جمعه کازرون: وزارت امور خارجه حادثه بیت‌الله‌الحرام را پیگیری جدی کند/ این حادثه لکه ننگ دیگری را در پرونده سیاه آل سعود ضبط و ثبت کرد/ این رویدادها تخم کینه صهیونیستی را در دل مسلمانان بیشتر می‌کند

حجت‌الاسلام محمد خرسند در خطبه‌های نماز جمعه امروز کازرون به حادثه جان‌گداز شهادت جمعی از حجاج بیت‌الله‌الحرام در روز عید قربان اشاره کرد و اظهار داشت: گرچه شهادت این عزیزان به فرموده مقام معظم رهبری در راه اجرای امر خدا و سنت ابراهیم خلیل‌الله به وقوع پیوست اما این حادثه لکه ننگ دیگری را در پرونده سیاه آل سعود ضبط و ثبت کرد.

وی گفت: در طول 30 سال گذشته بیش از هفت هزار حاجی مظلومانه در حرم امن اللهی براثر بی‌تدبیری، سهل‌انگاری و نیز بی‌توجهی آل سعود به جان مردم جان خود را ازدست‌ داده‌اند.

امام‌جمعه کازرون تصریح کرد: دولت سعودی باید مسئولیت این حادثه دل‌خراش را بپذیرد و در این راستا سازمان همکاری اسلامی نیز یک کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دهد و موضوع را بررسی کند.

حجت‌الاسلام خرسند از کشورهای اسلامی به‌ویژه دستگاه قضایی و وزارت امور خارجه کشورمان خواست حادثه بیت‌الله‌الحرام را ازنظر حقوقی پی‌گیری جدی کنند.

وی به کشتار مسلمانان توسط آل سعود اشاره کرد و افزود: این رژیم تمام امکانات خود را برای کشتن مسلمانان جمع کرده به‌طوری‌که در یکجا با توپ و تانک و دلارهای بادآورده خود به قتل‌عام مسلمانان می‌پردازد و در حرم امن الهی نیز با بی‌تدبیری جان مسلمانان را مظلومانه می‌گیرد.

خطیب نماز جمعه کازرون بیان داشت: این رویدادها تخم کینه صهیونیستی را در دل مسلمانان بیشتر می‌کند.

حجت‌الاسلام خرسند از مسئولان سیاسی به‌ویژه رئیس‌جمهور کشورمان خواست با زبان دیپلماسی کمتر سخن بگویند و با جدیت رویداد بیت‌الله‌الحرام را از مقامات آل سعود پی‌گیری کنند.

وی از برخی خودفروختگان استکبار که در منطقه به حکام عربستان تلفن می‌زنند و برگزاری مراسم حج را تبریک می‌گویند انتقاد کرد و متذکر شد: آیا خون یک‌هزار و 300 نفر حاجی برای این دسته افراد هیچ ارزشی ندارد که لااقل بگویند حادثه باید بررسی شود که به حکام عربستان تبریک می‌گویند.

امام‌جمعه اقلید: مکه و مدینه به تمام مسلمانان جهان تعلق دارد/ مهمانداری زوار خانه خدا به سایر دولت‌های اسلامی واگذار شود

حجت‌الاسلام محمدصادق طالبی در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه امروز این شهر با اشاره به اتفاقات پیش‌آمده برای حجاج بیت‌الله‌الحرام اظهار داشت: آل سعود که جان حجاج مسلمان برایشان بی‌ارزش است لیاقت خادم‌الحرمین بودن را ندارند.

وی به حادثه 11 سال پیش که در اثر ازدحام حجاج 251 نفر کشته شدند اشاره و عنوان کرد: در سال 2004 میلادی 14 نفر در نزدیکی پل جمرات کشته شدند و همچنین در سال 2006 حدود 345 نفر جان خود را از دست دادند که تمام این حوادث در اثر بی‌تدبیری آل سعود اتفاق افتاد.

حجت‌الاسلام طالبی به رفتار خبیثانه آل سعود در عدم حضور حجاج سوری و یمنی در حج امسال اشاره و بیان کرد: سرزمین مکه و مدینه و مکان‌هایی مانند عرفات، مشعر و منا ملک آل سعود نیست که به عده‌ای اجازه حضور بدهد و از حج برخی دیگر جلوگیری کند بلکه این مکان‌ها به تمام مسلمانان جهان تعلق دارد.

امام‌جمعه اقلید با اشاره به وجود سازمان ملل در نیویورک و اقدام دولت مستکبر آمریکا در عدم صدور روادید برای مسئولان برخی از کشورها در سال‌های مختلف تصریح کرد: اقدام مشابه این‌چنینی از دولت آل سعود که شعبه‌ای از دولت ظالم آمریکاست چندان دور از تصور نیست.

حجت‌الاسلام طالبی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری عنوان داشت: اگر آل سعود توان و لیاقت مهمانداری زوار خانه خدا را ندارد این امر مهم را به سایر دولت‌های اسلامی واگذار کند.

وی به پیام برائت امام خامنه‌ای اشاره و تأکید کرد: علما به‌جای برافروختن آتش اختلافات مذهبی، سیاسیون به‌جای انفعال در برابر دشمن و نخبگان فرهنگی و به‌جای سرگرمی در حاشیه‌ها به دنبال شناخت درد بزرگ دنیای اسلام بکوشند و رسالت خود را در پیشگاه اللهی ادا کنند.

امام‌ جمعه لامرد: آمریکا جهان را ناآرام می‌خواهد

حجت‌الاسلام سید علی‌اصغر هاشمی شهیدی در خطبه‌های امروز نماز جمعه لامرد با اشاره به حادثه جان‌سوز منا اظهار داشت: 40 سال است که در برگزاری مراسم حج مشکل و معضل وجود دارد و رژیم آل سعود همکاری درستی را در این مورد نداشته است.

خطیب جمعه لامرد افزود: بیشتر مسلمانان امروز دیگر متوجه شده‌اند که آل سعود نمی‌تواند حرمین شریفین را مدیریت کند و باید این معضل حل شود. وی خاطرنشان کرد: اگر چنانچه درست مدیریت می‌شد حادثه منا رخ نمی‌داد و بیش از یک‌هزار تن انسان از بین نمی‌رفتند و رژیم آل سعود از ریختن خون مردم به‌هیچ‌وجه ابایی ندارد.

امام‌جمعه جهرم: قلب انسان به درد می‌آید از اینکه زائرانی که با لباس احرام در حال حرکت برای رمی جمرات هستند با بی‌درایتی مدیران سعودی بین جمعیت خفه شوند

حجت‌الاسلام لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه امروز این شهر با اشاره به واقعه روز گذشته در منا این مصیبت را به مسلمانان جهان تسلیت گفت و اظهار داشت: قلب انسان به درد می‌آید از اینکه زائرانی که با لباس احرام در حال حرکت برای رمی جمرات هستند با بی‌درایتی مدیران سعودی بین جمعیت خفه شوند.

وی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در مورد حادثه منا و تأکید ایشان برای حضور پزشکان هلال‌احمر به‌منظور مداوای مصدومان گفت: سعودی‌ها به تیم پزشکی ایران برای رسیدگی به حال حجاج سانحه دیده اجازه نمی‌دهند و تاکنون حدود دو هزار نفر مصدوم و 132 ایرانی نیز کشته شده‌اند.

امام‌جمعه قائمیه: بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی خاندان تبهکار و تکفیری آل سعود که مدعی طلایه‌داری جهان عرب را دارد در این اتفاق به‌خوبی هویداست

حجت‌الاسلام قهرمان عباسی در خطبه‌های امروز بخش قائمیه به حادثه و مصیبت وارده بر حجاج بیت‌الله‌الحرام اشاره کرد و اظهار داشت: بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی خاندان تبهکار و تکفیری آل سعود که مدعی طلایه‌داری جهان عرب را دارد در این اتفاق به‌خوبی هویداست.

وی گفت: چنانچه برای یک تبعه آمریکایی و یا اسرائیلی و از نیروهای مربوط به حاکمیت آمریکا و اسرائیل در عربستان کوچک‌ترین مشکلی پیش آید تمام امکانات و توانمندی‌های خود را حکام عربستان به‌کار می‌گیرد تا رضایت اربابانشان را به دست آورند امّا جای سؤال است چرا این‌گونه در برابر زائران خانه خدا و مسلمانان عملکرد نشان می‌دهند.
کد مطلب : ۱۰۹۹۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما