۰
plusresetminus
نشانه هایی که از وجود انحراف خبر می دهند و لزوم پاسخ به یک پرسش؛

نسبت «سیاست خارجی دولت تدبیر و امید» با «دیپلماسی انقلاب اسلامی» چیست؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۰
هنگامی که رهبر انقلاب همچنان از تداوم دشمنی با آمریکا و حل نشدن معضلات اساسی میان دو کشور سخن می گویند تداوم تابو شکنی از سوی برخی مسئولان دستگاه دیپلماسی چه معنا و مفهومی بجز احتمال لغزش و انحراف از آرمانهای انقلاب می تواند داشته باشد؟
دست دادن ظریف و جان کری
دست دادن ظریف و جان کری
حافظ نیوز/ سرویس سیاسی از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، سیاست خارجی این دولت از جمله مواردی بوده که همواره مورد توجه افکار عمومی داخلی قرار داشته است. بر مبنای یک تصور که در این مقال به درستی و یا غلط بودن آن نمی پردازیم، دولت یازدهم از ابتدا تصور می کرد که قفل معضلات داخلی کشور از جمله تورم، بیکاری، رکود، پایین بودن میزان تولید ناخالص ملی و بسیاری دیگر از شاخص های اقتصادی و حتی اجتماعی، به دلیل تحریمها و عدم ارتباط مناسب با ابرقدرتهای جهانی است.

بر همین مبنا، از لحظه روی کار آمدن دولت یازدهم و اخذ رای اعتماد وزرای آن از مجلس، بحث مذاکره با آمریکا و تفاهم بر سر موضوع هسته ای، به عنوان یک شاه کلید برای گشایش در امور اقتصادی و سیاسی مطرح شد.

نزدیک شدن دولت یازدهم به ابرقدرتهای جهانی به ویژه آمریکا به عنوان نماد استکبار جهانی و کشوری که بیشترین تخاصم با جمهوری اسلامی را داشته، با تابو شکنی های بی سابقه از سوی رئیس جمهور و وزیر امور خارجه همراه بود.

از دست دادن وزیر امور خارجه ایران با وزیر امور خارجه آمریکا که برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب صورت گرفت تا دیدارهای مکرر و انتشار عکس های پیاده روی ظریف و کری در خیابان های ژنو تا تماس تلفنی روحانی و اوباما و حال، طرح احتمال دیدار حضوری روئسای جمهور دو کشور از جمله مواردی است که دولت یازدهم، ظاهرا با هدف گشایش اقتصادی آنها را به انجام رسانده است.

در طرف دیگر این ماجرا، رهبر انقلاب به عنوان عالی رتبه ترین مقام در جمهوری اسلامی، از بدو روی کار آمدن دولت یازدهم، بارها و بارها بر لزوم دشمن دانستن و بدبینی نسبت به آمریکا تاکید کرده اند. ایشان همچنین هرگونه مذاکره با آمریکا در موضوعی بجز موضوع هسته ای را مطلقا ممنوع کرده و آن را بر خلاف مشی جمهوری اسلامی دانسته اند.

در عین حال علیرغم تابو شکنی های فراوان دولت یازدهم در بحث ارتباط گسترده با آمریکا، به اذعان مسئولان اقتصادی دولت یازدهم هنوز هیچ گشایشی در بحث ارتباط و مبادلات اقتصادی میان ایران و غرب اتفاق نیفتاده و حتی ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، پس از سفر به آمریکا و دیدار محرمانه با مسئولان اقتصادی این کشور اذعان داشت از برجام تقریبا هنوز هیچ عایدی نصیب ایران نشده است!
در عین حال، طرف مقابل طی ماه های اخیر به بهانه انفجار در مرکز تفنگداران آمریکایی در بیروت، بدون ارائه هیچ سند محکمه پسند و قانونی ایران را به پرداخت دو میلیارد دلار غرامت محکوم کرد و این مبلغ را نیز از حساب های بلوکه شده کشورمان در آمریکا برداشت نمود!

اما این پایان ماجرا نیست چرا که پرونده دریافت غرامت یازده میلیارد دلاری از ایران بابت حادثه یازده سپتامبر نیز در دستور کار دادگاه عالی آمریکا قرار دارد و با اینکه تا امروز هیچ سندی برای اثبات دخالت ایران در این حادثه ارائه نشده، اما گویا دریافت غرامت از ایران بسیار جدی است! و همه این اتفاقات تلخ (که تنها بوی تحقیر می دهد) در حالی رخ می دهد که تا امروز دستگاه دیپلماسی و قضایی کشور ما، در یک انفعال مضحک هیچگاه از آمریکا بابت مواردی همچون کودتای خونین 28 مرداد و یا حمایت تسلیحاتی از شاه برای سرکوب مردم و یا حمایت از صدام در کشتار مردم کشورمان و یا سرنگونی هواپیمای مسافربری در آبهای خلیج فارس و یا ده ها مورد دیگر طلب خسارت و یا دریافت غرامت نکرده است.

و در جدیدترین فاجعه دیپلماتیک رخ داده، طی روزهای اخیر رسانه های جهان با بهت و حیرت فراوان عکس های دیدار مجدد جواد ظریف و جان کری را منتشر کردند در حالی که پرچم ایران در پشت سر جان کری و پرچم آمریکا در پشت سر جواد ظریف قرار داشت. در عرف بین الملل، هنگامی که پرچم های دو کشور در پشت سر مسئولان رسمی جابجا می شود تنها یک پیام را به همراه دارد و آن پیام این است که قرابت و همبستگی فراوانی میان نظام سیاسی حاکم بر دو کشور وجود دارد و اساسا این حرکت دیپلماتیک، نشان از روابط صمیمانه و بدون تخاصم میان طرفین است.

آنچه که امروز لازم است نسبت به آن هشدار دهیم، چیزی جز خطر انحراف از اصول و آرمانهای انقلاب اسلامی نیست. همان انقلابی که برای تحقق آرمانهایش این نظام با ارکان مختلفش بنا شده و برای استمرار حرکت آن خون پاک صدها هزار شهید بر روی زمین ریخته شده است.

همان انقلابی که امروز پژواک صدای رهایی بخش آن را از لبنان و فلسطین گرفته تا یمن و بحرین و عراق و سوریه با صدای رسا می توان شنید و می توان گسترش نفوذ استراتژیک آن را در دیگر مناطق جهان پیش بینی نمود.

به راستی هنگامی که رهبر انقلاب همچنان از تداوم دشمنی با آمریکا و حل نشدن معضلات اساسی میان دو کشور و همچنین عدم تغییر در سیاست های کلان نظام اسلامی  سخن می گویند تداوم تابو شکنی از سوی برخی مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور چه معنا و مفهومی بجز احتمال لغزش و انحراف از آرمانهای انقلاب می تواند داشته باشد؟

مسلما دستاوردهای دولت هرچه که باشد، اگر در تعارض با مبانی بنیادین انقلاب اسلامی قرار گیرد ارزش وجودی خود را از دست خواهد داد و ملت ما نیز همواره طی دهه های اخیر اثبات کرده اند استقلال سیاسی و عزت و شرف خود را با هیچ چیز عوض نخواهند نمود.

((بنده از چندی پیش گفتم مراقب نفوذی‌ها باشید؛ بعضی‌ها بیخود، برآشفته شدند؛ برآشفتگی ندارد. آمریکایی‌ها برای بعد از انجام مذاکرات هسته‌ای با ایران، یک نقشه برای داخل ایران داشتند، یک نقشه برای منطقه. این برای ما روشن بود و روشن شد. نقشه برای ایران داشتند، هنوز هم دارند؛ نقشه برای منطقه داشتند، هنوز هم دارند؛ دارند تلاش هم میکنند؛ میدانند که در مقابل اهداف پلید آنها در منطقه چه کسی محکم ایستاده؛ این را هم میدانند و متوجّهند. خب، وقتی‌که دشمن برای داخل کشور برنامه دارد، چه‌کار میکند؟ از نفوذی استفاده میکند. معنای نفوذی این نیست که حتماً رفته باشد پول گرفته باشد برای اینکه بیاید در فلان دستگاه نفوذ کند و خودش هم بداند چه‌کار دارد میکند؛ نه، گاهی نفوذی، نفوذی است، خودش هم نمیداند! ))
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم نجف آباد-مورخ 5 فروردین 94

نویسنده: سجاد زارع
 

 
کد مطلب : ۱۳۹۱۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
احمد
feedback
Iran, Islamic Republic of
آب سنگین اراک بتن ریزی شد و بیش از13 هزار سانی فیوز ازچرخه سوخت خارج گردیدو اورانیوم 20درصد راتقدیم کردیم .آب سنگین رابرای حراج به جمعه بازاربردیم .و 100 میلیارد راهم دریافت نکردیم و هیچ یک ازکشورهای اروپائی حق دادوستدمالی رابدون اجازه آمریکاراباماندارند وماخوشحالیم که آمریکا ومتحدانش داشتن انرزی هسته ای مارا به رسمیت شناختند .ای لعن ونفرین برچهره آمریکا وصهیونیسم .
feedback
Iran, Islamic Republic of
زر مفت است اینها
feedback
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی دستتو درد نکنه خیلی جسورانه نوشتید