۰
plusresetminus
همزمان با موج آفرینی رسانه های معاند؛

انسانیت ایرانی و افغانی نمی شناسد/ همه ایران سوگوار «ستایش» است

تاریخ انتشارسه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۳
گرچه نمی توان منکر وحشتناک بودن و حتی غیر عادی بودن این جنایت شد، اما واقعیت آن است که همه کشورهای دنیا شاهد چنین جنایت هایی هستند و ایران نیز در این میان، مستثنی نیست.
ستایش قریشی
ستایش قریشی
حافظ نیوز/ سرویس اجتماعی خبر آنچنان هولناک است که باور کردنش برای شنوندگان سخت و شوک آور است. در حالیکه در روزهای گذشته شایعاتی درباره تجاوز یک نوجوان ایرانی به یک کودک 6 ساله افغانستانی و سپس قتل او، بالا گرفته بود، امروز گزارش هایی از تایید این خبر حکایت دارد.
انتشار گسترده خبر قتل و تجاوز در رسانه های افغانستانی و شبکه های اجتماعی، حکایت از وجود یک جنایتی داشت که کم کم رنگ واقعیت به خود می گرفت.
یکشنبه 21 فروردین است. پسر 17 ساله در ورامین، دختر همسایه افغانستانی‌شان را که هنوز شش سال بیشتر ندارد به خانه می‌برد و پس از رفتار شیطانی با او، با ضربات چاقو وی را به قتل رسانده و در وان حمام بر رویش اسید ریخته تا از بین برود. اما چون جسد به‌طور کامل از بین نرفت، از دوستش یاری می‌طلبد. دوست وی با توجه به ابعاد جرم، ماجرا را با پدر خود در میان گذاشته و پدر هم با یکی از معتمدین محل و نهایتاً بدون کمترین تردیدی به پلیس خبر می‌دهند. پلیس هم هنگام مراجعه به خانه، هم باقیمانده جسد را پیدا می‌کند و هم قاتل را دستگیرمی کند.
با وجود دستگیری قاتل 17 ساله ستایش قریشی، دختر بچه افغانی، ولی خبر آن از سوی رسانه های ایرانی مورد غفلت قرار می گیرد و فرصت برای درگیری قومیتی میان ایرانی ها و افغانستانی های نژادپرست مهیا می شود. مباحثی که فارغ از ابعاد انسانی دنبال می شود و هریک از این دو گروه حق به جانب، مصادیقی را عنوان می کنند که روح ستایش بیگناه را آزرده می سازد. در این بین رسانه های معاند نیز فرصت را مناسب دیده و با پیش دستی، جریان قتل و تجاوز را به سمتی می برند تا به بحث منازعه قومیتی و دشمنی دامن زده شود و در نهایت مردم افغانستان و ایران را در برابر یکدیگر قرار دهند.
گرچه نمی توان منکر وحشتناک بودن و حتی غیر عادی بودن این جنایت شد، اما واقعیت آن است که همه کشورهای دنیا شاهد چنین جنایت هایی هستند و ایران نیز در این میان، مستثنی نیست.
حال در شرایطی که رسانه های معاند، در حال جولان دادن هستند و رسانه ها و برخی مسئولان داخلی، دچار یک سکوت زجر آور شده اند، یکی از خبرگزاری ها دست به کار می شود و از تاثر و تاسف مردم محل جنایت با خانواده قربانی گزارشی تهیه کرده تا نشان دهد محکومیت جنایت صورت گرفته ایرانی و افغانستانی نمی شناسد و اکثر مردم ایران فارغ از ملیت، چنین جنایت وحشتناکی را از سوی هر کسی صورت گرفته باشد محکوم می سازد و انتظار برخورد قانونی و قضایی با مقصران را دارد:
 جمع زیادی از ایرانی‌های محل با ابراز همدری به سراغ خانواده ستایش می‌روند و اعلام می‌کنند که در کنار آنها خواهند ایستاد. بلافاصله در اقدامی قابل‌تحسین نمایند‌ه‌هایی از اداره اتباع، فرماندهی، نیروی انتظامی، وزارت کشور و... دیگر نهادهای مسئول به جهت تسلیت و همدری به سراغ خانواده قریشی می‌روند و به پدر داغ‌دیده او اطمینان می‌دهند که تا پایان احقاق حق در کنار او هستند.
ایرانی‌های محل جمع می‌شوند و پلاکارد تسلیت می‌زنند و افغانستانی‌ها داغدار را دلداری می‌دهند که سرنوشت این ملت آنچنان به هم گره خورده است که انگار دختر خودشان را از دست داده‌اند.
فضای ایرانی‌ها و افغانستانی مملو از ابراز انزجار از این جنایت می‌شود و این بار نوبت ایرانی‌هاست که افغانستانی‌ها را دلگرمی بدهند. تاریخ پر از غم این منطقه، نیاز به دلداری‌دهنده‌هایی از جنس خود دارد و چه غم‌انگیز است این روزهای تلخ.
افغانستانی‌ها، در کنار یکدیگر جمع شده‌اند، دیگر تفاوت‌ها رنگ باخته است و  سرانجام عصر روز گذشته ختم ستایش قریشی این فرزند افغانستانی و شاید حالا  ایرانی افغانستانی برگزار می‌شود و این گزارشی از یک زن افغانستانی حاضر در این مراسم است.
”ایرانی‌ها می‌گفتند اگر نیاز باشد النگوهایمان را میفروشیم تاحق ستایش گرفته شود و خون آن پایمال نشود ”
”امروز ختم دخترکی معصوم بود که خونش جامعه ی مهاجر را در کنار هم قرار داد فارغ از هر رنگ و نژاد و فرقه و مذهب،  یادم می آید وقتی مسجد محل خبرگم شدن دختربچه ای را داد مثل همه ی گم شدن های دوران کودکی فکر میکردیم ساعتی دیگر به خانه برمیگردد....بماند که بازگشت به قیامت شد و بماند که چه گذشت برستایش قصه ی ما که قلب هر انسانی را به درد میاورد اینکه چگونه پسر نوجوانی چنین فجیع قتل انجام میدهد باید جامعه شناسان و روانشناسان نظر بدهند اما امروز یکی از زیباترین همبستگی های عالم مهاجرت میان ایرانی ها و افغانی ها به وقوع پیوست.
 تهیه و تنظیم: امین رشیدی
 
 
کد مطلب : ۱۳۷۲۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما