۰
plusresetminus

«الزامات نُه گانه رهبری»؛ تنها راه اجرای موفقیت آمیز برجام و جلوگیری از نفوذ دشمن/ فرامین رهبر انقلاب تا چه میزان عملیاتی خواهد شد؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۶
در نظر رهبر انقلاب، آمریکا همچنان دشمن ملت ایران و انقلاب اسلامی به شمار می رود بنابراین انتظار می رود مسئولان عدم تغییر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی را بیش از پیش دریابند
برجام
برجام
حافظ نیوز/ سرویس سیاسی - سرانجام پس از کش و قوس های فراوان، برنامه جامع اقدام مشترک هسته ای موسوم به «برجام» مسیر قانونی خود در کشور را طی نمود و به تصویب نهادهای ذیربط از جمله شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رسید.
تا پیش از طی مراحل قانونی، در فضای سیاسی کشور سخن از اجرا و یا عدم اجرای این طرح بود و حال پس از تصویب این طرح، سخن از چگونگی اجرای آن موضوعیت یافته است.
نیم نگاهی به پروسه طی روند تصویب برجام در کشور نشان می دهد قوای تقنینی و نظارتی، در این باره می توانستند عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارند و راه های «نفوذ و ضربه» را برای طرف مقابل تا حد امکان مسدود سازند. چه اینکه نظرات کمسیون تخصصی برجام مجلس شورای اسلامی که بیش از چهل روز با حضور کارشناسان و متخصصان کشور به بررسی این طرح پرداخت، در طرح نهایی مجلس آنچنان که باید مجال ظهور و بروز نیافت و رایزنی های آقایان صالحی، لاریجانی و شمخانی سرنوشت این طرح مهم را تعیین کرد.
پس از تصویب برجام، رهبر معظم انقلاب در ابلاغ این طرح به رئیس جمهور نکات بسیار مهمی را متذکر شدند که به نظر می رسد عدم توجه به آنها خسارات بسیار سنگینی را متوجه حال و آینده کشور خواهد کرد که در این باره ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد:

 1-   با توجه به تصویب برجام و طی روند قانونی آن در کشور و ابلاغ آن توسط رهبر معظم انقلاب، مخالفت با اجرای این طرح از سوی هیچ گروه، جریان و یا شخصیت سیاسی در کشور پذیرفته نیست و فضای سیاسی کشور که تا پیش از این، از موافقان و منتقدان برجام تشکیل شده بود حال باید این طرح را یک قانون قطعی تلقی کرده و تخطی از قانون را در هیچ سطحی برنتابند.
 2-   رهبر انقلاب در نامه ابلاغی خود به رئیس جمهور همچنان با بدبینی نسبت به نیات و عملکرد دولت آمریکا سخن می گویند و خطاب به رئیس جمهور ابراز می دارند: (جنابعالی با سابقه‌ی چند دهه حضور در متن مسائل جمهوری اسلامی، طبعاً دانسته‌اید که دولت ایالات آمریکا، در قضیّه‌ی هسته‌ای و نه در هیچ مسئله‌ی دیگری، در برابر ایران رویکردی جز خصومت و اخلال در پیش نگرفته است و در آینده هم بعید است جز این روش عمل کند. اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در دو نامه به اینجانب مبنی بر اینکه قصد براندازیِ جمهوری اسلامی را ندارد، خیلی زود با طرف‌داری‌اش از فتنه‌های داخلی و کمک مالی به معارضان جمهوری اسلامی، خلاف واقع از آب درآمد... چگونگی رفتار و گفتار دولت آمریکا در مسئله‌ی هسته‌ای و مذاکرات طولانی و ملال‌آور آن، نشان داد که این نیز یکی از حلقه‌های زنجیره‌ی دشمنی عنادآمیز آنان با جمهوری اسلامی است. فریب‌کاری آنان در دوگانگی میان اظهارات اوّلیّه‌ی آنان که با نیّت قبول مذاکره‌ی مستقیم از سوی ایران انجام میشد، با نقض عهدهای مکرّر آنان در طول مذاکرات دوساله و همراهی آنان با خواسته‌های رژیم صهیونیستی و دیپلماسی زورگویانه‌ی آنان در رابطه با دولتها و مؤسّسات اروپاییِ دخیل در مذاکرات، همه نشان‌دهنده‌ی آن است که ورود فریب‌کارانه‌ی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای، نه با نیّت حل‌وفصل عادلانه، که با غرض پیشبرد هدفهای خصمانه‌ی خود درباره‌ی جمهوری اسلامی صورت گرفته است.)

بنابراین در نظر رهبر انقلاب، آمریکا همچنان دشمن ملت ایران و انقلاب اسلامی به شمار می رود بنابراین انتظار می رود مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور ومجریان برجام، عدم تغییر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی که طبق قانون اساسی از اختیارات رهبری است را بیش از پیش دریابند و خطوط قرمز نظام اسلامی در خصوص عدم برقراری ارتباط دوستانه با استکبار جهانی را بیش از پیش مد نظر قرار داده و آن را با دست دادن های اتفاقی و یا تماس تلفنی با رئیس جمهور آمریکا و یا پیاده روی های غیر اتفاقی با وزیر امور خارجه این کشور و برخی دیگر از اقدامات نابجا همانند آنچه که سال گذشته در نیویورک گذشت مخدوش نسازند.

  3-  رهبر انقلاب، محصول مذاکرات هسته ای که در قالب برجام شکل گرفته است را دارای نقاط ابهام و ضعفهای می دانند که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه‌به‌لحظه،‌ میتواند به خسارتهای بزرگی برای حال و آینده‌ی کشور منتهی شود. بر همین اساس، ایشان ضمن تاکید بر رعایت الزامات مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی، در راستای حفظ منافع ملی و مصالح عمومی کشور الزامات نه گانه ای را به رئیس جمهور ابلاغ و اجرای آن را از دولت مطالبه نمودند.
 4-   بررسی الزامات نه گانه رهبری نشان می دهد هدف از انجام مذاکرات هسته ای و حصول توافق میان ایران و 5+1 تحقق مواردی همچون لغو کامل تحریمها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، عدم وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای  توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، مختومه اعلام شدن پرونده هسته ای ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، حفظ هویت تاسیسات آب سنگین اراک، وجود قرارداد مطمئن و تضمین های کافی جهت معامله اورانیوم و کیک زرد، تاکید بر لزوم رسیدن ایران به ظرفیت 190 هزار سو طی پانزده سال آینده، تداوم تحقیق و توسعه در ابعاد مختلف صنعت هسته ای، عدم پذیرش تفسیر طرف های مقابل در موارد مبهم متن برجام و سرانجام لزوم ایجاد یک هیئت قوی جهت نظارت و رصد پیشرفت کارها و انجام تعهّدات طرف مقابل بوده است. بنابراین، همانگونه که اشاره شد عدم دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده، در واقع به منزله عدم موفقیت توافق هسته ای بوده و در برخی موارد می تواند موجب وارد آمدن خسارات سنگین به کشور شود. از آن جمله، می توان به این مورد اشاره کرد که اگر هویت تاسیسات آب سنگین اراک در بازطراحی مجدد آن حفظ نشود، حاصل سالها تحقیق و پژوهش دانشمندان هسته ای کشورمان و هزینه هنگفتی که برای دستیابی به این تکنولوژی صرف شده است از بین خواهد رفت. و یا اگر در معامله ذخایر اورانیوم و کیک زرد، تضمین های کافی وجود نداشته باشد ایران اندوخته راهبردی اورانیوم خود را به راحتی از دست خواهد داد که در این صورت تداوم فعالیت مراکزی چون راکتور هسته ای تهران و یا نیروگاه اتمی بوشهر نیز در هاله ای از ابهام قرار خواهد گرفت.
 5-   بنابر آنچه گفته شد، به نظر می رسد علاوه بر تشکیل یک هیئت نظارتی توسط دولت و نهادهای ذیربط، لازم است در میان اقشار مختلف جامعه نظیر نخبگان علمی و سیاسی و همچنین رسانه ها نیز کارگروه ها و یا کمیته هایی جهت پیگیری و اجرای دقیق الزامات رهبری در اجرای برجام شکل بگیرد تا اجرای دقیق آن تبدیل به یک مطالبه عمومی شود. در هر صورت به نظر می رسد نحوه اجرای برجام سنگ میزان مناسبی در ارتباط با قضاوت در خصوص عملکرد دولت تدبیر و امیددر خردادماه 96 خواهد بود.
کد مطلب : ۱۱۶۳۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما