۰
plusresetminus
زین العابدین عرب عضو شورای شهر شیراز و رئیس هیئت کشتی استان فارس

شیراز برای برگزاری آبرومندانه «جام جهانی کشتی فرنگی» آماده است/ عنوان پایتختی «جوانان جهان اسلام» عنوان پرطمطراقی است ولی زیرساخت های لازم آن در شیراز فراهم نیست/ در شیراز سازمان ها و مسئولین به صورت مستقل و جزیره ای عمل می کنند

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۱
زین العابدین عرب گفت: از نظر من ایراد کار آنجاست که در شیراز هیچ گونه هم افزایی و جمع بندی وجود ندارد و هرگروه و ارگانی جداگانه در حال فعالیت است.
زین العابدین عرب
زین العابدین عرب
حافظ نیوز/ سرویس اجتماعی برگزاری جام جهانی کشتی فرنگی یک فرصت بی نظیر برای کشورمان  که در این عرصه یک مدعی اصلی در سطح جهان است محسوب می شود. این فرصت بی نظیر هنگامی تبدیل به یک فرصت تاریخی می شود که شیراز، میزبان این رویداد باشد. لذا بررسی شرایط میزبانی شیراز از این رویداد مهم ورزشی و همچنین برخی دیگر از مسایل، سبب شد تا با زین العابدین عرب عضو شورای شهر شیراز و رئیس هیئت کشتی استان فارس به گفتگو بنشینیم.

- جام جهانی کشتی فرنگی تا چند روز دیگر در شیراز برگزار می شود.سوالی که هم اکنون در سطح رسانه ها مطرح می شود این است که آیا شیراز یرای برگزاری آبرومندانه و بدون حرف و حدیث این رویداد آمادگی کامل را دارد؟
این مسابقات رسمی که در تقویم فدراسیون جهانی نیز ثبت شده و تا چند روز آینده در شیراز برگزار خواهد شد، حاصل بیش از یک سال و نیم  پیگیری های بی وقفه مسئولان استان و هیئت کشتی بوده است که سرانجام،  با موافقت فدراسیون جهانی کشتی ان فرصت برای شیراز فراهم شده است. نحوه برگزاری این مسابقات نیز به این نحو است که تیم های حاضر در این مسابقات که متشکل از 8 تیم برتر جهان و المپیک می باشند در مورخ 29 لغایت 31 اردیبهشت به شیراز خواهند آمد و ورزشگاه شهید دستغیب میزبان این بازی ها خواهد بود.
در همین راستا، این ورزشگاه طی چندماه گذشته در حال انجام تعمیرات اساسی بوده و طبق وعده مدیر کل اداره ورزش و جوانان استان و با پیگیری های استانداری، ان شاله تا نیمه اردیبهشت آماده نصب تشک می باشد و بنده نیز در بازدیدی که از این مجموعه داشتم شاهد فعالیتهای صورت گرفته بودم اما به نظر می رسد باید تلاش بیشتری برای آماده سازی سالن مسابقات صورت گیرد.
برای اسکان ورزشکاران و تیم های حاضر نیز سه عدد از بهترین هتل های شیراز در نظر گرفته شده که تیم ها در یک هتل، خبرنگاران و هیئت اجرایی هم در یک هتل و نمایندگان فدراسیون جهانی و فیلا نیز در یک هتل به صورت مجزا حضور خواهند داشت و با توجه به همکاری صمیمانه شهرداری، بحث نقل و انتقال نیز به خوبی هماهنگ شده و جای نگرانی وجود ندارد.
تنها مسئله باقیمانده این است که مجموعه وزشی شهید آیت الله دستغیب در جنوبی ترین قسمت شهر شیراز واقع شده است و شاید این مسابقات، بهانه مناسبی نیز باشد تا محیط مجاور و راه های دسترسی به آن نیز به لحاظ زیباسازی و المان شهری بازطراحی و آماده شودکه همانگونه که اشاره شد، هماهنگی های خوبی بین ارگان ها صورت گرفته که امیدواریم با توجه به اندک زمان باقیمانده، با یک همت جهادی مقدمات باقیمانده نیز فراهم گردد.

- طی چند ماه اخیر بحث مطرح شدن شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی جوانان جهان اسلام مطرح شده؛ به نظر شما عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام چه زیر ساخت هایی لازم دارد و ما چقدر در شیراز این ظرفیت ها را در اختیار داریم؟
عنوان پایتختی جوانان جهان اسلام عنوان پرطمطراقی است و شیراز ظرفیت این رویداد بزرگ فرهنگی را قطعا دارد اما متاسفانه این امر، بسترهایی نیاز دارد که در حال حاضر بسترهای مورد نیاز برای این واقعه در شیراز فراهم نیست. به عنوان نمونه در کل شهر شیراز در حال حاضر حتی یک تالار که بتواند میزبان یک همایش 2000 نفری باشد وجود ندارد و این برنامه، نیازمند تدوین یک برنامه و پیوست جامع فرهنگی می باشد که به نظر می رسد در این باره، تا کنون اقدام جدی صورت نگرفته است.

- چرا زیرساخت های لازم در شیراز فراهم نیست و این زیرساخت ها چه زمانی فراهم خواهند شد؟
شیراز علاوه بر عناوینی که پیرامون آن صحبت شد، تاج افتخار عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) را نیز دارد و باید برای این مهم بیشتر تلاش شود. در گذشته نه چندان دور برای بازسازی و احیای حرم شاهچراغ(ع) در شیراز و فارس یک تلاش دسته جمعی صورت گرفت و تغییرات مثبتی حاصل شد که البته هنوز هم کافی نیست اما برای ایجاد زیرساخت های لازم، نیازمند تداوم همان روحیه جهادی و کار جمعی هستیم که متاسفانه در شیراز چندان بروز و ظهور ندارد. در مجموع، علیرغم اقدامات عمرانی و زیربنایی خوبی که صورت گرفته، اما هنوز حجم زیادی از فعالیت های عمرانی و فرهنگی در شیراز باید انجام شود تا زیرساخت های لازم برای عنوان پایتختی جوانان جهان اسلام به شیراز اطلاق شود.

- به نظر شما اشکال کار در کجاست؟
از نظر من ایراد کار آنجاست که در شیراز هیچ گونه هم افزایی و جمع بندی وجود ندارد و هر مسئول، گروه و ارگانی جداگانه در حال فعالیت است و متولی امور در این زمینه ها که سازمان ورزش و جوانان است در به انجام رساندن هماهنگی های لازم که بر اساس آن، یک هم افزایی مناسب صورت پذیرد چندان موفق نیست.

- همانگونه که مستحضرید سازمان میراث فرهنگی کشور طی چند روز گذشته درباره تخریب بافت تاریخی شیراز در محدوده بین الحرمین هشدار داده است، در این باره چه نظری دارید؟
هم اکنون میراث فرهنگی شهر شیراز و بافت فرسوده در هم گره خورده و به هم وصل است، در اطراف حرم یا دیگر مناطق تاریخی بافت های فرسوده زیادی قرار دارند که بخشی از آنها همچنان مسکونی است و درخواست مکرر ما از سازمان میراث فرهنگی و شهرداری این بوده که نسبت به تعیین تکلیف محدوده تراکمی اطراف حرم مطهر تعیین تکلیف صورت گیرد و به عنوان مثال، اگر صد الی دویست ساختمان و عمارت فرهنگی در این محدوده وجود دارد باید توسط میراث فرهنگی خریداری و تملک شده و سپس نگهداری شود در غیر این صورت، حفاظت از این بافت ها توسط مردمی که در آن ساکن هستند به این دلیل که نمی توانند در آن ساخت و ساز کنند سخت است.
در این باره، بارها از سامان میراث فرهنگی وعده هایی در خصوص حل مشکلات قانونی و تملک شنیده شده اما در عمل، هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

گزارشگر: سیده سعیده موسوی

 
کد مطلب : ۱۳۸۵۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما