۰
plusresetminus
گزارش لحظه‌ای دادگاه متهم پرونده نفتی؛

بابک زنجانی: موارد گفته‌شده اتهام است/ قاضی: آنچه قرائت می‌شود کیفرخواست است، فرصت دفاع خواهید داشت

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۸
دادگاه رسیدگی به پرونده متهم نفتی همچون روز گذشته بنا به نظر قاضلی صلواتی رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب به صورت علنی برگزار می‌شود.
دادگاه بابک زنجانی
دادگاه بابک زنجانی
به گزارش "حافظ نیوز"، صبح امروز ساعت 08:12، کوهپایه‌زاده وکیل مدافع بابک زنجانی برای شنیدن ادامه کیفرخواست وارد شعبه 15 دادگاه انقلاب شد.

گفتنی است،‌ دادگاه رسیدگی به پرونده متهم نفتی همچون روز گذشته بنا به نظر قاضلی صلواتی رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب به صورت علنی برگزار می‌شود.
 
11:20

نماینده دادستان در ادامه جلسه رسیدگی به پرونده «ب. ز» و در ادامه قرائت کیفرخواست به پنجمین اقدام متقلبانه متهم اشاره کرد و گفت: ارسال حواله‌های ارزی سوئیفتی متعدد راجع به چندین مبلغ کلان از بانک «اف ای بی» به سایر بانک ها یکی دیگر ازاقدامان متقبانه «ب. ز» است.

وی ادامه داد: «ق .ش» مدیرعامل بانک «م» می گوید که «ب. ز: را «ح ف ه» معرفی کرد و «ا.و. د» نیز می گوید که «م. ش»،  «ب .ز» را با خود صندوق بازنشتگی آورد و جهت خرید محموله های نفتی معرفی کرد

نماینده دادستان تصریح کرد: یکی از اقدامات متقلبانه ب ز مربوط به خرید 138 شرکت از سازمان تامین اجتماعی است که «ب. ز» در معیت «ح . ف . ه» اعلام می دارد که آمادگی خرید شرکت های تابع تامین اجتماعی را تا سقف چهار میلیارد یورو دارد.

نماینده دادستان ادامه داد: پیرو این مسئله «ب . ز» با «س . م» و «ح. ف. ه» وارد انعقاد قرار داد می شوند و بین خود تفاهم نامه ای را امضا می کنند.، «ب . ز» اظهار می دارد که مبلغ چهارمیلیارد یورو را به سازمان تامین اجتماعی واریز می کند اما مشخص شده که مبالغ غیرواقعی بوده است.

وی افزود: خلع پول کاذب «ب. ز» در حالی صورت می‌گیرد که وی از طرفی با سازمان تامین اجتماعی گره خورده و از طرفی تحت فشار از منابع فروش نفت قرار داشته است.
 
10:46

قاضی صلواتی پس از تنفس 15 دقیقه‌ای اعلام کرد: وکلای خارجی «ب. ز» با ارسال پیش نویس ضمانت نامه بدون قید و شرط به دادگاه اعلام کردند که وجوه بدهی این متهم به شرکت «HK» را پرداخت می‌کنند.

10:30

اعلام 15 دقیقه تنفس از سوی قاضی صلواتی

10:20

نماینده دادستان تهران گفت: طبق اعترافات «م.م» در تاریخ  15 اردیبهشت 93 مشخص شده مقداری از حساب‌های وارده در رابطه با شرکت بنکرز ساختگی و جعلی است و این شخص به جعلی بودن و ساختگی بودن کلیه پیام‌های سوئیسفی که مربوط به شرکت بنکرز است اعتراف کرده است و کلیه پیام‌ها طوری طراح شده بود که به نظر واقعی به نظر می رسید.

معاون دادستان تهران ادامه داد: حسب تحقیقات انجام شده از کارمندانی یکی از بانک های «ب.ز» مشخص شده است بسیاری از کارهای وی صوری بوده است و تنظیم وجوه بابت اعتبارات اسنادی کاملا صوری و به دستور «ب.ز» صورت گرفته است. همچنین حسب تحقیقات از منابع و وجوه واریزی از «HK» نزد بانک اف ای بی پرداختی صورت نگرفته است و در این زمینه شعبه بازرپرسی تحقیقات لازم را انجام داده است.

وی تصریح کرد: وضعیت موجود و عدم منابع اعتباری در سیستم HK یکسان بوده است و منابع به صورت دفتری واریز شده بود است یه تعبیر دیگر تمامی اینگونه اقدامات ب ز غیرقانونی بوده است و تقلب در اعلام وضعیت شرکت hk نیز یکی دیگر از چهار فعالیت متقلبانه «ب. ز» بوده است که از طریق بانک «اف ای بی» انجام شده است . با توجه به اینکه برخی شرکت های نفتی در لیست تحریم قرار گرفته بودند چند مشکل به وجود آمده بوده است یکی از آن ها این بوده است که واریزه با خطر بلوکه شدن مواجه شده است. همچنین جابجایی منابع محدود شده بود در راستای این دو مشکل ستاد ریاست جمهوری وقت مصوبه ای را تصویب می کند که ارز فروش نفت به پیمانکاران فارس جنوبی تخصیص یابد به همین منظور شرکت «ن» موظف بوده است اصل مبلغ را به همراه سود به بانک مرکزی بدهد.

10:06

در حال حاضر نماینده دادستان تغییر کرده و یکی دیگر از نمایندگان دادستان تهران مشغول قرائت کیفرخواست صادره است.

10:05

تاکنون 97 صفحه از کیفرخواست 237 صفحه‌ای متهم نفتی قرائت شده است.

9:50

نماینده دادستان به تقلب در اعتبارات اسنادی توسط «ب.ز» اشاره کرد و گفت: اقدام متقلبانه به خرید شرکت «ایزو»  جز شرکت‌های «ب. ز» در مالزی و دادن اعتبار اسنادی صوری به شرکت «HK»  توسط متهم از جمله اقدامات متقلبانه است.

نجفی ادامه داد: «ب . ز» محموله هایی از جمله از جمله 2 میلیون بشکه نفت خام، 106 هزار تن نفت کوره، 300 هزار تن نفت کوره، 900 هزار تن نفت کوره، 600 هزار تن نفت کوره، 250 هزار تن معیانات گازی و همچنین 120 هزار تن معیانات گازی که در مجموع 11 محموله از شرکت ««HK» گرفته است که مبلغ اعتبارات اسنادی گشایش یافته به ارزش 2 میلیارد و 616 میلیون دلار آمریکا است.

9:25

نجفی نماینده دادستان تهران گفت: «ب.ز» با یکی از مدیران نفتی در لوزان سوئیس دیدار کرده و آن مدیر پس از آن به وزیر وقت موضوع را اطلاع داده و با دیدار «ب. ز» با مدیران نفتی موافقت می‎‌شود. «ب.ز» با مدیران وزارت نفت در تهران دیدار می‌کند؛. اما در نهایت معاونت امور بین الملل شرکت ملی نفت با واگذاری محموله های نفتی به «ب. ز» و اجاره آن به موافقت نمی کند.

وی ادامه داد: «ب.ز» به عنوان خریدار به وزارتخانه وارد می‌شود و مدعی می‌شود از اوپک 3 میلیون بشکه نفت خریده است.

9:24

تاکنون 78 صفحه از کیفرخواست 237 صفحه‌ای متهم نفتی قرائت شده است.

9:23

نماینده دادستان تهران به سال های 91 و 92 در کارنامه متهم نفتی اشاره کرد و گفت: دوره دوم فعالیت‌های «ب.ز» معروف به دوره انفجار در نقدینگی سرمایگی است که مربوط به سال های 91 و 92 می شود.وی با هدایت «ح.ف.ه» جهت انجام معامله به رابطان و مسئولان نفتی معرفی می‌شود و محمو‌له‌ای با ارزش 2 میلیارد یورو را معامله می‌کند و طبق اسناد محموله‌ها به وی و «م.ش» تحویل داده شده است.

وی ادامه داد: در رابطه با معاملات نفتی متهم باید این نکته اشاره کرد که 15 میلیارد یورو از محل نقدینگی بانک مرکزی به شرکت «ن» پرداخت شده است. لازم به ذکر است اکثر قریب به اتفاق عملکرد متقلبانه زنجانی در معاملات از شرکت «HK»  در بستر بانک «اف آی بی» و «کنت» صورت گرفته است.

نجفی اشاره کرد: «ب.ز» از طریق «م.ش» به «ا.و.د»  جهت خرید نفتی معرفی شده است و از بانک مرکزی مبلغ 15 میلیون یورو وام به منظور توسعه میادین مشترک نفتی بین ایران و قطر گرفته است.

9:00

نجفی نماینده دادستان تهران پشت تریبون قرار گرفت و به قرائت کیفرخواست 237 صفحه‌ای متهم نفتی از صفحه 70 به بعد پرداخت.

8:55

بابک زنجانی پیش ازقرائت کیفرخواست از جایگاه خود بلند شد و خطاب به قاضی صلواتی گفت: مطالبی که نماینده محترم دادستان تهران عنوان می کند اتهامات من است؛ اما این در حالیست که رسانه‌ها و صدا و سیما در بیان جزئیات دادگاه مرا متهم کرده اند و جزئیات کیفرخواست را نیز منتشر کردند.

کوهپایه زاده وکیل متهم نیز پس از گفته های متهم نفتی خطاب به قاضی دادگاه گفت: طبق قانون رسانه‌ها اجازه انتشار جزئیات را ندارند این در حالیست که رسانه‌ها جزئیات کیفرخواست را منتشر کردند.

قاضی صلواتی نیز با توجه به گفته های متهم و وکیلش گفت: مجوز پخش تصاویر جلسه دادگاه از سوی رئیس دستگاه قضا صادر شده بود؛ اما رسانه‌ها اجازه انتشار جزئیات را ندارند. شما می‌توانید از خود دفاع کنید و متنی که معاون دادستان می‌خواند کیفرخواست شماست.

8:51

دومین جلسه محاکمه متهم نفتی آغاز شد.

8:20

متهم نفتی وارد دادگاه شد.
 
8:12

وکلای متهم نفتی وارد دادگاه شدند.

از ساعت 9 صبح امروز اولین جلسه دادگاه متهم پرونده فساد نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران آغاز شد.
دیشب یک منبع آگاه عنوان کرد با نظر قاضی صلواتی قرار است این جلسه به صورت علنی برگزار شود.
اتهام افساد فی الارض برای متهمان ردیف اول، دوم و سوم/ جعل متعدد کارت‌های بانکی/ حقوق 4 هزار یورویی برای یک کارمند زن

 
12:00
 
جلسه دوم محاکمه متهم نفتی فرداساعت 8:30 صبح برگزار می‌شود.
 
 
11:59
 
با اعلام قاضی صلواتی اولین جلسه دادگاه متهم نفتی پایان یافت.

11:47

معاون دادستان تهران به نامه متهم ردیف اول پرونده نفتی به خواهرش اشاره کرد و گفت: وی در این نامه به خواهرش گفته است: «دیگر با خانم «چ» ارتباط نگیر از اینجا خبر می‌رسد به بازپرس کلی اطلاعات داده است.»

11:34

معاون دادستان تهران در ادامه قرائت متن کیفرخواست 237 صفحه‌ای «ب.ز» گفت: متهم از طریق کارمندان زندان اوین با بیرون از زندان ارتباط برقرار کرده و از طریق فردی با خواهرش ارتباط می‌گیرد. متهم در زمان تحقیقات نیز دست از جعل برنداشته است.
 
11:27
 
معاون دادستان تهران گفت: متهم در طول تحقیقات ابتدایی ادعا می‌کرده که حساب کاربری ایمیلش در بانک خود از طرف وزارت اطلاعات ایجاد شده است.
 
11:21
 
53 صفحه از کیفرخواست 237 صفحه‌ای «ب.ز» تاکنون قرائت شده است.
 
11:12
 
معاون دادستان تهران: متهم در طول بازپرسی گفته است که منبع ۱۵ میلیارد یورویی در خارج از کشور دارد.

11:05

دو خواهر متهم ردیف اول وارد دادگاه رسیدگی به پرونده فساد نفتی شدند.
11:01
پایان تنفس و شروع مجدد دادگاه فساد نفتی
قاضی صلواتی دادگاه را با صلوات برای شادی روح جانباختگان فاجعه منا آغاز کرد.
برای اولین بار پس ازمدت‌ها، 3متهم پرونده با یکدیگر در فضای خارج از دادگاه رو به رو شدند.
10:45
با تشخیص قاضی صلواتی، برای ادامه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی 15 دقیقه تنفس اعلام شد.
10:43 
 
نجفی در ادامه قرائت کیفرخواست 237 صفحه ای متهم نفتی به بانک «ک» اشاره کرده و گفت: این بانک در «26 . 8 .2009» تاسیس شد و در ابتدا متعلق به شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی متهم ردیف اول بوده است. این بانک مجوز فعالیت بانکداری در تاجیکستان دریافت می‌کند. «ح. ف. ه» به عنوان فرد مسئول به این بانک معرفی شده بود. همچنین دو کارمند از یکی از بانک‌های ایران نیز در این بانک استخدام می‌شوند. زنی به نام «م.م» به عنوان کارمند ماهانه 4 هزار یورو از زنجانی پول دریافت می کرده است.
 
 
10:42
 
معاون دادستان تهران با اشاره به اینکه متهم ردیف اول با مساعدت سایر همکاران خود به خریداری بانک‌هایی در تاجیکستان، مالزی و امارات اقدام کرده بود که در قالب آن‌ها به دنبال جابجایی ارز بوده است.
 
10:41
 
معاون دادستان تهران: حسب تحقیقات انجام شده متهم کارت های بانکی جعلی زیادی را طراحی کرده بود.
 
10:40
 
نماینده دادستان تهران در رابطه با زمینه اقدامات مجرمانه متهم نفتی به بحث ناشی از تحریم‌ها، شبکه مالی بانک‌ها و شرکت‌های نفتی و همچنین سیستم نرم افزاری اشاره کرد و گفت: در زمان تحریم تمامی بانک‌ها به جز چند بانک در لیست تحریم قرار گرفتند. همچنین ارتباط سوئیسفی بانک‌های ایرانی با سایر بانک ها قطع بود به همین دلیل «ب . ز» درصدد برآمد که سیستم نرم افزاری طراحی کند.
 
10:10
 
اتهامات ح . ف  متهم ردیف سوم: متهم فاقد محکومیت قبلی است. تاریخ بازداشت 28 اسفند 92، به اتهام افساد فی الارض و مشارکت عالمانه در تشکیل و فعالیت در شبکه‌ای سازمان یافته مشارکت در کلاهبردی از کلاهبردی در شرکت HR، مشارکت در کلاهبرداری از تامین اجتماعی به مبلغ بیش از 444 میلیارد ین ژاپن و مشارکت در پولشویی 
 
 
10:09
 
اتهامات م. ش متهم ردیف دوم:  مشارکت در پولشویی، افساد فی لارض به طور کلان با علم به ضربه زدن به نظام، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران و سازمان بازنشستگی نفت و مشارکت در پولشویی از طریق عواید شرکت نیکو.
 
10:07
 
 اتهامات متهم ردیف اول (ب . ز): اتهامات متهم ردیف اول 28 آبان 93 با شکایت وزارت نفت ثبت شد. همچنین به موجب مشارکت در اخلال نظام ارزی و شکایت‌هایی از سازمان تامین اجتماعی و بانک مسکن متهم موجب تعقیب در شعبه 26 ناحیه  بازپرسی دولت قرار گرفت. شعبه بازپرسی بیش از 40 نوبت فرد را مورد بازرسی قرار داد و 200 فرد مطلع پیرامون شرکت‌های متهم به این شعبه فراخوانده شدند.
 
10:05
 
معاون دادستان تهران: در مقدمه این پرونده آمده است که طبق گزارش واحد اطلاعات پولشویی وزارت نفت پرونده‌ای در اوایل سال 92 مفتوح شد و با توجه به اینکه در حساب‌های شرکتی در کیش وجوه کلانی جابجا شده است رسیدگی از طریق مراجع قضایی تقاضا شد.

10:03
دهشتی نماینده مردم آبادان در دادگاه حاضر شد. هنوز علت حضور وی در جلسه دادگاه بابک زنجانی مشخص نشده است.
10:00
 
معاون دادستان تهران: کیفرخواست در 237 صفحه برای سه متهم صادر شده است. بر اساس قرار نهایی در تاریخ 27 اسفند 93 پرونده‌ای برای متهمان ردیف اول، دوم و سوم «ب.ز»،«ح . ف» و  «م. ش» تشکیل شد.
 
9:40بر اساس کیفرخواست صادره، اتهامات م_ش متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی افساد فی‌الارض، مشارکت درکلاهبرداری، مشارکت در پول شویی و همچنین اتهامات ح_ف_ه متهم ردیف سوم این پرونده افساد فی الارض، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت HK، مشارکت درکلاهبرداری از تأمین اجتماعی و مشارکت در پولشویی است.
بر اساس کیفرخواست قرائت شده از سوی معاون دادستان تهران،بدهکار نفتی در موارد متعددی با تغییر شماره شناسنامه و نام پدر نسبت به گشایش حساب‌های بانکی اقدام کرده است.

9:16

کیفرخواست 4 جلدی بابک زنجانی به دادگاه آورده شد.

معاون دادستان تهران جهت قرائت کیفرخواست پشت تریبون رفت.

کیفرخواست برای سه نفر و در 237 صفحه تنظیم شده و بر اساس این کیفرخواست اتهامات بابک زنجانی افساد فی الارض،کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، جعل 24 فقره اسناد بانکی، پول شویی و نشر اکاذیب است.
9:06
اولین جلسه دادگاه بابک زنجانی به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد.
8:45
در پرونده فساد نفتی دو وکیل از طرف شرکت نفت، دو وکیل از طرف شرکت HK، یک وکیل از طرف بابک زنجانی، دو وکیل از طرف معاون اول وی و دو وکیل از طرف معاون دوم وی کار وکالت را انجام می‌دهند.
لازم به ذکر است که بانک زنجانی با چهره‌ای همراه با نگرانی اما شش تیغه وارد دادگاه شد.

8:15بابک زنجانی متهم پرونده فساد نفتی با تدابیر شدید امنیتی و بیش از ده ماشین اسکورت وارد دادگاه انقلاب شد.
بابک زنجانی با تدابیر شدید امنیتی وارد دادگاه شد/ اتهام افساد فی الارض برای متهمان ردیف اول، دوم و سوم


7:21تنها دو ساعت دیگر به آغاز محاکمه بابک زنجانی متهم پرونده فساد نفتی باقی مانده است.

منبع: مشرق
کد مطلب : ۱۱۱۸۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما