۰
plusresetminus
مهندس احسان اصنافی عضو هیئت رئیسه شورای شهر شیراز در گفتگو با «حافظ نیوز» - قسمت نخست:

خطر آلایندگی فاضلاب صدرا برای شیراز هنوز به طور کامل مرتفع نشده است/ در حوزه شهری بر حسن اجرای قانون نظارت لازم صورت نمی گیرد/ برخی قوانین دیگر پاسخگوی نیاز روز نیستند

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۹
اصنافی گفت: نباید در آلودگی و آلایندگی فاضلاب صدرا در حال حاضر تردید داشت و گندزدایی و مهار فاضلاب صدرا، هم اکنون یک خواسته عمومی و مهم است.
احسان اصنافی
احسان اصنافی
حافظ نیوز/ اشاره: چندی پیش، یکی از اعضای شورای شهر طی مصاحبه ای جنجالی و البته مهم، خبر از سرریز و سرایت فاضلاب شهر صدرا به سفره های آب زیر زمینی شیراز داد. امری که در این پایگاه خبری تحلیلی برای اولین بار در فضای رسانه ای منتشر شد و سر و صدای فراوانی به پا کرد و البته، دستگاه های مسئول را نیز متوجه مخاطرات این امر نمود. مهندس سید احسان اصنافی عضو هیئت رئیسه شورای شهر همان شخصی است که علاوه بر رسانه ای کردن مخاطرات فاضلاب صدرا برای شیراز، در برخی دیگر از موارد از جمله برخورد با ویلاسازی های غیر مجاز و کوه خواری در حومه شهری شیراز نیز خبرساز شده است. وی که سابقه عضویت در کمیسیون های حمل و نقل و ترافیک، شهرسازی و معماری، عمران، برنامه وبودجه و همچنین ناظر و نماینده شورا در کمیسیون ماده صد شهرداری منطقه شش را در پرونده کاری خود دارد، در گفتگو با "حافظ نیوز" اعلام کرد که هنوز مخاطرات فاضلاب صدرا برای شیراز به کلی مرتفع نشده؛ با وی همچنین درباره عملکرد شورای چهارم و یا ویلاسازی های غیر مجاز در مناطق باغات قصردشت شیراز نیز به گفتگو پرداختیم. در ادامه گفتگوی جذاب و خواندنی "حافظ نیوز" با سید احسان اصنافی عضو هیات رئیسه شورای شهر شیراز را می خوانید:
 
شما طی هفته های گذشته، در اقدامی که به نظر می رسد هزینه های هنگفتی نیز برای آن پرداختید، سرایت فاضلاب صدرا به محدوده قناتها و چشمه های شیراز را رسانه ای کردید. علیرغم اینکه این موضوع در ابتدا از سوی برخی مسئولان تکذیب شد، اما در ادامه تایید آن از سوی بسیاری از نهادها سبب بروز اتفاقاتی برای جلوگیری از گسترش آلودگی شد. در این باره چه نظری دارید؟ آیا مخاطرات فاضلاب صدرا به کلی مرتفع شده است؟
شهر صدرا در گذشته یک تصفیه خانه محلی و کوچک در اختیار داشت که با توجه به افزایش جمعیت شهر طی سالهای بعد و انبوه سازی، گالون های فاضلاب صدرا دیگر ظرفیت نگهداری از این حجم را نداشته و وضعیت فاضلاب صدرا از مدتها قبل بحرانی شده بود، مسیر فاضلاب صدرا نیز به صورتی تعبیه شده است که پساب آن به سمت مزارع شرقی شهر صدرا حرکت کرده که در ادامه، با شکایت زارعین و کشاورزان منطقه، سازمان آبفا در سال ۹۲ تعیین کرد که این مسیر به تنگ غره پیری تغییر جهت پیدا کند.
لازم به ذکر است که این محدوده به شهرک جوادیه و شهرک های مجاور آن منتهی می شود. بر همین اساس، از سال 92 تذکرهای فراوانی در این باره به مسئولان امر مبنی بر اینکه منابع آبی بسیار غنی شهر شیراز در  همین محدوده تنگ غره پیری قرار دارد داده شده بود. علاوه بر این، ۹ رشته قنات از جمله قنات خیرات و منصور آباد نیز همگی به نوعی از چشمه های موجود در تنگ غره پیری و جوادیه تغذیه می شوند.
در ادامه، متوجه شدیم آلودگی های این پساب به قنات ها سرایت کرده و حیات طبیعی جانداران موجود در این قنات ها از جمله ماهی های قزل الایی که در آن وجود داشت، در حال از بین رفتن است.
طی چند ماه اخیر نیز نهایتا با رسوب گیری تنگ غره پیری، فاضلاب جاری شده از سوی شهر صدرا دیگر جذب زمین نشده و درصدی از آن به صورت روان آب جاری شده است که در برخی نقاط مستقیم جذب قنات ها می شود.
 از این مرحله به بعد مواجه شدیم با پساب فاضلابی که به صورت روان آب به ورودی محدوده شهرک پردیس جوادیه می رسد و در واقع، خطر سرایت فاضلاب شهری به مناطق مسکونی بسیار جدی شد. برای جلوگیری از مخاطرات این مسئله، حوضچه هایی توسط شهرداری به جهت نگهداری پساب حفر شد اما این حوضچه ها موقت بود و در ادامه، آب از انها سرریز کرده است.
متاسفانه طی بازدیدی که در روز یکشنبه گذشته از این مناطق داشتیم، متوجه شدیم این پساب به محدوده باغ های منطقه دینکان نفوذ کرده و در باغ های دینکان در حال حرکت است.
پس از پیگیری های صورت گرفته از سوی شرکت آبفا، هم اکنون کیفیت پساب و میزان آلایندگی آن قابل قبول تر شده اما آلودگی زیست محیطی و بوی نا مطبوع آن همچنان در باغات احساس می شود. علاوه بر این، با همت مسئولین آبفا، برخی منازل مسکونی که از آب قنات این مناطق استفاده می کردند، با اتصال به آب شرب شهری شیراز با خطر آلودگی این آبها مواجه نیستند.
اما بحث ها و مخاطرات درباره احتمال آلودگی سفره های آبی زیرزمینی هنوز به صورت جدی مطرح است چراکه در این منطقه، چاه های متعدد آب اشامیدنی وجود دارد که در نزدیکی همین قنات ها واقع است و علیرغم اینکه تا کنون هیچ گونه آلودگی در آنها مشاهده نشده، اما خطر آلودگی همچنان وجود دارد.
در همین راستا،  شهرداری شیراز چندی پیش پیشنهاد کرد که تصفیه خانه آب صدرا را خواهد ساخت به شرط آنکه پساب آن، متعلق به شهرداری باشد اما شهرداری صدرا اعلام کرد که این پساب را لازم دارد و از طرفی، مسئولین آبفا نیز مدعی هستند که کیفیت پساب صدرا خوب است.
اما سوال اینجاست که اگر این پساب به لحاظ کیفی خوب است، چرا در همان محدوده شهری صدرا به کار گرفته نمی شود و به سمت شیراز سرازیر می گردد؟
بنابراین نباید در آلودگی و آلایندگی فاضلاب صدرا در حال حاضر تردید داشت و گندزدایی و مهار فاضلاب صدرا، هم اکنون یک خواسته عمومی و مهم است. در عین حال، باید از متانت، صبر و شکیبایی بزرگان و شهروندان این مناطق نیز علیرغم همه کاستی های موجود تشکر و قدردانی کرد.
در عین حال صبر و شکیبایی مردم منطقه و بزرگان منطقه نباید مجالی بشه مثل سالهای گذشته برای یاغیان در همین جا از مسئولین می خواییم که در مقابل حلم و شکیبایی مردم و بزرگان منطقه این امر عمل شود.

یکی دیگر از موارد مهمی که طی چند وقت اخیر، مورد توجه رسانه ها قرار گرفته و شما نیز در یکی از نطق های خود در شورای شهر به آن اشاره کردید، بحث خانه سازی های غیر مجاز و ویلاسازی در محدوده باغات شیراز به ویژه باغات قصردشت است. در این باره، از سوی شورا و شهرداری چه اقداماتی صورت گرفته است؟
در مورد باغاتی که در محدوده شهری قرار دارد به ویژه باغات قصردشت، ضوابطی وجود دارد که در سال ۷۸ و ۷۹ تصویب شده و مجموعه ای تحت عنوان باغات قصردشت در پنج گروه در نظر گرفته شده که هر یک تحت نظارت و ضوابط خاص خود قرار دارد. مساله ای که امروز باید مد نظر قرار گیرد، نظارت بر حسن اجرای قانون است.
قانون موجود بر این امر است که هر گونه ساخت و ساز و تفکیک باغات به جز ضوابطی که شورایعالی شهرداری مطرح کرده، خلاف است و شهرداری مصمم است با ویلاسازی ها و یا خانه سازی های غیر مجازی که صورت گرفته و این تخلف نیز در کمسیون ماده صد شهرداری به اثبات رسیده، بدون اغماض و گذشت برخورد نماید.
ذکر این نکته نیز ضروری است که نظارت صورت گرفته بر باغات شیراز طی سالهای اخیر مطلوب نبوده که ساخت و سازهای غیر مجاز به ویژه صدور پروانه ساخت برای واحدهای مسکونی چند طبقه در این محدوده، نشان از این امر دارد که نظارت قوی در این مناطق وجود نداشته است.

احساس نمی کنید در این باره علاوه بر نظارت، ضعف در قوانین نیز وجود دارد؟
بله همین طور است. از منظر قانون گذاری، هر قانونی یک دوره عملکرد دارد. قانون حفظ باغات مربوط به سال ۷۹ است و هم اکنون بیش از ۱۵ سال از تصویب آن می گذرد و در این عرصه، با شرایط جدید و مشکلات جدیدی مواجه شده ایم که به نظر می رسد در این باره، باید بازنگری های جدی صورت گیرد.
 
پایان قسمت نخست - ادامه دارد...
کد مطلب : ۱۳۰۶۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما