۰
plusresetminus
علی‌رضا زاکانی:

ادعای «پرونده هسته‌ای، پرونده رهبری است» ظلم مضاعف به رهبری است/ پنج اشتباه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای/ مسئولیت مذاکرات برعهده روحانی و لاریجانی است

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۵
رئیس کمیسیون ویژه برجام گفت: رهبری همان‌طور که به صراحت فرمودند، در جزئیات دخالت نمی‌کردند و این ادعا که پرونده پرونده رهبری است، ظلم مضاعفی به رهبری است که هر جا کم می‌آورند، موضوع را به سمت رهبری سوق بدهند.
زاکانی
زاکانی
به گزارش "حافظ نیوز"، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران عصر امروز با حضور در نشست سیاسی شوراهای بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران اظهار داشت: غرب بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تلاش کرد اسلام را به عنوان دشمن خود معرفی کند و با این دشمن‌سازی به انسجام داخلی برسد.

وی ادامه داد: دشمن در سال ۲۰۰۹ به این نتیجه رسید که این تلاش ها باعث نفرت بیشتر جهان اسلام از آنها خواهد شد و راهکار نادرستی را پیش گرفته اند، لذا با تغییر رویکرد، با دو قطبی کردن اسلام و ایجاد تفرقه میان مسلمانان سعی کردند یک جنگ تمام‌ناپذیر و فرقه ای کلید را کلید بزنند و خود را از این صحنه دور کنند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس خاطرنشان کرد: با این طرح می‌خواستند جهان اسلام را این گونه مهار کنند و خود به مقابله با دیگر قدرت ها همچون چین بپردازند لذا در سند ۲۰۱۱ امنیتی آمریکا، بزرگ‌ترین مخالف و دشمن آنها چین معرفی شده است.

زاکانی در ادامه با اشاره به برخی تلاش‌ها برای تقسیم جهان به سه ضلع کشورهای به پا خواسته اسلامی، اتحاد روسیه و چین و غرب و آمریکا بعد از «بیداری اسلامی» گفت: این اواخر چین و روسیه به ما پیغام دادند، با بررسی های صورت گرفته اسلام عقلانی و اسلام مدبر و دقیق و دارای عناصر صحیح اسلامی است که توسط ایران پرچم‌داری می شود، نه اسلام ترکیه و عربستان، نه اسلام سکولار ترکیه و یا متحجر عربستان؛ این دو در خدمت هم هستند که نمونه آن را در سوریه می‌بینید.

وی تصریح داشت: این کشغور ها پیغام رسمی فرستاند که می‌توانید در کشور های ما مروج این اسلام باشید این پیغام به صورت رسمی و دقیق ارسال شد. هم این پیام به آقای ولایتی که به روسیه سفر کرده بود، داده شد و هم در سفر مسئولین این کشورها به ایران.

پنج اشتباه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای

نماینده مردم تهران در مجلس، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع مذاکرات هسته ای گفت: مذاکره‌کنندگان چند اشتباه بزرگ و فاحش در شروع مذاکرات انجام دادند. اولین اشتباه این بود که مذاکرات را از نقطه صفر شروع کردند، به این معنا که تمام تلاش هایی را که در مذاکرات گذشته صورت گرفته بود و تمام وعده‌های را که طرف مقابل در آلماتی و سایر کشورها داده بود، صفر کردند و از ابتدا شروع به مذاکره کردند.

زاکانی دومین اشتباه را شروع مذاکرات به صورت یکجانبه با آمریکا خواند و گفت: در دوره های گذشته ابتدا مذاکرات با سه کشور اروپایی با هدف استفاده از گُسل بین این سه کشور صورت گرفت، برای اینکه بتوانیم کار خود را پیش ببریم و تهدیدات را به حداقل برسانیم؛ سپس دو کشور چین و روسیه اضافه شدند و این بار از گسل بین منافع بین این کشورها بهره بردیم و در پایان آمریکایی ها به مذاکرات اضافه شدند.

وی خاطرنشان کرد: اشتباه دیگر این تیم مذاکره کننده، بازی کردن در زمین غرب بود بدین معنا که برجام متنی بود که توسط طرف غربی پیش‌نویسی شده بود و طرفین روی آن بحث کردند و تغییراتی که در نظر داشتند پیاده کردند، البته تا جایی که توان داشتند.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس ادامه داد: اشتباه چهارمی که صورت گرفت، عدم بهره‌گیری از قدرت کارشناسی و متخصصین داخلی بود. تیم مذاکره‌کننده در مراجعات خود به متخصصین تنها به افرادی رجوع می‌کرد که ایده و نظر آنها را تایید کنند، همچون بیماری که از آمپول می ترسد و فقط به پزشکی مراجعه می کند که به او قرص بدهد و هر کسی را که بگوید مشکل با قرص حل نمی‌شود، به او بگویند تو دکتر نیستی.

زاکانی تصریح کرد: ظریف در جلساتی که در مجلس داشت اعلام کرد در حالی که تیم ایرانی در مذاکرات ۱۶ نفر بودند، تنها تیم آمریکایی ۱۴۰ نفر و تیم انگلیسی نزدیک به ۵۰ نفر و در کل تعداد متخصصان ایرانی نسبت به طرف مقابل به کمتر از یک دهم می‌رسید.

وی ادامه داد: به ظاهر طرف مقابل پول اضافی برای خرج کردن دارد، ولی وقتی با دقت موضوع را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم او دو سال هزینه می کند در مقابل ده ها سال سود می‌برد.

این نماینده مجلس، پنجمین اشکال تیم مذاکره‌کننده را بهره‌گیری غلط از متخصصان داخلی خواند و گفت: در موضوع مذاکرات فنی هسته ای تیم مذاکره کننده حتی سازمان انرژی اتمی را وارد نکردند، یعنی بعد از مذاکرات ژنو آنها را به مذاکرات راه دادند و پیش از آن هیچ خبری حتی از آقای صالحی نبود.

پاسخ شمخانی به اظهارات ابوترابی در کمیسیون برجام

 زاکانی اشکال دیگر را کتمان کاری دانست، گفت: در مدت مذاکرات هم شورای عالی امنیت ملی و هم کمیته هسته ای آنچنان که باید در جریان امور قرار نمی‌گرفتند. برخلاف آنچه که آقای لاریجانی سعی می کند بقبولاند که کمیته هسته‌ای در جریان بوده است، آقای ابوترابی در جلسه کمیسیون از شمخانی پرسید مگر می شود هیچ جایی در کشور وجود نداشته باشد که به تیم مذاکره‌کننده بگوید به کدام سو حرکت کن و او خودسر مذاکره کند؟؛ شمخانی پاسخ داد پرونده مذاکرات از شورای امنیت ملی بیرون برده شده بود و ما در جریان نبودیم و همچنین در کمیته هسته ای هم به صورت جدی در جریان امور نبودیم.

 وی افزود: برای مثال، قبل از قضیه برجام در سفری که آقای روحانی به کشورهای شمال ایران داشت، در جلسه ای که در فرودگاه برگزار شد از حاضران جلسه آقایان لاریجانی، ولایتی، شمخانی حضور داشتند؛ نسخه ای دست آقایان لاریجانی و روحانی بوده است که مورد اعتراض شمخانی و ولایتی قرار می گیرد که این متنی که خود می‌خوانید و جلو می‌روید، حداقل بدهید ماهم ببینیم چیست!.

مسئولیت مذاکرات برعهده روحانی و لاریجانی است

رئیس کمیسیون ویژه برجام با انتقاد از این گفته که پرونده هسته ای پرونده رهبری است، گفت: رهبری همان طور که به صراحت فرمودند، در جزئیات دخالت نمی کردند و این ادعا که پرونده پرونده رهبری است، ظلم مضاعفی به رهبری است که هر جا کم می‌آورند، موضوع را به سمت رهبری سوق بدهند. این موضوع را نمی‌پذیریم.

زاکانی مسئولیت پرونده هسته ای را متوجه کمیته ای هسته ای (شورای عالی امنیت ملی) دانست و گفت: مسئولیت این مذاکرات بر عهده کمیته هسته ای است؛ البته برخی اعضای آن این موضوع را نمی‌پذیرند و می‌گویند ما در جریان مذاکرات نبودیم، لذا مسئولیت مذاکرات برعهده آقایان لاریجانی و روحانی است.
کد مطلب : ۱۱۵۰۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
feedback
Iran, Islamic Republic of
آقاي لاريجاني ماهيت جنابعالي خيلي روشن است