۰
plusresetminus
تاملی بر پس لرزه های رد صلاحیت شدگان در انتخابات؛

حکایت «ثبت نام فَلّه ای» در انتخابات و معضل اعتراض به رد صلاحیت ها/ هنگامی که «رکورد شکنی شورای نگهبان در تایید صلاحیت ها» نیز دردی را دوا نمی کند!

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۰
ه دلیل نقص قانونی در کشور ما، خیل بسیار عظیمی از آحاد جامعه این امکان را دارند که در انتخابات مجلس نام نویسی کنند؛ اتفاقی که در بسیاری دیگر از کشورهای جهان امری غیر مرسوم است.
صف ثبت نام نامزدهای انتخاباتی
صف ثبت نام نامزدهای انتخاباتی
حافظ نیوز/ سرویس سیاسی مدتی قبل، به تحلیل چرایی افزایش ثبت نام نامزدهای انتخاباتی پرداختیم و گفتیم یکی از معضلات اجتناب ناپذیر افزایش ثبت نام نامزدهای انتخاباتی، افزایش رد صلاحیت ها و یا عدم احراز صلاحیت هاست. لینک
به واقع، به دلیل نقص قانونی در کشور ما، خیل بسیار عظیمی از آحاد جامعه این امکان را دارند که در انتخابات مجلس نام نویسی کنند؛ اتفاقی که در بسیاری دیگر از کشورهای جهان امری غیر مرسوم است و به عنوان مثال، در کشور ترکیه تنها اشخاصی می توانند در انجمن شهر(شورای شهر) ثبت نام کنند که بیش از یک دهه در شهرداری ها و یا سمت های مرتبط مشغول به کار بوده باشند.
اما از آنجا که قانون و ساز و کار مناسب تنظیم نامزدهای انتخاباتی در کشور ما سامان نیافته، طبیعتا ثبت نام کنندگان در انتخابات و رد صلاحیت شدگان آمار نسبتا بالایی را به خود اختصاص می دهد. در این میان، توجه به ثبت نام بالای برخی فتنه گران و مردودین سیاسی در این انتخابات، زنگ های خطر درباره اعتراضات گسترده به رد صلاحیت ها را به صدا در آورد.
همگان نیک می دانند که کسانی که سابقه منفی در کارنامه عملکرد خود دارند، در هیچ کجای دنیا نمی توانند در پارلمان ها حضور یابند اما ثبت نام آنها در عرصه انتخابات، تنها یک پیام دارد و آن، فشار به دستگاه حاکم و هیئت های نظارتی است. امری خطرناک که متاسفانه در این دور از انتخابات، با زمزمه هایی از سوی برخی استانداران همراه شده است.این در حالی است که نیم نگاهی به آمار دوره های قبل، نشان می دهد شورای نگهبان در تایید صلاحیت ها، به لحاظ درصد حتی رکوردی تاریخی از خود بر جای گذاشته است.
هیئت‌های نظارت شورای نگهبان با بررسی وضعیت صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، 4720 داوطلب را در حالی تائید صلاحیت کرده است که این رقم نشانگر آن است که دوره دهم شاهد بیشترین تائید و احراز صلاحیت بوده است به طوری که چنین رقم بالایی در تائید صلاحیت‌ها هیچ‌گانه در تاریخ ایران سابقه نداشته است. با توجه به تائید صلاحیت‌ها که تا این لحظه انجام شده است، باید گفت که به طور میانگین برای هر کرسی نمایندگی مجلس 16 نفر رقابت می‌کنند.
با توجه به اعلام هیئت نظارت شورای نگهبان، تا این لحظه 3113 نفر به دلایل مختلف قانونی رد صلاحیت و 1528 نفر عدم احراز صلاحیت شده‌اند که به گفته منابع خبری مطلع و نزدیک به شورای نگهبان در صورت احراز صلاحیت آنها در مرحله بررسی شکایات، احراز صلاحیت‌‌شان اعلام خواهد شد. لذا داوطلبانی که از سوی هیئت نظارت رد یا عدم احراز صلاحیت شده اند تا 3 روز فرصت شکایت دارند. مهمترین تفاوت انتخابات اسفند 94 با دوره‌های قبلی انتخابات مجلس از این جهت است که در انتخابات دوره دهم بیش از 10 برابر برخی دوره‌های دیگر(دوره دوم 1590 نفر یا دوره چهارم 1276 نفر) ثبت‌نام کرده بودندو حتی دوره دهم با 12 هزار و 123 داوطلب از مجموع چهار دوره دیگر انتخابات با 8 هزار و 608 ثبت‌نام، به مراتب بیشتر است. لذا اگر مجموع ثبت‌نامی‌ها 4 دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را از مجموع داوطلبانی که تنها برای انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام کرده‌‌ند، کسر کنیم، 3 هزار و 515 داوطلب دیگر باقی می‌ماند.
برخی صاحبنظران گفتند: وقتی تعداد داوطلبان یک دوره انتخابات ده برابر یک دوره دیگر می‌شود، طبیعی است که تعداد عدم احراز صلاحیت‌ها و احراز صلاحیت شده ها هم افزایش می یابد اما جریان ضدانقلاب با بزرگنمایی تنها به تعداد عدم احراز صلاحیت‌ها تکیه می‌‌کند و هیچ اشاره ای به افزایش 62 درصدی تعداد داوطلبان نمی‌کنند. بنابراین، به نظر می رسد همانگونه که پیش‌تر برخی کارشناسان و تحلیل‌گران نیز گفته بودند، ثبت‌نام های فله‌ای برنامه و مقدمه‌ای برای تخریب شورای نگهبان وهجمه به این نهاد خواهد بود تا تحت فشارهای شدید، نهایتا راه ورود برخی نااهلان را به خانه ملت بازگذارد.                       

تهیه و تنظیم: مصطفی مشفقیان
 
 
کد مطلب : ۱۲۸۴۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما