۰
plusresetminus
آیت الله حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان رهبری:

آمریکا بزرگترین نقض کننده حقوق بشر است/ سرمایه داری غربی شکاف طبقاتی را به رسمیت شناخته است/ هنگامی که 95 درصد مردم به حق خود رسیدند، عدالت اجرا شده است

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۷
عضو مجلس خبرگان گفت: آمريکا که خود را سنبل آزادي مي‌داند امنيت و حقوق برابر را در کشورش رعايت نمي‌کند.
آیت الله حائری شیرازی
آیت الله حائری شیرازی
به گزارش "حافظ نیوز" آيت‌الله محي‌الدين حائري شيرازي در همايش بين‌المللي سکوت صلح که در دانشکده‌ي علوم سياسي دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به رواياتي مربوط به فساد و خونريزي انسان‌ها اظهار کرد: ملائک چون تعلقي ندارند، فساد و خونريزي نمي‌کنند. انسان‌ها به خاطر تعلقاتشان دست به فساد مي‌زنند.

وي اضافه کرد: طبيعت تعلق اين است که اگر به خاطر خدا مهار شود، خيلي خوب است. هر کاري که انسان به خاطر خدا انجام دهد و براي آن از علاقه خود بگذرد، برايش مفيد است. اين که خداوند ابراهيم را امام انسان‌ها قرار داده يعني اين که ياد بگيريم که از تعلقات خود بگذريم زماني که او بچه‌ي 8 ساله‌اش را در منا خواست ذبح کند عشق و علاقه خود و فرزندش به خدا بيشتر شد. حسين‌بن علي هم از خودش و تعلقشاتش براي خدا گذشت. کساني هم که به مکه مي‌روند از زن و بچه‌ و لباس‌هاي فاخرشان مي‌گذرند تا به خدا برسند.

وي رابطه حقوق و علوم انساني را بدون توجه به انسان شناسي رابطه‌اي ناقص خواند و گفت: اسلام مي‌گويد جامعه شناسي اقتصاد و کل علوم انساني در خانه‌اي قرار دارد که در سر در آن نوشته شده است انسان شناسي. چرا ؟چون اقتصاد، حقوق و تمام علوم انساني براي انسان است. نه آنکه انسان براي آنها باشد.

وي ادامه داد:‌از شما سوال مي‌کنم که آيا شما بدون تامين عدالت مي‌توانيد تامين آزادي کنيد بسياري فکر مي‌کنند که اول امنيت است و بعد عدالت. چرا که امنيت وسيله‌اي براي استثمار شده است. حرف اول تمام استثمار گران جهاني برقراري نظم و امنيت است. اما نظم و امنيتي که منافع مردم را تامين کند نيست، بلکه به دنبال حاکميت خودشان هستند. به حسين ابن علي هم گفتند نظم را بر هم زده‌اي. در جوامع غربي هم مي‌گويند بايد با بي نظمي بجنگي.

اين عضو مجلس خبرگان عدالت را مهمترين نکته براي برقراري صلح بين‌المللي دانست و گفت‌: معناي رعايت شدن عدالت در يک جامعه اين است که 95 درصد از جامعه حق خود را بگيرند و 5 درصد از آنها که زياده خواهي مي‌کنند با ابزارهاي قانوني مهار شوند. البته باز تاکيد مي‌کنم به شرطي استفاده از ابزارهاي قانوني مثل زندان، شلاق و غيره خوب است که 95 درصد مردم رضايت کامل داشته باشند و اين رضايت زير سايه‌ي نظامي گري و زور نباشد.

وي افزود: در دوران شاه يک درصد از مردم رضايت داشتند و 99 درصد را به خاطر آن يک درصد محدود مي‌کردند. در آمريکا هم که کشوري با سمبل دموکراسي است همين طور است. مسئولين آمريکا بيايند و آمار بدهند که دارايي‌هاي مردم چقدر است و دارايي‌هاي يک عده خاص از اين کشور چقدر است. امنيتي که در آمريکا برجا شده امنيت نظامي و سياسي است.

حائري شيرازي همچنين گفت: حقوق برابر از ديگر نکات برقراري امنيت است و در منظر خدا زن و مرد برابر هستند .

وي افزود: پس از ايجاد امنيت آزادي مي‌آيد در واقع امنيت و حقوق برابر بستري براي ايجاد آزادي است. پس از آن است که کرامت انساني و محبت و عشق در جامعه ايجاد مي‌شود. اگر آن 4 بستر قبلي برقرار نشوند عشق و محبتي نخواهند بود.

وي با اشاره به تفاوت علم در جوامع اسلامي و جوامع غربي گفت: جوامع غربي با علم خودشان به اين نتيجه رسيده‌اند که بايد دارايي‌هايشان دست يک درصد باشد و 99 درصد مردم دارايي‌هاي کمي در اختيار داشته باشند. حقوقشان اين گونه اقتضاء مي‌کند به همين دليل است که تاکيد مي‌کنند سرمايه گذار حق دارد براي پولش سود بگيرد در حالي که امام راحل بر اساس قوانين اسلامي به ما گفته‌اند که پول نبايد کار کند.

حائري شيرازي افزود:‌امنيت عهد قجر را با عصر اتم مقايسه کنيد. در آن دوران نهايت خشونت مردم پرتاب قلوه سنگ بوداما امروز سلاح‌هاي هسته‌اي و اتمي داريم. مگر آمريکا نبود که به خاطر منافع خودش به ژاپن حمله کرد. و از سلاح‌هاي اتمي استفاده کرد. اين امنيت و اين درجه از پيشرفت مبارک باشد.

وي در ادامه خاطر نشان کرد:‌مي‌دانيد چراعلم به اينجا رسيده است زيرا امنيتي که در راستاي علم امروزي وجود دارد مي‌گويد که بايد الف و ب در مقابل هم تجهيز شوند ، دين مي‌گويد که علم بايد در راستاي امنيت مردم قرار گيرد.

وي در پايان خاطر نشان کرد:‌صدام به ما حمله کرده بود اما امام (ره) گفته بودند که ما حتي به يک وجب از خاک عراق نيز چشم نداريم . اين تفکري متمدنانه است. به همين دليل با آنکه 8 سال ايران و عراق با هم جنگيدند زماني که زائرين اربعين به اين کشور رفتند عراقي‌ها نگذاشتند حتي يک ريال پول خرج کنيم.

منبع: ایسنا
کد مطلب : ۱۱۲۲۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما