۰
plusresetminus
گزارشی از یکصد و هشتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر شیراز؛

از جولان معتادان، قاچاقچیان و اراذل و اوباش در بافت تاریخی شیراز تا تشریح تبعات دامنگیر بحران کم آبی در فارس

تاریخ انتشارسه شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۲
یکصد و هشتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر شیراز با حضور اعضا برگزار گردید.
شورای شهر شیراز
شورای شهر شیراز
به گزارش "حافظ نیوز" محمدکاظم دستغیب در  یکصد و هشتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه شهر شیراز ظرفیت مناسبی برای کاشت درختان نارنج دارد و قدمت این درختان در شیراز به صدها گذشته بازمی‌گردد، پیشنهاد داد زمین‌های اطراف شیراز به ویژه محدوده کوه‌های سعدی برچ درخت نارنج کاشته و در اردیبهشت ماه جشنواره بهار نارنج برگزار شود.
سلب مسئولیت اعضا نسبت به یک مصوبه پذیرفتنی نیست
  این عضو شورا گفت: اخیراً شاهد اتفاقی در شورا هستیم که بر اساس آن برخی اعضای محترم پس از تصویب شدن موضوعی در صحن شورا، طی ارتباط با ذینفعان، مسئولیت نسبت به مصوبه‌ را از خود سلب کرده و نقش خود را کمرنگ تر از آنچه در واقعیت بوده است اعلام می کنند. این در حالیست که وقتی مصوبه‌ای در شورا تصویب می‌شود متعلق به 21 نفر عضو شورا و حاصل خرد جمعی است و تمامی اعضای شورا نسبت به آن مسؤولیت دارند.
کوچه پس کوچه های نا امن بافت تاریخی در انتظار فرصتی طلایی
سید کمال پاک فطرت در ادامه با اشاره به مشکلات عدیده در منطقه بافت تاریخی فرهنگی شهر شیراز که همچنان ادامه دارد گفت: وجود نا امنی و حضور بی شمار معتادان در کوچه پس کوچه های محلات مختلف بافت تاریخی که در سایه وجود قاچاقچیان و اراذل و اوباش رقم می خورد نمی تواند فرصتی طلائی برای ایجاد گردشگری و احیاء بافت را باعث شود. اولین گام در تحول بافت تاریخی و احیاء آن همگامی و همراهی کلیه دستگاههای ذیربط و مسئول در این رابطه است و اینکه همه مشکلات عمرانی در بافت تاریخی تنها معطوف به شهرداری نبوده ، بلکه سایر دستگاههای خدمات رسانی هم بایستی همگام با شهرداری نسبت به رفع معضلات احساس مسئولیت کنند.
وی ادامه داد: اینکه در بافت تاریخی همه نداریها و کمبودها بر عدهد یک دستگاه قرار گرفته و انتظارات مردم را بیهوده بالا ببرند هرگز موجب تحول نشده و بر مشکلات نیز می افزاید. در کنار مشکل امنیت و اعتیاد روز افزون بایستی به معضل بهداشت، فاضلاب ، معابر، کمبود شدید مدرسه و افزایش تدریجی اتباع بیگانه در نقطه مرکزی بافت تاریخی اشاره کرد که این نقاط ضعف کاملاً مشهود به همراه سودجویی عده ای خاص در تملک اماکن تاریخی ، مانع بزرگی در تحقق برآورده شدن انتظارات مورد نظر است . بنظر می رسد آنقدر که همان افراد فرصت طلب در پی منافع شخصی بدنبال احیاء موردی در دل بافت هستند برای ما کفاف « گنج بودن » را کرده و دیگر نیازی به آبروداری برای رفع معضلات مشهود نیست!!
موضوع دیگری که پاک فطرت به آن پرداخت بروز مشکلات ترافیکی در طول روز و در مرکز شهر است . اینکه تا چه زمان مقرر است چشمها در انتظار آغاز طرح ترافیک بوده و مشکل تردد در خیابان های مرکزی کمتر شود بر همگان پوشیده و کم کم به آرزو مبدل می شود . خوشبختانه پلیس راهور در این خصوص اعلام امادگی جهت همکاری نموده و لازم است تا کلیه دستگاههای مسئول هم همکاری لازم را در تحقق این موضوع نمایند تا بلکه با شروع طرح ترافیکی از اتلاف سرمایه های انسانی و مالی متعدد ممانعت شود.
ایران حداقل ۳۰ سال دیگر در خشکسالی
 سید محسن معین نیز به عنوان دیگر ناطق این جلسه شورا با توجه به خشکسالی ایران و بخصوص فارس را تحت تاثیر قرار داده است گفت: بعضی کارشناسان بر این باورند که این خشکسالی تا حداقل 30 سال آینده ادامه دارد. اجرای شبکه فاضلاب و سیستم زه کش زیرزمینی سبب شده که عمق چاه ها از حدود متوسط 30 متر تا 250 متر پایین تر رود.
وی در ادامه از خشکی قنات ها صحبت کرد و گفت: از 16 قنات تامین کننده آب باغات ، 8 قنات بکلی خشک شده و ما بقی با 70% افت روبرو گردیده بقراری که آب دهی قنات ها از 1500 لیتر در ثانیه قبلی به فقط 250 لیتر در ثانیه کاهش یافته و در نتیجه نوبت 15 روزه آبیاری باغات به دوره های 70 روزه تبدیل شده است و در تابستانی که گذشت آب چند محله چندین شبانه روز قطع بود .
فاجعه در راه است
معین ملت ابران را افرادی هوشمند دانست که تا حال توانسته اند در برابر بسیاری از مشکلات ایستادگی کنند اما در حال حاضر بی آبی فاجعه ای شده است وی افزود: کشورهای پر آبی نظیر ژاپن و مالزی آب باران را حتی برای آشامیدن در مخازن زمینی جمع آوری کرده و آب های زیرزمینی برای نسل های بعد خود ذخیره می کنند ولی ما متاسفانه آب شیرین گران بها را از چاه های چند صد متری استخراج و پس از تصفیه پر هزینه، صرف آبیاری فضای سبز می کنیم ؟! چه باید کرد ؟! هیچ چاره ای نیست به جز اینکه از نعمت های خداوندی حداکثر استفاده را ببریم.
وی در پایان از طرح پیشنهادی خود گفت: اخیراً طرحی را به شورا و شهرداری پیشنهاد داده ام که اگر در همین بارندگی کم، آب باران پشت بام و حیاط منازل (که بیهوده تلف می شود) را در مخازن زیرزمینی در حیاط ذخیره نماییم، هم تکافوی آبیاری باغچه ها را می نماید و هم خدای ناکرده در مواقع بحران نظیر زلزله و یا جنگ به عنوان پدافند غیر عامل قابل استفاده می باشد. بعد از ان مطلع شدم که خوشبختانه بعضی از روستاهای شرق فارس پیشقدم تر از ما بوده و شروع به بازسازی آب انبارهای قدیمی کرده اند.
گزارشگر: سیده سعیده موسوی
کد مطلب : ۱۵۵۲۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما