۰
plusresetminus
واکنش‌های مطبوعات امروز کشور به نامه رهبر معظم انقلاب؛

فرزند عاشورا نقشه آمریکا را نقش برآب کرد/ پادزهر/ تأیید مشروط برجام/ فرمان رهبری برای اجرای برجام

تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۳۳
در بین روزنامه‌های مربوط به جناح‌های سیاسی کشور شاید اشتیاق افکار عمومی برای دانستن اینکه واکنش روزنامه‌های مطرح جریان اصولگرایی یعنی کیهان و وطن امروز و روزنامه‌های اصلاح‌طلبی یعنی شرق و اعتماد به نامه مقام معظم رهبری بیشتر از مابقی جرائد باشد.
روزنامه های ایران
روزنامه های ایران
به گزارش "حافظ نیوز"، روز گذشته و پس از مدتها انتظار سر انجام نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره مفاد توافق هسته ای بین ایران و 4 کشور غربی و 2 کشور شرقی منتشر شد و میتوان گفت دلهره سخت بسیاری از موافقان و منتقدان این توافق را فرونشاند.

رهبر انقلاب در نامه 7.29 خود به رئیس جمهور موافق خود با اجرای براجام را به صورتی مشروط در پازلی قانونی اعلام کردند، اعلام نظری که با همراه داشتن "تایید اجرا" تا حدی دلهره دولت و موافقان توافق را کاهش داد و از سوی دیگر با "برقراری شروط دقیق و کارشناسانه ای" التهاب دلهای منتقدان را به سمت آرامش برد.

اما واکنش های مطبوعات امروز کشور به نامه رهبر انقلاب متفاوت بود، چنانکه از بروز و ظهور آن در صفحه اول روزنامه ها این مساله قابل مشاهده است.
 
در بین روزنامه‌های مربوط به جناح‌های سیاسی کشور شاید اشتیاق افکار عمومی برای دانستن اینکه واکنش روزنامه‌های مطرح جریان اصولگرایی یعنی کیهان و وطن امروز و روزنامه های ریشه‌دار اصلاح‌طلبی یعنی شرق و اعتماد به نامه مقام معظم رهبری بیشتر از مابقی جرائد باشد.

روزنامه کیهان به مدیر مسئولی حسین شریعتمداری که همواره از منتقدان سر سخت توافق هسته ای بوده است، تیتر اصلی شماره امروز خود را تقریبا به نیم صفحه کامل به نامه رهبر انقلاب اختصاص داده است و در صفحه دوم نیز به قلم مدیر مسئول به انتشار متنی بلند بالا در این خصوص پرداخته است.

کیهان با تیتر "فرزند عاشورا نقشه آمریکا را نقش برآب کرد" نامه رهبر انقلاب را نامه ای تاریخی دانسته و آن را گره گشای توافق هسته ای معرفی کرده است. چنانکه در صفحه دوم این روزنامه نیز تیتر "عصای موسی باطل سحر برجام" نیز نشان میدهد که حسین شریعتمداری از مدتها پیش منتظر انتشار چنین مواضعی از سوی رهبر انقلاب بوده است.

روزنامه وطن امروز که صاحب امتیازی آن بر عهده مهرداد بذرپاش از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون ویژه برجام است و همواره با قلم مهدی محمدی کارشناس مسائل هسته ای به انتقادهای مستمر و پیوسته از توافق هسته ای مشهور بوده است نیز کل صفحه اول خود را به نامه رهبر انقلاب اختصاص داده است. "پادزهر" تیتر زهر دار این روزنامه برای برجام است.
 

 
اما اصلاح طلبان ترجیح دادند که به جای  ارائه تفاسیر پیچیده تر از نامه رهبری با اختصاص تیتر اول امروز به این نامه عبارت ساده ای که شاید در عین سادگی جامعیت تام و تمامی نیز داشته باشد را به کار ببرند.

روزنامه "شرق" که به همان یک خط تیتر در صفحه اول خود بسنده کرده بود، امضای رهبر معظم انقلاب پای مصوبه جلسه ۶۳۴ مورخ ۹۴/۵/۱۹ شورای عالی امنیت ملی را "تایید مشروط" معرفی کرد و با یک زیر تیتر تحت عنوان "بازتاب نامه مقام معظم رهبری در باره برجام" به بررسی واکنش های مختلف رسانه های جهان به این نامه در صفحه سوم خود پرداخت.

"اعتماد" اما نیمی از نیم تای اول خود را امروز به این نامه اختصاص داده بود. الیاس حضرتی صاحب امتیاز و مدیر مسئول این روزنامه  که در آخرین مناظره سیاسی خود  در رسانه ملی نشان داده بود که خیلی علاقه ای به پرداختن به موارد و جزئیات برجام ندارد، موارد 9 گانه دستورات رهبری در نامه دیروز را ذیل تیتر "تایید مشروط برجام" منتشر کرد. این رونامه در صفحه دوم خود متن کامل نامه رهبر انقلاب را منتشر کرده اما هیچ اظهار نظر و یا تحلیل و تفسیری از آن در شماره امروز خود ارائه نکرده است.
 

 
اما پس از این دو روزنامه اصولگرا و اصلاح طلب شاید ایران مهمترین روزنامه ای باشد که باید به آن پرداخته شود.

روزنامه دولتی ایران که در دو سال گذشته همواره سعی کرده پرستیژ مطبوعاتی خود و کار برای دولت را حفظ کند و با انتشار مطالبی از اشخاصی و چهره های داخلی و بین المللی مانند عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و یا لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه برای خود اعتبار مضاعفی فراهم آورد، تیتر اول خود را البته بدون عکس به نامه دیروز اختصاص داده است و طبیعتا نتوانسته مانع  ابراز علاقه خود برای انتقال مفهوم "تایید برجام از سوی رهبری" بشود و ترجیح داده تیتر "فرمان رهبری برای اجرای برجام" را بدون قیودی که روزنامه های دیگر برای این تایید به کار برده بودند  منتشر کند. این روزنامه در صفحه دوم خود علاوه بر انتشار متن نامه رهبر انقلاب به رئیس جمهور، در "نیم  نگاه" خود چند خطی تحلیل و توصیف از فضای برجام و فضای انتشار این نامه پرداخته و همچنین "بازتاب نامه رهبر معظم انقلاب درباره «برجام»"  در رسانه های مختلف را نیز به مطلب خود اضافه کرده است.
 
روزنامه خانواده آیت الله هاشمی اما ترجیح داده به حداقلی ترین حالت ممکن به این نامه بپردازد. آرمان تیتر "دستورات مهم رهبر معظم انقلاب درباره اجرای برجام" را در گوشه ای از صفحه اول شماره امروز خود به این نامه اختصاص داده، چندپاراگراف از این نامه را در صفحه دوم آورده و مابقی نامه را به صفحه ششم انتقال داده است. این روزنامه نیز خبری در خصوص واکنش رسانه های جهان به نامه رهبری را در صفحه دوم خود منتشر کرده است.
 
جوان و خراسان از دیگر روزنامه های اصولگرا نیز تیتر "تایید مشروط " را برای نامه رهبری بیشتر پسندیده بودند.

روزنامه جوان که مدیر مسئولی آن را عبدالله گنجی معاون سابق سازمان بسیج دانشجویی برعهده دارد، تیتر "تایید مشروط برجام با 9 الزام" را در صفحه اول آورده و برخی از بندهای مهم را نیز ذیل آن منتشر کرده است. جوان بخشی از این نامه را در پایین همین صفحه منتشر کرده است و مابقی را به صفحه دوم خود انتقال داده. این روزنامه اصولگرا تقریبا تمامی صفحه دوم خود را به نامه دیروز مقام معظم رهبری به رئیس جمهور اختصاص داده  تحلیل ها و اخبار متفاوتی را نیز در آن منتشر کرده است.

اما روزنامه خراسان و مدیر مسئول آن یعنی محمدسعید احدیان که می‌توان آنها را تنها موافقان برجام در رسانه های جریان اصولگرایی دانست که حتی دو کتاب نیز در تایید برجام منتشر کرده اند، نیز با تیتر یک "تایید مشروط اجرای برجام" به استقبال نامه رهبری رفته اند. این روزنامه البته ترجیح داده نامه رهبری به همراه باتاب آن در رسانه های جهان را در صفحه 16 یعنی صفحه پایانی خود منتشر کند.

 

 
نهایتا روزنامه آفتاب از مطبوعات نزدیک به رئیس جمهور نیز "دستورات مهم رهبر انقلاب برای اجرای برجام" را تیتر مناسب برای نامه دیروز رهبر انقلاب دانسته و آن را در بالای نیم تای اول خود چاپ کرده است.

"بهار" و "افکار" اصلاح طلب "برجام تایید شد" را برای صفحه اول خود انتخاب کرده اند، قانون هم "تایید مشروط" را آورده است و رسالت روزنامه نزدیک به حزب موتلفه اسلامی و روزنامه حمایت نزدیک به قوه قضائیه نیز به ترتیب " گرفتن تایید کتبی برای برداتشن تحریم" و "مراقبت در مقابل فریبکاری آمریکا" را محتوای تیترهای اول خود قرار داده بودند.

نهایتا روزنامه قدس متعلق به آستان قدس رضوی نیز "نقشه راه روی میز رئیس جمهور" را تیتر مناسب نامه رهبر انقلاب در خصوص برجام دانسته است.

نسیم
کد مطلب : ۱۱۵۸۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما