۰
plusresetminus

ایران و آینده رابطه با کشورهای حاشیه خلیج فارس

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۲
یک توصیه به حکام دست‌نشانده آمریکا در خلیج فارس بد نیست و آن هم اینکه بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب، جمهوری اسلامی تاکنون حرمت برادری و همسایگی را حفظ کرده و اگر بنابراین شد که ایران وارد جنگ شود مطمئن باشند که کل منطقه در آتش ایران خواهد سوخت.
خلیج فارس
خلیج فارس
"حافظ نیوز"، سیدحامد حق‌پرور، نیروهای امنیتی بحرین اعلام کردند که یک انبار مهمات در این کشور کشف کرده‌اند و فوراً عاملان این اتفاق را ایران و عراق معرفی کردند و بدنبال آن دولت بحرین به محمدرضا بابایی، کاردار ایران در منامه اعلام کرد که 72 ساعت فرصت دارد، خاک این کشور را ترک کند؛ و همچنین از راشد سعد الدوسری، سفیر خود در تهران خواسته است تا خاک ایران را ترک کند؛ اما وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که نفر دوم سفارت بحرین در تهران (بسام دلهان الدوسری) را عنصر نامطلوب شناخت که باید ظرف 72 ساعت خاک جمهوری اسلامی ایران را ترک کند.
 
همه می‌­دانند که بعد از اعتراضات مردم بحرین خصوصاً شیعیان به حکام دیکتاتور خود که دست نشاندگان آل­سعود هستند رابطه جمهوری اسلامی ایران با بحرین با وجود موضع­‌گیری‌­های منطقی ایران مبنی بر عدم دخالت در امور داخلی بحرین به تیرگی گرایید و هر اتفاقی هم که در بحرین می­افتد حکام بحرین آن حادثه را به ایران نسبت می­دهند و با وجود اینکه هیچ سندی هم ندارند وزارت خارجه ایران هم آن را تکذیب و فرار به جلو می­نامد.

با این وجود هیچ­گاه کار در روابط بین دو کشور به جایی نکشید که دو طرف با اخراج نماینده‌های خود در سفارت طرف مقابل روبرو شوند؛ اما اخیراً گستاخی حکام جزیره بحرین به تعبیر رهبر انقلاب به جایی رسیده است که به کاردار جمهوری اسلامی التیماتوم خروج از کشور طی 72 ساعت می­دهند؛ و حتی سفیر خود را هم از ایران فرا می­خوانند.
 
اولاً خوب است بدانیم که این اتفاق به هیچ عنوان ربطی به ادعای بحرینی­ها مبنی بر کشف انبار سلاح ندارد، بلکه به فاجعه منا و بی تدبیری و بی­کفایتی آل­سعود بر می­گردد که در پی این بی­تدبیری و بی‌احترامی آل­سعود، رهبر معظم انقلاب اسلامی رسماً عربستان سعودی را به تنبیه سخت و خشن تهدید کردند و یادآور شدند که بی­احترامی به ایران و ایرانی عواقب جبران‌ناپذیری برای هر کسی دارد حالا تکلیف عربستان که روشن است.
 
ثانیاً اقدام حکام جزیره بحرین یک نوع فرار به جلو محسوب می­شود چرا که اخراج یک کاردار از یک کشور آن هم جزیره بحرین زیاد مهم نیست چون جزیره بحرین را جمهوری اسلامی در معادلات منطقه­ای خود به حساب نمی­آورد چه رسد به اینکه بعنوان تهدید به آن نگاه کند؛ اما خوب است از اقدام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در ضرب شست نشان دادن به بحرین بخاطر التیماتوم 72 ساعته به نفر دوم سفارت بحرین برای ترک خاک ایران تشکر کرد.
 
به نظر می‌­آید اگر دولت محترم تدبیر و امید محکم­تر با حکام دیکتاتور حاشیه خلیج فارس در نوع رابطه با جمهوری اسلامی اتمام حجت می­کرد حالا کار به جایی نمی­رسید که حاکم جزیره بحرین به این بی‌احترامی دست بزنند.
 
 همه باید بدانیم در پشت پرده این جریانات، حکام فاسد سعودی هستند چرا که در همه­ جنگ‌های نیابتی در منطقه از ایران سیلی خورده­اند (سوریه، یمن، عراق، لبنان). در سوریه می­بینیم با وجود کمک همه جانیه سعودی‌ها به تروریست‌ها در سوریه کار به جایی نبردند و بشار اسد بر اریکه قدرت ماند و اخیراً روسیه به حمایت از سوریه در این کشور نیروی نظامی با تجهیزات پیاده کرده است و اتاق فکری هم با ایران در این رابطه بدون راه دادن عربستان تشکیل داده است و در عراق، ایران توانسته است با اقتدار مرکز حکومت عراق را حفظ و از فروپاشی دولت مرکزی جلوگیری کند و حتی با کردهای عراق رابطه خوبی داشته باشد.

در لبنان با حمایت از حزب الله توانسته جلوی اقدام سعودی­ها و متحدانشان را برای رسیدن به اهداف شومشان بگیرد. در یمن با حمایت مستشاری تواستنه حوثی­ها را سرخط بر علیه سعودی­ها نگه دارد در حالی که عربستان میلیاردها دلار هزینه نموده است نتوانسته یک گروه مردمی را وادار به تسلیم نماید و پیش­بینی می­شود با فرسایشی شدن جنگ در یمن این عربستان باشد که از خواسته­های ناحق خود عقب‌نشینی کند.

در پایان یک توصیه به حکام دست‌نشانده آمریکا در خلیج فارس بد نیست و آن هم اینکه بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب، جمهوری اسلامی تاکنون حرمت برادری و همسایگی را حفظ کرده و اگر بنابر این شد که ایران وارد جنگ شود مطمئن باشند که کل منطقه در آتش ایران خواهد سوخت؛ و یک توصیه هم به دولت محترم و نیروهای مقتدر نظامی و آن هم اینکه دیپلماسی لبخند هر جایی کارساز نیست. باید بدانیم که آتش، آتش می‌شناسد و لبخند هم با لبخند میانه دارد؛ و دوم اینکه نیروهای نظامی در کمال خونسردی که تاکنون به خرج داده‌اند به تقویت خود برای مقابله با تحولات آینده آماده شوند.
چرا که به نظر می­آید آینده منطقه آنچنان هم آرام نخواهد بود؛ و راه برون‌رفت از این مخاطرات هم همدلی مردم و دولت و لبیک به رهبر خود است.

والعاقبه للمتقین
کد مطلب : ۱۱۲۶۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما