۰
plusresetminus
تداوم مظلومیت عرصه فرهنگ؛ باز هم در فارس

شورای فرهنگ عمومی فارس؛ از آرزوهای دست نیافتنی تا واقعیت موجود

تاریخ انتشارسه شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۶
شورای فرهنگ عمومی استان هیچ‌گونه اعتبار و بودجه‌ی دولتی ندارد
شورای فرهنگ عمومی فارس؛ از آرزوهای دست نیافتنی تا واقعیت موجود
به گزارش حافظ نیوز، سرویس فرهنگی "شورای فرهنگ عمومی استان هیچ‌گونه اعتبار و بودجه‌ی دولتی ندارد... مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان موظف به اعلام مصوبات این شورا به استانداری است و استاندار نیز باید آن‌ها را به دستگاه‌ها ابلاغ ‌کند... گاهی پیگیری‌های ما با جواب سربالا مواجه می‌شود!" این‌ها سخنان مهم آیت ا... ایمانی نماینده ولی‌فقیه در استان فارس طی هفته گذشته است که در دیدار با خبرنگاران و اصحاب رسانه بیان گردیده و نباید بدون تأمل از کنار آن گذشت.
تعارف ندارد، عرصه فرهنگ عرصه مظلومی است که متولی آن دقیقا مشخص و معلوم نیست. هرگاه پای معضلات فرهنگی به میان می آید، نه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نه معاونت فرهنگی شهرداری و نه سازمان تبلیغات اسلامی و نه هیچ ارگان فرهنگی دیگری حاضر به پذیرش مسئولیت و کاستی های آن نیست. بنابراین، به نظر می رسد شورای فرهنگ عمومی در استان فارس با این هدف شکل گرفته که حرف آخر و تصمیم نهایی در عرصه فرهنگی را بگیرد و با توجه به حضور نماینده ولی فقیه در استان و استاندار و دیگر مسئولان ارشد در این شورا، تصمیمات آن خروجی ملموس داشته باشد.
بااین‌وجود، همان‌گونه که آیت ا... ایمانی تصریح می‌کند، این شورا خاصیت و کارکرد واقعی خود را ازدست‌داده و تا حد بسیاری، همانند شورای عالی انقلاب فرهنگی به یک تشکیلات فرهنگی کاریکاتوری کم اثر تشکیل‌شده که خروجی کار آن با توجه به حضور خیل عظیم مسئولان ارشد کشوری، ناچیز است.
با این حال، پرداختن به این موضوع نیز حائز اهمیت است که چه زمانی قرار است اصلاح فرهنگ عمومی و انجام کارهای زیربنایی در این عرصه مورد توجه جدی قرار گیرد؟ اگر جمعی متشکل از نماینده ولی فقیه در استان و استاندار فارس و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... نتوانند با همکاری با هم در عرصه فرهنگ تحول جدی ایجاد کنند و خود نیز از فعالیت های این شورا ابراز نارضایتی کنند، کدام نهاد و کدام مسئول در سطح جامعه می تواند فرهنگ را از مظلومیت نجات دهد؟
اینها پرسشهایی است که پاسخ به آنها، چندان سخت و دشوار نیست. تنها کافیست اراده مسئولان ارشد استانی بر اصلاح فرهنگ عمومی قرار گیرد؛ پس از آن همه مشاهده خواهند کرد که اقدامات زیربنایی در این عرصه در مدت زمان نه چندان زیادی به بار خواهد نشست.
نویسنده :کاظم فریدونی
کد مطلب : ۱۶۳۴۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
ناصر کوکبی
feedback
Iran, Islamic Republic of
یا علی مددددددددددد. این همه مدعی کار فرهنگی داریم . این همه آدم و سازمان و تشکیلات رسمی و غیر رسمی به اصطلاح فرهنگی داریم . تازه مظلوم هم هست !!! اتفاقا این چیزی که اسمش گذاشتیم فرهنگ ، به شدت ظالم هم هست .